Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16 >> 12 besök idag (110074 totalt) |
Så är det säkert. Men känner att jag har överdimensionerat ganska bra. 345mm skivor fram på en bil som kanske kommer väga 1000kg och 305mm bak känner jag borde vara mer än väl. Att ha lika stora bak som fram för mig hade varit orealistiskt kan jag tycka. Hur många har 345mm bak? I en bil som är i min vikt/effekt klass. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Tror det har mer med jämn värmespridning att göra! Iom att man kan bromsa ca 50/50
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jag har 60/40 bak/fram på Panteran och jag är glad att jag har lika skivor (ventilerade) bak och fram. Även om bromsbelastningen är mindre bak än fram så är kylsituationen inte lika bra då bakfälgarna är djupare och runt framänden är det mer fart och fläkt kan man säga. Jag hade tidigare en Alfa 1750 GTV och på den kändes bakbromsarna varmare än frambromsarna efter inspirerad landsvägskörning. Där var det oventilerat runt om och jag antog att fenomenet berodde på att bakhjulen sitter i lä liksom.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Jag förmedlar bara min erfarenhet av att ha besiktat och gjort bromsprov på ett antal byggen.
Det är numera vanligare att det bromsar för mycket fram (för lite bak) och att man har dålig retardation för att framhjulen låser upp, än tvärtom. Det gör att jag återkommande kör "sportbilar" som har sämre bromsprestanda än en vanlig gammal familjebil. Men det är ju bara att prova och se hur det funkar. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Håller med Gustaf, på mina mittmotorbyggen har jag byggt samma storlek både bak och fram, samma storlek på skivor och samma ok, har dock kört en storlek större på huvudbromscylindern till i bak. På Atom-kopian bromsade vi 1,39G och på Sensorn gick bara mätaren till 1 g så fick inget korrekt värde. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Jag tackar för headsup'en. Det är som du säger, bara att prova. Att bygga om bromsarna är väl hyffsat enkelt att göra i ett senare skede. Just nu har jag dock andra problem. Få inte till någon "återstyrning" kör med en framvagn från golf 4 med hjulspindlar från en golf 5 r32. Kör med samma caster som r32, nästan tro r32 har 8grader Jag har just nu 9grader. Och är nu maxad på min justering. Så nästa blir att i så fall bygga nya länkarmar för att få mer caster. Eller finns det något annat man kan göra? _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Det kan vara värt att kolla så att allt går lätt i styrningen, dvs att inte rattstång eller kuggstång kärvar.
Men din bil är troligen mycket lättare än en R32, speciellt fram. Så mer caster än R32 behövs troligen, men det är värt att kolla om det skiljer i trail också (eller om det går att få till). Hur är det med ET på fälgarna? En lätt bil kan vara svår att få mycket rattåtergång på också så man kanske inte ska jaga ihjäl sig heller. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag tycker allt går lätt i styrningen, men dock har jag en styrväxel från en bil med servo och det kör jag utan nu. Skulle inte vara några problem när jag pratade med en annan sfro man. Jag få helt enkelt öka castern mer. Frågan är vad man ska lägga sig. Bygger jag nya länkarmar vill jag helst slippa göra det för många gånger . Jag har så jag kan justera castern ca 2grader åt vadera håll. Hur mäter jag enklast trail? Hjulgeometri är inte min starka sida... _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Det finns ju ändå en risk att en servostyrväxel utan oljetryck får problem med centreringen. Det kan vara olika på olika typer av styrväxlar också.
