Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 14, 15, 16 >> 13 besök idag (110075 totalt) |
Mars 2019
Kunde inte låta bli att prova. Blev att jag bytte en av huvudcylindrarna från bromsarna till kopplingen. 0,625 satt det på kopplingen och 0,75 på bromsarna bak. Swap swap så blev det 0,625 till bakbromsarna. Tro det kan bli ganska bra ändå, man vill ju ha lite lägre bromskraft bak. Så nu är det 0.75 fram och 0.625 bak. Och vilken skillnad. Med 0.625 så var det precis jag kunde få i växel och den började dra så fort jag började släppa pedalen. Nu är det lätt att få i växel och den börja dra typ halvvägs upp, perfekt (enligt mig då). Kanske det blir en provkörning imorgon igen då _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
Fixar en imorgon vid nästa provkörning, om det inte regnar förstås. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
En mindre cylinder ger mer tryck i bromssystemet vid samma pedaltryck så ofta väljer man mindre cylinder fram. Det beror dock en hel del på kolvdiametrar och liknande men det är rätt sällan jag besiktar bilar där det blir rätt med mindre cylinder till bakre kretsen. Bara att prova dock.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Det har du så rätt i. Blir till att byta plats på de när jag ska riva ner allt för lack av ram. Så testar jag om det funkar med 0.625 fram och 0.75 bak. Tack för den "heads up"'en 😁 _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
Som lovat. Några bilder på hela bilen. Dock bara framifrån Är lite högre i framänden då fjädrarna är gjorda till en golv 4 med en tung motor över. Få se vilken hårdhet man kan tänkas behöva tillsammans med framdämparna när den är klar. Blir väl runt 30-50 kg till över framaxeln beroende på om jag ska sätta dit en plasthuv eller original. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
Mars 2019
Efter mycket om och men. Test med andra ok och ide'er så fick jag äntligen ihop bakbromsarna. Slutade med skivor från en 2014 V70 302mm och ok med elektrisk handbroms från Passat 2014. Fick fräsa av 5mm på anläggningsytan mot spindeln för att få de centrerade över skivan och ta bort ca 7mm från bromsklossens övre slityta för att de inte skulle sticka ut över skivans diameter. Blev riktigt bra till slut och hela skivans slityta täcks av bromsbelägget. Med spacers och rätt hjul ser det bättre ut. Nu väntar jag bara på de sista delarna för bromsarna så ska jag montera allt (utom elhandbromsen) och göra en sista testkörning innan det blir dags att riva inför lack av ram/bur. Tills nästa gång. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
Bra tempo! Riktigt kul att följa.
Jag bygger lite liknande och har kommit fram till att lika stötsämpare som du använder fram är på tok för långa. blir liksom ingen fjädringsväg kvar med vettig höjd på bilen. Hur tänker du ang. det? MVH Theo _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||||||
Japp. Första klar och godkänd. Hade inget att klaga på. Mer än att jag inte hade någon handbroms vid det tillfället. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
Inte riktigt med vad du menar 🙄 Jag har måttat in med de dämparna när jag gjorde ramen. Och kan sänka en hel del på dämparna i sig och skaffa 6" fjädrar isf 7" som den kommer med. Så tro inte det ska bli några problem. Men man vet aldrig 🤪 _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
Grattis! Måste kännas härligt _________________ Anders Andersson |
||||||
Tackar. Rätt nöjd var man den dagen.😁 Hoppas kunna göra sista nästa vår eller i höst om det går riktigt bra. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
Jag antar att det är fjäderben från/till Golf4? Om jag inte vill ha stötdämparna sticka upp 5cm genom huven så måste jag skaffa andra, kortare dämpare. Men det beror ju på vilken höjd man vill ha på bilen såklart. _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||||||
Du har rätt. Jag gjorde en miss när jag byggde framdämpartornen och tog inte i beräkning hur huven skulle ligga. Så jag får helt enkelt bygga om huven på ett snyggt sätt så fjädertornet får plats. Dock blir det inte så mycket som 5 cm. Skulle tro runt 2-3, men jag få se när jag är i det skedet _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
Jag ville ha elektrisk handbroms för att slippa vajrar., (endast hydralisk handbroms är ej godkänt). Och så är det bara ca.30% broms bak, 305mm skivor och jag ska inte ha bilen till bankörning. Så jag är rätt lugn när det gäller varmgång. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||||||
Min erfarenhet är att med mittmotor behövs ofta ungefär lika stora bromsar bak som man har fram.
Det kan vara svårt att få tillräcklig retardation vid SFRO slutbesiktning om man har för lite broms bak på den här typen av bil, man riskerar att framhjulen låser upp för tidigt och då blir bromsverkan inte bra. Om man däremot "behöver" ventilerat bak beror på värmebelastningen, ska det bara gatköras är det inte säkert att det blir ett problem. Men risken finns. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 14, 15, 16 >> 13 besök idag (110075 totalt) |