Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Placering bromsreducering
2 besök senaste veckan (6591 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Håller på att bygga om mitt bromssystem lite..
Som det är nu så låser fram bromsarna vid 39 kg:s pedal tryck
och bak vid 68 kg.
Men det känns inte rätt att montera dit bromsreduceringen på fram bromsarna

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Vad är det för bil?

Jag hade samma fenomen på min BMW så jag monterade en bromsreducering på frambromsarna. Men det va inget vidare. thumbs down Sen hittade jag en fast bromsreducering som satt original till bakbromsarna. Så jag ersatte den med den ställbara bromsreduceringen. Funkade myket bättre.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Vad är det för bil?


Den här
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4238

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



aha... den va giftig. Då kanske du inte har nån bromsreducering original då.
I vilket fall som helst så ska du nog inte montera bromsreduceringen fram. Känns helskumt.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dan Hovang skrev:
Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep?


Man räknar...
Eller är lite snäll mot ICE.

Reducering på framkretsen är dock inget vettigt i min värld.
Tycker det låter som om du ska börja med att ballancera upp hela systemet med rätt huvudbromscylindrar istället. Sen kan en finjustering med reducerare vara på sin plats.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Andreas Lidström skrev:
Dan Hovang skrev:
Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep?


Man räknar...


1 +2 = 18

Som du ser e jag kass på att räkna, så jag gillar att mäta!
Kanske är ämne för en separat tråd, men vad är bra prylar för att mäta bromstrycket i olika kretsar?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Eller är lite snäll mot ICE.


Har varit snäll mot ICE

Men tyvärr finns inte alternativet med 2 olika kolvstorlekar på
huvudcylindern med i exel dokumentet.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep?


Var in på en firma här i stan som heter Bromscenter.
och dom har ju en fin bromsprovare liknande den dom har på SBP.
Men dom har en tryckmätare man stoppar mellan foten och bromspedalen
och på så sett får man ju fram trycket som man måste pressa på pedalen innan
hjulen låser sig.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



super7 skrev:
Andreas Lidström skrev:
Eller är lite snäll mot ICE.


Har varit snäll mot ICE

Men tyvärr finns inte alternativet med 2 olika kolvstorlekar på
huvudcylindern med i exel dokumentet.


Exakt... Mkt synd faktiskt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



super7 skrev:

Men det känns inte rätt att montera dit bromsreduceringen på fram bromsarna


Sitter och funderar.... Eftersom jag har liknande problem på min 7:a och monterade reducerventil fram i helgen...
Varför skulle en reducerventil på framkretsen vara sämre än en på bakkretsen??
Förutsatta att man monterar den där man vill minska trycket.... samt att man tar smällen att man måste trampa hårdare för att få samma bromsverkan.

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Staffan Lindén skrev:
samt att man tar smällen att man måste trampa hårdare för att få samma bromsverkan.


Det är just det som är problemet. Man måste trycka mycket hårdare för att få stopp på bilen. Lagom tills man lärt sig hur hårt man ska trampa för att det ska va precis på låsningsgränsen. Ja då ska man ändra bromsbalansen lite. Då är det bara att börja lära sig om på nytt.
Jag hade det så på min M3:a i 2 veckor. Sen kopplade jag bort den. Men jag tycker du ska prova innan du gör om nåt. Kanske kan funka bättre på en lätt Seven.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Lotus Samuel skrev:
Staffan Lindén skrev:
samt att man tar smällen att man måste trampa hårdare för att få samma bromsverkan.


Det är just det som är problemet. Man måste trycka mycket hårdare för att få stopp på bilen. Lagom tills man lärt sig hur hårt man ska trampa för att det ska va precis på låsningsgränsen. Ja då ska man ändra bromsbalansen lite. Då är det bara att börja lära sig om på nytt.
Jag hade det så på min M3:a i 2 veckor. Sen kopplade jag bort den. Men jag tycker du ska prova innan du gör om nåt. Kanske kan funka bättre på en lätt Seven.


Nu har jag inte laborerat så mycket med reduceringsventil, så jag kanske är ute och cyklar (med dåliga bromsar) men jag tycker bromsarna låser lite olika ändå, beroende på däcktemp (& tryck?), asfaltens skick/fuktighet i aktuell sväng o liknande. Fast med reducering kanske man hamnar i en annan liga?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



super7 skrev:
Dan Hovang skrev:
Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep?