Caster uppåt 10 grader kan nog vara värt att prova men tänk på att det också kan påverka stabiliteten vid backning. Trail är enkelt uttryckt att KPI-linjen (tänkt linje genom spindelns/fjäderbenets ledpunkter) inte har hjulaxeln monterad mitt på linjen, utan framför eller bakom. Titta på några av BMWs fjäderben (e36 till exempel om jag inte minns fel) så kan du få en uppfattning. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
November 2019
Lite uppdatering behövdes kände jag Mycket som tagit tid från garaget senaste tiden och det har bara blivit några enstaka timmar där. Men försöker komma ut lite mer nu. Har sedan senaste inlägget fortsatt med styrningen och problemet med självcentreringen. Byggde mig nya länkarmar för att kraftigt höja castervinkeln från ca 8 grader till 13grader! Och hör och häpna, den började självcentrera sig lite. Dock så blev det en mycket otacksam vinkel på leden som är på styrväxeln när jag flyttade fram spindelleden hela 60mm Så nu pågår det lite ombyggnad av adapterplattorna till styrväxeln för att få fram den 30mm och sedan bygga nya länkarmar som "bara" flyttar fram spindelleden 30mm. Så har jag även börjat bygga in in el-servopump också för att förhoppningsvis få styrväxeln att "flyta" på lite bättre. Så förhoppningsvis ska jag kunna få lite mer självcentrering. Få återkomma med lite bilder snart. Någon som har eftermonterat en el-servopump någon gång.? Jag har valt att köra på en från Citroen Berlingo 2014. Den såg vettig ut, fick ganska nya för billig peng, hade integrerad reservoar och just den jag köpte hade kontaktstyckerna kvar och ca. 20cm av kablarna. Men efter att kollat lite(som jag borde gjort innan jag valde just den kanske) så insåg jag att det mest troligt är en pump som styrs av ett canbus system.. någon som vet om det ändå är möjligt att få liv en en sådan? Man kanske rent av kan styra den med en utgång från Maxxecu'et?? Fortsättning följer på det problemet _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Tillbaka i garaget igen...
Efter en tid ifrån garaget har jag sakta börjat fortsätta på mitt projekt. Och nu har jag fått upp farten igen. Styrningen som jag hade problem med innan har jag troligtvis löst nu. Efter att ha byggt om/flyttat fram styrväxlen 30mm och tillverkat nya länkarmar så verka det funka. Och med lite smalare däck som ska sitta på den (225 nu 205 sedan) så ska det nog bli tillräckligt med Självcentrering. Jag har även byggt en "torpedvägg" mellan kupé och motorrum med en ruta så man kan se hyffsat bakåt. En hel del små plock här och där är gjort och har nu kommit fram till att allt ska rivas ner för att chassi ska slipas och målas. Delar beställs hela tiden inför att allt ska skuvas ihop igen. Har nästan fått hem allt för att göra en helrenovering av motorn, packningar, packboxar, ventiltätningar osv och..nya H-stakar. Sedan ska en ny/beg turbo införskaffas och nytt grenrör byggas Lite bilder kommer senare. Tills dess. Simma lugnt! _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Det blev mycket plockande fram och tillbaka för att försöka få till bättre Självcentrering och mindre bumsteer.
Efter att jag flyttade fram styrväxlen 30mm och byggt om länkarmarna och lite kliande i huvudet kom jag fram till detta. En adapter som ändrade fästpunkten på styrleden för att hamna i bra höjd i förhållande till styrväxlen. Efter lite testande av rätt vinkel i svarven så fick jag till det. (Bild på färdig adapter kommer) Gjorde ett enkelt test med en "flytande" skiva för att få fram hur många grader den röde sig på full fjädringsväg. Innan hade jag över 10 grader bara från normal position till max utfjädrat. Efter hade jag ca 3.5 grader på hela fjädervägen 😁 Ny uppdatering kommer inom kort... _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Den färdiga adaptern för att höja infästningen till styrleden ca 28mm. Gjorde susen för bumsteern.
En lyftbalk för att kunna lyfta upp karossen så att motorn går att rulla ut 😀 Även en dolly tillverkad för att sätta motorn på. _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Tackar.👍 Första gången jag gör något sådant här. Hoppas kunna få igenom det som amatörbyggt, sikta på att vara klar våren 2022.😎 _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
Tackar. Kommer försöka hålla så den ser så orginal ut som möjligt med undantag för kraftig skärmbreddning och singeltorkare😁 _________________ Tony Ström Skoda Fabia -12 **Bruksbilen** YSport GT5 -24? **Projektet** VW Golf -97 **Pendel/dragbilen** |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16 >> 12 besök idag (110074 totalt) |