Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7643 besök totalt |
Gotland Ring - frågor o svar
Hej! Mitt namn är Mulle Jäderlund och jag är en av personerna bakom projektet Gotland Ring. Till att börja med vill jag be om ursäkt för att gammal information har funnit tillgänglig på nätet. Detta är nu åtgärdat med länk till de nya Gotland Ring sidorna (som ligger på en tillfällig adress). Den sträckning som har fått namnet Gotlandsormen (bra namn för övrigt - och OBS Mantorp är INTE vår inspiration) är inte längre aktuell. Denna sträckning var på den plats vi först projekterade strax utanför Visby (endast 3 km från ringmuren). Av olika anledningar valde vi att byta plats när vi av Nordkalk blev erbjudna att använda ett område på deras mark i Storugns (ett nedlagt kalkbrott), 35 km norr om Visby (det är den flygbild som har havet i bakgrunden - tyvärr framgår det inte på den bilden vilka nivåskillnader det är i området). Nordkalk äger 3000 ha i detta område, så plats finns det, och därmed är utvecklingsmöjligheterna mycket stora. För de som inte känner till detta område så kan jag nämna att man redan idag arrangerar tävlingar i Formula off-Road (enligt banbesiktigaren den bästa banan han har sett, bättre än de Isländska) samt specialsträckor i Rally. Dessutom har SR Gotland (Street Racing) blivit lovade en markbit för en raksträcka, som tidigast står klar 2004. Man kan lätt tänka sig hur detta område kan utvecklas till ett motorsport område av rang. Anledningen till att vi nu går ut i bredare front till allmänheten är att vi till slut kommer att få vårt bygglov. Formellt ska det klubbas den 27/1. Vi har nu fått grönt ljus för detta. Egentligen skulle detta ha gått igenom redan i december, men dessvärre så kom miljö- och hälsoskyddskontoret med krav på några kompletteringar i sista stund (infaxade till byggnadsnämnden 1,5 timme före mötet (!)). Dessa kompletteringar är nu åtgärdade (vilket handlade om vattenprover från området) och miljö- och hälsa har nu gett klartecken. Vill här passa på att ge Gotlands Kommun en stor eloge för deras engagemang i Gotland Ring. Vi har redan från början blivit prioriterade på nästan samtliga nivåer, vilket har varit oerhört positivt. Man har på Gotland förstått vad en en sådan här typ av anläggning för med sig. Responsen efter vår presskonferens, den 14/1, har även den varit mycket stark och positiv. T.ex talar man redan nu om att bygga ut servicen i närområdet (boende, restauranger, mm), vilket kommer att behövas. Vi har fått en mängd förfrågningar om banuthyrning redan för i år! Vi har nu drivit detta projekt i 2,5 år och vi har hela tiden varit optimistiska i vår tidsbedömning till när banan skulle stå klar (inte att förväxlas med tidsoptimister!). Siktet var inställt på 2002, men olika faktorer och att vi valde att byta plats gjorde att det blev en fördröjning. Jag skulle kunna skriva en lååång artikel om hur detta arbete bedrivits och hur vi till slut har kommit till den punkt vi står på idag. Det som verkar "bekymra" många är ekonomin i det hela. Vi har haft representanter från Nordens största entreprenadfirma på plats och som har besiktigat området. Av dem har vi fått ett pris på banan och det är det som vi har utgått ifrån. Då har vi dessutom utgått från att banan byggs med bästa kvalitet rakt igenom, vilket faktiskt inte är nödvändigt för alla delar av banan (missförstå nu inte detta). Det är dessutom dessa herrar som har angett att vi med marginal kan ha invigning av banan redan i juli detta år. Anläggningen är planerad att byggas i tre etapper där totalkostnaden är beräknad till ca 45 milj kr (jmf med Mo i Rana som kostade ca 60 milj kr). Den första etappen blir enbart banan, för ca 12 milj kr. Inberäknat i detta är att vi får mycket grundmaterial från Nordkalk (grus, sand och jord) som redan finns i närområdet, samt att det finns tillgång till maskiner. Banan kan dessutom läggas direkt på berghäll (på de största delarna av området) vilket medför att det inte behövs dyr stabilisering. Dock behöver banan vara bra dränerad då kalksten binder vatten. Vi har för övrigt andra samarbeten på gång som kommer göra att anläggandet blir billigare. Detta är alltså inte någon glädjekalkyl. Det är bara det att vi inte har redovisat alla detaljer. Observera att Advantage Group arbetar med just den här typen av finansieringar och projekt. Ekonomin i anläggningen då? De banor som hittills har byggt i Sverige (och planerade) har samtliga utgått från motorsporten (byggda av glada racingentusiaster - tack och lov att de finns), sedan har man kommit på att banan även kan användas till annat än tävling. Vi går in från andra hållet och låter motorsporten