Var in på en firma här i stan som heter Bromscenter.
och dom har ju en fin bromsprovare liknande den dom har på SBP.
Men dom har en tryckmätare man stoppar mellan foten och bromspedalen
och på så sett får man ju fram trycket som man måste pressa på pedalen innan
hjulen låser sig.

Hur simulerar de lastförskjutningen som blir under en normal inbromsning?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Dan Hovang skrev:
Lotus Samuel skrev:
Staffan Lindén skrev:
samt att man tar smällen att man måste trampa hårdare för att få samma bromsverkan.


Det är just det som är problemet. Man måste trycka mycket hårdare för att få stopp på bilen. Lagom tills man lärt sig hur hårt man ska trampa för att det ska va precis på låsningsgränsen. Ja då ska man ändra bromsbalansen lite. Då är det bara att börja lära sig om på nytt.
Jag hade det så på min M3:a i 2 veckor. Sen kopplade jag bort den. Men jag tycker du ska prova innan du gör om nåt. Kanske kan funka bättre på en lätt Seven.


Nu har jag inte laborerat så mycket med reduceringsventil, så jag kanske är ute och cyklar (med dåliga bromsar) men jag tycker bromsarna låser lite olika ändå, beroende på däcktemp (& tryck?), asfaltens skick/fuktighet i aktuell sväng o liknande. Fast med reducering kanske man hamnar i en annan liga?

Precis så är det; det är därför bromsbalansjusteringen skall vara åtkomlig från förarplatsen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Lite bakgrund till excel-arkets begränsning:

Andreas Lidström skrev:
Suttit och lekt med ditt bromsexcel och efter en stund får man ju ganska hyffsat grepp på hur det funkar.
Mkt bra! thumbs up ...

Som totalt excelhandikappad undrar jag om du enkelt kan tipsa på hur jag kan få in två olika HC-diametrar på systemet med servo och reducering?
På de flesta BMW är det så original och då blir det knepigt att få till rätt värde om bara samma dia. kan föras in för fram och bak...

ice skrev:
Det finns Porscheåkare som önskat detsamma, kanske dags för en R1B?

ice skrev:
Tyvärr Andreas,
Det blir nog ingen R1B.

Jag läste på lite i natt, och insåg att; de två kolvarna är separerad av en fjäder, så kraften på den främre kolven är beroende av, förutom hydraultrycket skapat av den bakre kolven, karakteristiken på denna fjäder.
Det är ju inte särskilt svårt att karakterisera denna fjäder, men det är lite mer än vad jag känner att jag har tid med för tillfället.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592


Trådstartare
ice skrev:
super7 skrev:
Dan Hovang skrev:
Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep?


Var in på en firma här i stan som heter Bromscenter.
och dom har ju en fin bromsprovare liknande den dom har på SBP.
Men dom har en tryckmätare man stoppar mellan foten och bromspedalen
och på så sett får man ju fram trycket som man måste pressa på pedalen innan
hjulen låser sig.

Hur simulerar de lastförskjutningen som blir under en normal inbromsning?


Simuleras nog ingen lastförskjutning är rädd för thumbs down
Men det skrivs i alla fall in axel vikterna innan testen börjas.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



super7 skrev:
ice skrev:
super7 skrev:
Dan Hovang skrev:
Jag är nyfiken på hur du kom fram till siffrorna!
Har du nån tryckgivare i bromskretsarna, eller nått annat knep?


Var in på en firma här i stan som heter Bromscenter.
och dom har ju en fin bromsprovare liknande den dom har på SBP.
Men dom har en tryckmätare man stoppar mellan foten och bromspedalen
och på så sett får man ju fram trycket som man måste pressa på pedalen innan
hjulen låser sig.

Hur simulerar de lastförskjutningen som blir under en normal inbromsning?


Simuleras nog ingen lastförskjutning är rädd för thumbs down ...

'känns som en ganska stor begränsning (på min bil ändras lasten under inbromsning från 55/45% till 82/18%).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Placering bromsreducering
2 besök senaste veckan (6591 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande