Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5045 besök totalt |
R däcktest av autobild
http://www.tyrereviews.co.uk/Article Testade däck i dimension 235 35 19 Placering enl nedan 1 Michelin Pilot Sport Cup 2 2 Dunlop SportMaxx Race 3 Pirelli P Zero Trofeo R 4 Yokohama ADVAN Neova AD08R 5 Toyo R888 R Referens, sportigt sommardäck Continental SportContact 6 _________________ M@rtin 411is4t Leon Cupra |
||||||||||||||
Hittade ytterligare ett test gjort av sport auto.
http://www.tyrereviews.co.uk/Article Resultaten skiljer sig en aning mot Auto bild. _________________ M@rtin 411is4t Leon Cupra |
||||||||||||||
Re:
I alla fall inte de första varven. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||
Intressant.
Jag har kört en del på sportigare gatdäck som MPSS och liknande, och de har blivit väldigt bra. Steget upp till Cup2 är dock ganska stor, precis som Mats säger, uthålligheten på dem. Men MPSS tex och RE050A håller längre än vad man tror sålänge man inte överkör tycker jag. Det som jag gillar med Cup2 jämfört med tex R888 är att de är så förbannat bra allround. De fungerar relativt bra till vardags också. Visst, R888/Trofeo R är klart bättre när det kommer till varvtider, men jag har aldrig kört ett däck som även fungerar relativt bra på gata också. Jag var sugen på ett vassare R-däck till min bil, men ljudet och prestandan i blött fick mig att välja Cup2. Jag är väldigt nöjd. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||||||||
Re:
R-däckstestet var gjort i Texas.
Hur menar du? . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||||||
Re:
Min erfarenhet är att gatdäcken kan vara nästan lika snabba som R-däck men att de faller rätt hårt när de kommer upp i temperatur. De är inte gjorda för att köras på bana så de överhettar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||
Re:
Lite så är det givetvis, men de senaste UHP däcken bryter nog den trenden lite. Michelin supersport/PS 4S och Continental CS6 mm verkar klara sig riktigt bra. Själv kör jag med Supersport och de uppvisade inga negativa egenskaper under de pass jag körde på mantorp. Stommarna på denna generation däck är ju mycket stabilare än vad man är van vid på gatdäck och man klarar sig med normallåga däckstryck utan att de viker sig. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||||||
Re:
Har du något test på det? Vore spännande med en jämförelse r-däck vs semi r-däck dvs Federal 595 RS-R etc då en uppsättning federal kostar som ett stycke r-däck i övre klassen. Tänker i amatör synpunkt nu dvs. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||||||||
Re:
Brasklapp: Det beror givetvis på vilken dimansion vi pratar om också. lite skillnad på klassiska sedandimensioner och Corvette/Ferrari dimensioner, de senare kan mycket väl klara att smiskas på bana utan att krokna men ändå vara ett "vanligt gatdäck". _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||
Re:
Det är lite det största problemet med denna kategori av däck, de tillverkas bara i "moderna" dimensioner... oftast bara i 19",20" och 21"... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||||||
Jag har kört 25 min i sträck på Mantorp med MPSS i nästan 30 graders värme utan att jag upplevde att dom överhettade. Nu har jag cup2 och jag tycker inte det är så stor skillnad (mindre än vad jag förväntade mig) i grepp faktiskt.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||||||||||
Re:
MPSS är riktigt bra för att vara ett gatdäck. De har dock en negativ egenskap som jag hade lite svårt för, speciellt i blött. Jag upplevde dem som väldigt på/av. Speciellt när greppet kommer tillbaka efter sladd, de vill gärna hugga. De egenskaperna märker jag knappt alls med Cup2. Det kanske bara var min uppsättning, BMW spec? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
5045 besök totalt |