Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Sprint Car-replika, 30/40-tal | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10 besök senaste veckan (42118 totalt) |
Sen var det bara att börja snickra på en ram.
Två rambalkar av 50x100x3 fyrkantsrör som jag snittat ur en kil ur och svetsat ihop igen. Kickupen för bakaxeln är gjord. Två valsade plattjärnsstumpar till den runda fronten Ihopsvetsad! Nu saknas det bara en herrans massa fästen till saker och ting. _________________ Urban Karlsson |
||
Amen grymt eller. Lagom med marginaler när man mäter i tum med
Vad var det för motorer då och vad ska du ha idag tänker du? Min första tanke väldigt spontant är en jaguar rak 4l sexa med eaton m122 kompressor lagom påställd med rakt sånt avgassystem en lång tratt som är 5-6 "diameter på slutet Lär väll räcka till för att trygga 300km/h på flygande kilometer . Fatta ljudet av det. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Motorval ja....
Jag skulle faktiskt velat ha en Jaguarsexa men det finns lite för ont om utrymme för en raksexa i chassiet, man måste ju ha benen nånstans också.. De flesta verkade faktiskt köra med fyror när det begav sig och eftersom jag vill ha en motor som stämmer någorlunda överens i tiden så blir det en hyfsat gammal motor och min bil byggs ju i Sverige......det är allt jag skriver nu _________________ Urban Karlsson |
||
Bakaxeln kommer förstås från en A-ford som jag svetsat fast nya fästen för bladfjädrar på. Det här är dock inte sista versionen, nu är fästena lite högre eftersom fjäderhänkena slog i bakaxeln. Fyrkantsröret mellan rambalkarna är bara provisoriskt för att hålla rören på plats innan jag fick dit nåt över bakaxeln. Riktning av alltför höga bladfjädrar. Framaxeln är också Ford, tillverkad 1942-47 nån gång. Hålborrad för ökad hastighet! Uppställd på A-fordsfälgar och utrullad i solen en tidig lördagmorgon för att se hur det kan bli, jag blev hyfsat nöjd... Fälgarna är 19". Jag skulle hellre vilja ha 16" men 16" A-fordsfälgar är lite småsvåra att få tag på verkar det som. Det finns ett bättre utbud av däck till 16". Det kommer bara bli bromsar på bakhjulen. När man har mekaniska trumbromsar behövs inte mer Chassiet saknar fortfarande fyra sidostag som håller axlarna i längsled. Nu är det dags att passa in kylare och drivlina! _________________ Urban Karlsson |
||
Motorvalet föll på en Volvo B16. Mest eftersom bilen byggs i Sverige och att en B16 i stort sett ser ut som en B4b som kom 1944, det stämmer i tiden helt enkelt. Tre växlar i lådan räcker gott Kylaren kommer från en B16-duett. Jag provade en från Ford 1937 först men den blev alldeles för hög. Jag kommer att bygga eget insug och grenrör. Grenröret ska ut genom sidan på karossen och insuget ska böja av uppåt och toppas av två gamla stående Zenith-fjuckar. Jag gillar utseendet på en gammal B16, den ser verkligen gammal ut med sina inspektionsluckor. Isky Cams har tydligen en trimkam i sitt sortiment också! Lite vassare än den som satt i B16 Sport tydligen Jag försökte bygga ett "snabbt" växellådsfäste _________________ Urban Karlsson |
||
Såhär långt har jag alltså kommit nu när jag startar tråden. En del gjort och mycket kvar
Chassiet känns ganska enkelt att bygga, där handlar det mest om tid tycker jag. Karossen blir utmaningen, plåt har jag inte jobbat så mkt med men det är ju inga avancerade former på den.. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag hoppas att den inte ska behöva skörda nåt offer men jag förstår vad du menar _________________ Urban Karlsson |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
B16 låter lite klent i mina öron
Kompressor har väll funnits länge så känns inte så mycket för modernt?? Eller har jag fel. Jag tycker ändå den borde gå att bygga längre för jaguar motor _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
||
Det blir inget effektmonster men det gör inget, det enda som egentligen har någon betydelse är hur den ser ut.
Kompressorer har man ju använt nästan lika länge som det har funnits bilar så det skulle se ok ut och det skulle jag kunna tänka mig sen men frågan är hur en klen B16 (med typ ett lager i varje ände på veven) skulle klara av det... Med lite småfix kommer väl motorn ligga på mellan 80 och 100hk skulle jag tro och det räcker nog gott och väl med mekaniska bromsar bara på bakhjulen _________________ Urban Karlsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Sprint Car-replika, 30/40-tal | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10 besök senaste veckan (42118 totalt) |