Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 24, 25, 26 >> 31 besök idag (199026 totalt) |
Söker efter lämplig pelarborr, helst med koordinatbord.
Söker också modell medium svarv, en sådan modell som brukar ha ett bord under sig ca 1.5 meter långt. (Ingen fet storebror svarv alltså) Edit: pelarborr hämtas i helgen, söker fortfarande svarv för hobbybruk. Garagesvarv med gängningsfunktion _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Alla plåtar till bärarmarna klara.
Ska börja skära till rör snart, får se om rapplet från verktygsbiden ens duger till det, var riktigt usel passning på rörnotchen... _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Om det var en sån här du köpte
Så har du lite jobb framför dig . Jag köpte en likadan modell från Deamon Tweeks (V-B hade inte på lager). Har hittills gjort detta: Bytt alla skruvar, pallar inte att se 4.8 . Fixat bussningar till axeln, org. var det mässingsrör . Svetsat och förstärkt 90 gradaren, punktsvetsarna gick av efter 2a notchningen. Shimsat in blocket till axeln ca 1.5mm, rätt fint om notcharna blir i mitten. Men nu går den som den ska iaf. Kan rekommendera Lenox T2 hålsågar, lite dyrare men väldigt bra. _________________ Johan Högström |
||||
Japps, exakt samma dynga. Fick shimsa ut min hållare 0.2mm bara för korrekt centrering. Och sen fäste jag upp hållaren i borrbordet ordentligt. Skiten vibrerar ändå fint, skär dock över förväntan när man kör den med pelarborr. Glappet i mässingsbussningarna var inte o leka med heller. Haha! Skulle aldrig köpa dyngan igen. Skulle svetsa ihop en egen lösning istället om jag skulle göra om det. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Skulle tippa på att han brotshat för hand |
||||
Nej fan, stegborren var till o borra upp hål i stödbiten som sitter i skruvstycket. Detta pga. Den långa brotschen som inte skulle bottna mot städet. Brotschade i pelarborren på lägsta varvtalet och med mycket skärolja, funkade klockrent och nyper riktigt fint mellan spindel och fästet nu. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Då hade jag rätt! Fast fel... Och eftersom jag komenterade så följer jag ju ditt bygge - kämpa på!
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Kul o se lite alfatokar som följer med från gamla projektet/forumet Fått ihop framvagnen idag i mjukvaran, saknar styrväxel/arm ännu dock. Funderar på vad som anses rimligt rattutslag. 30°? mer? mindre? Bjuder på några bilder så länge. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Ang. rattutslag, i 2D cad bör du enkelt kunna rita upp och räkna ut vad du får för vändradie med olika hjulvinklar (går nog pappersvägen med).
Det går ju hand i hand med hjulbasen En vändradie på ~10m så har du en helt ok smidig bil för vardagsbruk, V70 t ex brukar kallas långsnodd den har vändradie runt 11m om jag minns rätt, samtidigt brukar 240in sägas ganska smidig och den har vändradie på 9,5 eller nått sånt. Det är ju egentligen bara för drifting och parkering du behöver mycke styrutslag så kolla upp en bil du anser vara smidig, och satsa på liknande vändradie så blir de säkert bra _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Såja!
Det där ser ju bra ut! Jag anar lite Pontiacinspiration i den där spindeln och övre bärarmen. Har du kollat att du får plats med en nyckel att dra undre spindelleden med? Glöm inte att du ska kunna ta bort nycken på höjden sen också när du skruvat klart. Var hamnar styrarmen? Angående svängradie/svängdiameter/styrutslag https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Här finns också en del nyttigt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag siktade på 33º på Pontiacen, och slutade på 29 tror jag. Kommer nog begränsa den något mer av olika anledningar. Har man inte fälgar med hög offset så är det mycket enklare att få stora styrutslag. Man får göra smala länkarmar annars som sagt. |
||||
Inte klarlagt vart styrarmen hamnar som sagt. Måste anskaffa styrväxel och rita in för först för o se vart vi hamnar (klart man plankar enkla och bra lösningar Övre bärarmen är dock inte plankad) Idag har en liten milstolpe uppnåts(snart är milstolpen större när hela är färdigritat) då jag har ritat in mina hjulupphängningar på mitt "rullande chassi" i 3D. Insåg rätt snabbt att jag tänkt med huvudet uppkört långt upp i *** gällande placering av främre axeln. Och fick därmed ändra om undre bärarmen fram en del. Fortfarande samma design, men grejerna har rört på sig bakåt en hel del. Tur att man får "göra om gör rätt" innan man gör för mycket fel i garaget _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
|
||||
Tyvärr, har pressat gränserna så gott jag kan med bibehållet fotutrymme(vilket är trångt nog som det är) Simuleringarna ger dock tillfredställande värden. EDIT: Förresten, några tips på hur man ska hitta "rätt" styrväxel? Finns det någonstans där man kan köpa styrväxel med beställd bredd? Yttre leden går alltid att förkorta/förlänga till rätt, men just kroppen och första leden på styrväxeln känns väldigt låst. Har inte så stor lust att kapa sönder en styrväxel för att korta ner den, då om den havererar så kollapsar hela framvagnen... _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Absolut inte rocket science att korta en styrväxel på ett säkert sätt.
Men om du ändå vill köpa så kan du kolla med Hox här på forumet. Han har fått tillverkad i england efter egna mått till sin Mazzarini. |
||||
VET....Du i detta nu hur bred Du vill ha den?
Jag har någonstans i gömmorna en March styrväxel från en formel 1 bil som jag hade på min -58:a i första utförandet. Den har snabb utväxling och är väldigt smal . Troligen får Du bredda den istället. _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Går ju alltid att flytta stolarna maximalt in mot mitten sedan ta av passagerare till förare. Blir ju lite klurande av hur du löser vridstyvheten...... Se elisen för inspiration _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 24, 25, 26 >> 31 besök idag (199026 totalt) |