Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sprint Car-replika, 30/40-tal
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (41987 totalt)
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag har gått och lurat på att ge mig på att bygga en Sprint Car-replika ett tag.

Nåt sånt här alltså..



_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag hittade ett par gamla ritningar på nätet.





Jag kommer inte bygga exakt enligt ritningarna men det är bra att ha dem för att få till proportionerna på den.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Sen var det bara att börja snickra på en ram.


Två rambalkar av 50x100x3 fyrkantsrör som jag snittat ur en kil ur och svetsat ihop igen.


Kickupen för bakaxeln är gjord.


Två valsade plattjärnsstumpar till den runda fronten


Ihopsvetsad! Nu saknas det bara en herrans massa fästen till saker och ting.

_________________
Urban Karlsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Amen grymt eller. Lagom med marginaler när man mäter i tum med

Vad var det för motorer då och vad ska du ha idag tänker du?


Min första tanke väldigt spontant är en jaguar rak 4l sexa med eaton m122 kompressor lagom påställd med rakt sånt avgassystem en lång tratt som är 5-6 "diameter på slutet

Lär väll räcka till för att trygga 300km/h på flygande kilometer . Fatta ljudet av det.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Motorval ja....

Jag skulle faktiskt velat ha en Jaguarsexa men det finns lite för ont om utrymme för en raksexa i chassiet, man måste ju ha benen nånstans också..
De flesta verkade faktiskt köra med fyror när det begav sig och eftersom jag vill ha en motor som stämmer någorlunda överens i tiden så blir det en hyfsat gammal motor och min bil byggs ju i Sverige......det är allt jag skriver nu

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare

Bakaxeln kommer förstås från en A-ford som jag svetsat fast nya fästen för bladfjädrar på. Det här är dock inte sista versionen, nu är fästena lite högre eftersom fjäderhänkena slog i bakaxeln.
Fyrkantsröret mellan rambalkarna är bara provisoriskt för att hålla rören på plats innan jag fick dit nåt över bakaxeln.


Riktning av alltför höga bladfjädrar.


Framaxeln är också Ford, tillverkad 1942-47 nån gång.
Hålborrad för ökad hastighet!


Uppställd på A-fordsfälgar och utrullad i solen en tidig lördagmorgon för att se hur det kan bli, jag blev hyfsat nöjd...
Fälgarna är 19". Jag skulle hellre vilja ha 16" men 16" A-fordsfälgar är lite småsvåra att få tag på verkar det som. Det finns ett bättre utbud av däck till 16".


Det kommer bara bli bromsar på bakhjulen. När man har mekaniska trumbromsar behövs inte mer


Chassiet saknar fortfarande fyra sidostag som håller axlarna i längsled.


Nu är det dags att passa in kylare och drivlina!

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare

Motorvalet föll på en Volvo B16. Mest eftersom bilen byggs i Sverige och att en B16 i stort sett ser ut som en B4b som kom 1944, det stämmer i tiden helt enkelt.


Tre växlar i lådan räcker gott


Kylaren kommer från en B16-duett. Jag provade en från Ford 1937 först men den blev alldeles för hög.
Jag kommer att bygga eget insug och grenrör. Grenröret ska ut genom sidan på karossen och insuget
ska böja av uppåt och toppas av två gamla stående Zenith-fjuckar.


Jag gillar utseendet på en gammal B16, den ser verkligen gammal ut med sina inspektionsluckor.
Isky Cams har tydligen en trimkam i sitt sortiment också! Lite vassare än den som satt i B16 Sport tydligen


Jag försökte bygga ett "snabbt" växellådsfäste

_________________
Urban Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Ursäkta en väldigt kort kommentar: WOOW thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
En kommentar kan inte bli mycket bättre Magnus!

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Såhär långt har jag alltså kommit nu när jag startar tråden. En del gjort och mycket kvar
Chassiet känns ganska enkelt att bygga, där handlar det mest om tid tycker jag. Karossen blir utmaningen, plåt
har jag inte jobbat så mkt med men det är ju inga avancerade former på den..

_________________
Urban Karlsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Herre jävlar vad ballt!

Finns bara ett namn att sätta på sidan: The Awesome Cigarr of Death....

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Något slog mig.... Denna bil runt konbanan...

_________________
Magnus Falk
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
stilldouble skrev:
Herre jävlar vad ballt!

Finns bara ett namn att sätta på sidan: The Awesome Cigarr of Death....


Jag hoppas att den inte ska behöva skörda nåt offer men jag förstår vad du menar

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
stilldouble skrev:
Något slog mig.... Denna bil runt konbanan...


Då måste den nog få en kompressor

_________________
Urban Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fan va frän....!!


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Fan va frän....!!



Tack!

_________________
Urban Karlsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



ballt bygge
då får du komma ner till skåne på jakriborg grandprix på kristi flygare

_________________
henrik nielsen
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



"Bevaka det här ämnet för svar" thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



B16 låter lite klent i mina öron

Kompressor har väll funnits länge så känns inte så mycket för modernt?? Eller har jag fel. Jag tycker ändå den borde gå att bygga längre för jaguar motor

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Riktigt frän !

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Det blir inget effektmonster men det gör inget, det enda som egentligen har någon betydelse är hur den ser ut.
Kompressorer har man ju använt nästan lika länge som det har funnits bilar så det skulle se ok ut och det skulle jag kunna tänka mig sen men frågan är hur en klen B16 (med typ ett lager i varje ände på veven) skulle klara av det...

Med lite småfix kommer väl motorn ligga på mellan 80 och 100hk skulle jag tro och det räcker nog gott och väl med mekaniska bromsar bara på bakhjulen

_________________
Urban Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sprint Car-replika, 30/40-tal
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (41987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande