Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
SÄLJES
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12715 besök totalt |
Intresseanmälan: oljefiltersadapter BMW 318is M42
Då är det dax att ta upp intresseanmälningar på oljefiltersadaptrar till BMW:s M42-modell. Är du intresserad så skriv en rad här så återkommer jag framåt veckan med en rapport på hur det löser sig och ett ungefärligt pris. (Rejsa.nu-rabatt utgår såklart. ![]() Är det ngt speciellt du önskar ska finnas med i form av givaranslutningar eller annat man kan missa att tänka på, skriv med det oxå så kanske det kan tas med i den slutliga lösningen. EDIT: Den som vill får gärna länka hit från andra "lämpliga" forum (om det nu är ok med Magnus) eller tipsa folk som ev. kan vara intresserade. ![]() |
||||
|
||||
Jag är hemskt....intresserad!
![]() För visst funkar adaptern på en M40-motor oxå?? _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Skaffa en filterförflyttare med inbyggd termostat i, då löser det sig med den biten. M40... *tänker* Jo, det såg iaf väääldigt likt ut när jag kollade senast, men titta på packningen eller en M42 för att vara säker. Demontera din M40, du hade väl en i reserv, så skickar jag nga bilder på hur det ser ut på M42. Hör av dig. |
||||
M40 och M42 har samma packning till "filterhuset" enligt ETK iaf.
![]() Det finns ju ett hus med högre filter och plastlock och så det som sitter på min M42 med lägre filter och aluminiumlock. Båda dessa har samma packning enligt ETK. Men om det hjälper något vet jag ej då jag inte rivit isär det på riktigt. _________________ /Anton Lillsund |
||||
hehe... ja men sen är det ett väldigt brett begrepp ![]() ![]() |
||||
Kollat med BMW nu och adaptern kommer kunna användas på samtliga motorer i M4X-serien.
Alltså M40, M42 och M44. För det är väl dom som är intressanta. |
||||
Iom midsommar så kommer inte allt falla plats förän nästa vecka. Då ska jag förhoppningsvis veta mer om både pris och leveranstid. Men "så snabbt som möjligt" är det jag jobbar för. Booorde inte behöva dröja så hemskt länge anser jag, men man vet ju hur det kan vara med saker som ska fixas, levereras osv osv. Men jag jobbar på det. Måste ju bestämma en slutlig konstruktionslösning oxå så ni får vad ni vill ha. |
||||
Perfekt! ![]() ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Det var en tanke jag hade men den skulle antagligen bli dyrare än att man gör som jag nu tänkt och gör en adapterplatta med slanganslutningar som man drar till en extern filterhållare. (Det är ganska trångt oxå så att bygga ut mer från blocket är nog inte ngn bra ide.) |
||||
Tror jag är ![]() Typ ett sånnthär kit? ![]() Det på bilden är till Volvo tror jag .. 1/2" anslutningar, så kan man använda en extern filterhållare (finns lättillgängligt) och T-kors-liknande för att montera temp-givare. Volvoprylarna ovan finns hos KG Trimning här i Lund (Dalby). |
||||
Precis så ja, fast med den skillnaden att till M42 osv är det inte en lika självklar och enkel kontruktion.
Men det går att lösa. Principen är den samma iaf. ![]() 1/2 tums anslutningar blir det så det passar med övriga standardsortiment. ![]() T-kors var ett allternativ jag funderat på för att göra det enkelt för den enskillde att bygga ut adaptern efter eget huvud efter vad man vill veta om tryck och temp. Vill nog dock se till att originalgivaren ska hamna i adaptern eller snyggt och enkelt kan monteras dit. Men vi får se hur man kan lösa det på bästa sätt. |
||||
325:ans oljekyl bör räcka gott och väl. Samma oljekylare sitter på M3:an och där räcker den till.
Ett annat plus är att den bör bli lättmonterad, jag skulle gissa att alla fästhål finns. Så det enda specialen blir slangarna. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
![]() |
SÄLJES
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12715 besök totalt |