komma sist på prioriteringslistan (bli nu inte förskräckta, den är fortfarande viktig!). En anledning till att vi påbörjade projektet var att vi i Sverige letade plats för en del av den verksamhet vi bedriver - företagsevenemang med inriktning mot racing och förarutbildning. Vi fann inte den platsen (ingen lämplig iaf) utan beslutade att bygga en egen anläggning. En annan gren är teknologiutvecklingen inom bilindustrin - det finns få (om några) oberoende bra testanläggningar. Vi har från början även tonat ned racing och motorsport eftersom vi vet att det finns negativa krafter som sprider en massa okunskap omkring sig (man bygger sina resonemang på en känsla utan att ett ens fundera på fakta - vilket är skrämmande att uppleva). Tyvärr har dessa krafter väldigt mycket att säga till om (observera att jag ändå verkligen respekterar deras arbete). Användningsområdet för banan är mycket stort - events, utbildning, publika evenemang (STCC m.fl, även andra typer av sporter samt utställningar), FOU, testverksamhet, klubbverksamhet, mm. Att misslyckas ekonomiskt är nära nog en omöjlighet (och då drömmer vi inte om F1 ![]() Det har talats här på forumet om kostnad för att bygga väg. Asfalt är inte dyrt. Det som kostar när Staten gör upphandlingar är alla underleverantörer. Det finns dessutom fler delmål när Staten är involverad i byggprojekt, och ett av dessa är sysselsättning. Mao (och förenklat) det får gärna kosta när Staten är involverad. Jag kan ju även nämna att delar av t.ex Anderstorp är byggd med gratis material, man ringer och erbjuder när man har material över från något kommunalt/statligt bygge (materialet måste ju annars kastas bort). Nu till det roliga - själva banan. Idag är den planerad till sex (6) km och delbar i tre delar. Eventuellt tar vi bort ett område med lite mer sank mark, men minimilängd är 4,5 km. Nivåskillnaden är hela 30 m. En dryg km går i kalkbrottet och övrigt går i gotländsk naturmiljö (mellan vindkraftverk som redan finns på området). Det blir alltså en ordentlig backe ner i kalkbrottet med ett påföljande snabbt parti (en långsträckt kurva på en (1) km), sedan backe upp igen. Det övre området har också många intressanta nivåskillnader. De banor vi har som referenser/inspiration är först och främst Nordschleife (vad annars?) samt Spa, Laguna Seca och Suzuka. Målsättningen är att man inte ska gäspa efter varv två eller varv tre....sådana banor finns det redan gott om i Sverige. Banan ska vara omväxlande med partier med olika karaktärer. Vi vill kunna garantera att det ska bli en av Europas mest spännande banor (vi har höga krav), både på och utanför banan. Pessimister finns det alltid lite överallt, och ibland får ju även de rätt. Det är självklart så att det är många faktorer som kan göra att projektet blir ytterligare försenat eller t.o.m inte ens blir av (ingenting är klart förrän det klart). Men, vi är realistiska optimister som tänker se till att vi får det som vi har tänkt oss det, och med tanke på de positiva reaktioner vi hittills har fått har vi också fått det bekräftat att vi är rätt ute. Till sist, en fråga som ofta har dykt upp; varför Gotland? (faktiskt en fråga oftast ställd av gotlänningar). Först och främst är det av personliga skäl, vilket kanske inte alltid är bra. Men, Alec Arho-Havren och jag själv har anknytningar till Gotland, och därmed vet vi vad Gotland har att erbjuda och vilken potential det finns på Gotland. Det vi arbetar med i och med Gotland Ring är egentligen varumärkesbyggnad, där Gotland redan är ett mycket starkt och positivt varumärke (genom rekreation, miljö, historik, mm). Vår primära verksamhet riktar sig mot mötesindustrin, och här är Gotland ett mycket starkt kort (ö-läget är faktiskt en styrka och svaghet på samma gång). Faktum är att Gotland är exotiskt, t.o.m i Sverige, och man når Gotland från norra Europa inom en timme. Man kan faktiskt tala om att Gotland är centralt beläget, med goda och lätta kommunikationer både till ön och på ön. För de som ännu inte har varit på Gotland så kan jag bara säga en sak....åk dit! Man kan ju också vända på det, snart är det självklart att man ska åka till Gotland ![]() Jag hoppas att jag härmed har rätat ut några frågetecken. Eller har frågorna kanske blivit än fler? I så fall ska jag på detta forum försöka besvara dessa på bästa sätt. Tack till Magnus Thome till denna mycket trevliga sajt (fin förstasida!), samt till Stefan Larsson som även har uppmärksammat oss på detta forum. Med vänlig hälsning Mulle Jäderlund Advantage Group Sweden AB Gotland Ring _________________ Advantage Group Sweden AB Gotland Ring |
Inlägget blev tydligen lite för långt, så här kommer del 2.
Hälsn. Mulle Jäderlund/Gotland Ring ----------------------------------------- Ekonomin i anläggningen då? De banor som hittills har byggt i Sverige (och planerade) har samtliga utgått från motorsporten (byggda av glada racingentusiaster - tack och lov att de finns), sedan har man kommit på att banan även kan användas till annat än tävling. Vi går in från andra hållet och låter motorsporten komma sist på prioriteringslistan (bli nu inte förskräckta, den är fortfarande viktig!). En anledning till att vi påbörjade projektet var att vi i Sverige letade plats för en del av den verksamhet vi bedriver - företagsevenemang med inriktning mot racing och förarutbildning. Vi fann inte den platsen (ingen lämplig iaf) utan beslutade att bygga en egen anläggning. En annan gren är teknologiutvecklingen inom bilindustrin - det finns få (om några) oberoende bra testanläggningar. Vi har från början även tonat ned racing och motorsport eftersom vi vet att det finns negativa krafter som sprider en massa okunskap omkring sig (man bygger sina resonemang på en känsla utan att ett ens fundera på fakta - vilket är skrämmande att uppleva). Tyvärr har dessa krafter väldigt mycket att säga till om (observera att jag ändå verkligen respekterar deras arbete). Användningsområdet för banan är mycket stort - events, utbildning, publika evenemang (STCC m.fl, även andra typer av sporter samt utställningar), FOU, testverksamhet, klubbverksamhet, mm. Att misslyckas ekonomiskt är nära nog en omöjlighet (och då drömmer vi inte om F1 ![]() Det har talats här på forumet om kostnad för att bygga väg. Asfalt är inte dyrt. Det som kostar när Staten gör upphandlingar är alla underleverantörer. Det finns dessutom fler delmål när Staten är involverad i byggprojekt, och ett av dessa är sysselsättning. Mao (och förenklat) det får gärna kosta när Staten är involverad. Jag kan ju även nämna att delar av t.ex Anderstorp är byggd med gratis material, man ringer och erbjuder när man har material över från något kommunalt/statligt bygge (materialet måste ju annars kastas bort). Nu till det roliga - själva banan. Idag är den planerad till sex (6) km och delbar i tre delar. Eventuellt tar vi bort ett område med lite mer sank mark, men minimilängd är 4,5 km. Nivåskillnaden är hela 30 m. En dryg km går i kalkbrottet och övrigt går i gotländsk naturmiljö (mellan vindkraftverk som redan finns på området). Det blir alltså en ordentlig backe ner i kalkbrottet med ett påföljande snabbt parti (en långsträckt kurva på en (1) km), sedan backe upp igen. Det övre området har också många intressanta nivåskillnader. De banor vi har som referenser/inspiration är först och främst Nordschleife (vad annars?) samt Spa, Laguna Seca och Suzuka. Målsättningen är att man inte ska gäspa efter varv två eller varv tre....sådana banor finns det redan gott om i Sverige. Banan ska vara omväxlande med partier med olika karaktärer. Vi vill kunna garantera att det ska bli en av Europas mest spännande banor (vi har höga krav), både på och utanför banan. Pessimister finns det alltid lite överallt, och ibland får ju även de rätt. Det är självklart så att det är många faktorer som kan göra att projektet blir ytterligare försenat eller t.o.m inte ens blir av (ingenting är klart förrän det klart). Men, vi är realistiska optimister som tänker se till att vi får det som vi har tänkt oss det, och med tanke på de positiva reaktioner vi hittills har fått har vi också fått det bekräftat att vi är rätt ute. Till sist, en fråga som ofta har dykt upp; varför Gotland? (faktiskt en fråga oftast ställd av gotlänningar). Först och främst är det av personliga skäl, vilket kanske inte alltid är bra. Men, Alec Arho-Havren och jag själv har anknytningar till Gotland, och därmed vet vi vad Gotland har att erbjuda och vilken potential det finns på Gotland. Det vi arbetar med i och med Gotland Ring är egentligen varumärkesbyggnad, där Gotland redan är ett mycket starkt och positivt varumärke (genom rekreation, miljö, historik, mm). Vår primära verksamhet riktar sig mot mötesindustrin, och här är Gotland ett mycket starkt kort (ö-läget är faktiskt en styrka och svaghet på samma gång). Faktum är att Gotland är exotiskt, t.o.m i Sverige, och man når Gotland från norra Europa inom en timme. Man kan faktiskt tala om att Gotland är centralt beläget, med goda och lätta kommunikationer både till ön och på ön. För de som ännu inte har varit på Gotland så kan jag bara säga en sak....åk dit! Man kan ju också vända på det, snart är det självklart att man ska åka till Gotland ![]() Jag hoppas att jag härmed har rätat ut några frågetecken. Eller har frågorna kanske blivit än fler? I så fall ska jag på detta forum försöka besvara dessa på bästa sätt. Tack till Magnus Thome till denna mycket trevliga sajt (fin förstasida!), samt till Stefan Larsson som även har uppmärksammat oss på detta forum. Med vänlig hälsning Mulle Jäderlund Advantage Group Sweden AB Gotland Ring _________________ Advantage Group Sweden AB Gotland Ring |
...och del 3....
------------------------- Till sist, en fråga som ofta har dykt upp; varför Gotland? (faktiskt en fråga oftast ställd av gotlänningar). Först och främst är det av personliga skäl, vilket kanske inte alltid är bra. Men, Alec Arho-Havren och jag själv har anknytningar till Gotland, och därmed vet vi vad Gotland har att erbjuda och vilken potential det finns på Gotland. Det vi arbetar med i och med Gotland Ring är egentligen varumärkesbyggnad, där Gotland redan är ett mycket starkt och positivt varumärke (genom rekreation, miljö, historik, mm). Vår primära verksamhet riktar sig mot mötesindustrin, och här är Gotland ett mycket starkt kort (ö-läget är faktiskt en styrka och svaghet på samma gång). Faktum är att Gotland är exotiskt, t.o.m i Sverige, och man når Gotland från norra Europa inom en timme. Man kan faktiskt tala om att Gotland är centralt beläget, med goda och lätta kommunikationer både till ön och på ön. För de som ännu inte har varit på Gotland så kan jag bara säga en sak....åk dit! Man kan ju också vända på det, snart är det självklart att man ska åka till Gotland ![]() Jag hoppas att jag härmed har rätat ut några frågetecken. Eller har frågorna kanske blivit än fler? I så fall ska jag på detta forum försöka besvara dessa på bästa sätt. Tack till Magnus Thome till denna mycket trevliga sajt (fin förstasida!), samt till Stefan Larsson som även har uppmärksammat oss på detta forum. Med vänlig hälsning Mulle Jäderlund Advantage Group Sweden AB Gotland Ring _________________ Advantage Group Sweden AB Gotland Ring |
En del i texten försvann efter del 1...här kommer den
-------- Vi har för övrigt andra samarbeten på gång som kommer göra att anläggandet blir billigare. Detta är alltså inte någon glädjekalkyl. Det är bara det att vi inte har redovisat alla detaljer. Observera att Advantage Group arbetar med just den här typen av finansieringar och projekt. -------- ...sedan fortsättning i del 2 MVH/Mulle Jäderlund _________________ Advantage Group Sweden AB Gotland Ring |
Mulle,
Tusen tack för den mycket utförliga informationen! Du får ursäkta min och många andras tivlande attityd. Jag tror många av oss helt enkelt tycker att projektet är "för bra för att vara sant". I bland överträffar ju dock verkligheten de vildaste drömmarna och låt oss hoppas att detta är ett sådant tillfälle! Vi håller tummarna och önskar lycka till! ![]() En sak är säker om ni bara får banan klar så lovar vi att komma och slita på den!! Mvh Anders Jonsson _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
Svenska Subaru Imprezaklubben faller in i lovsången.
Vi är *MYCKET* intresserade av en eventuell banträff hos er. /J ![]() |
Det här ser ju lysande ut!
Säger som andra gjort före mig! ![]() Lazzat MK är verkligen intresserad av att komma och köra! Lycka till och jag hoppas att allt fungerar till 110%! /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
Dessutom blir det nya färjor till och från Gotland från och med mars tror jag det var. Från Nynäshamn ska det ta 3,5 timmar istället för 5 med de gamla.
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
![]() Det här låter ju helt otroligt bra! Jätte kul, specielt kul att det är Gotland också, det blir mera än bara köra bana då. Kul för klubbar som vill åka på träffar o dyl. 3000gt of Sweden kommer att komma på besök. Lycka till! ![]() _________________ Ordförande 3000GT of Sweden |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7643 besök totalt |