Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
79 besök senaste veckan (110106 totalt)
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Den effekten lär räcka i en liten golf, men jag tycker Max effekten är vid lågt varvtal och sen väldigt långt med "samma" effekt?

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Breddningen blev riktigt jäkla bra 👍


Tackar!
Blev riktigt nöjd. Gick enklare att få ihop plåtbreddningen än jag trodde det skulle bli.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Role skrev:
Den effekten lär räcka i en liten golf, men jag tycker Max effekten är vid lågt varvtal och sen väldigt långt med "samma" effekt?


Ja, va 370hk och 570Nm i motorn bör räcka på den vikten 😎

Ok. Jag har ingen aning. 😁
Det där förstår jag mig inte på. Han var nöjd, jag var nöjd att motorn höll. Är trots allt första motorn jag gör ett så stort jobb på 😬

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Ett tag sedan jag postade. Gått sakta men säkert framåt.

Under mappningen så blev det väldigt trögt att växla. Insåg sedan att värmestrumpan jag monterat inte hade räckt till utan hade börjat smälta vajerhöljet. Den hade dock gjort ett fint mönster🤣

Lösning.(för hoppningsvis) Blev till att bygga ett "rör" som vajerna löper i som sedan har en kylfläkt som kyler insidan av röret hela tiden. Blev efter lite labbande med olika fläktar bra.
2 ny vajrar så gick växlingen lätt och smidigt igen.

Sedan var det dags att helsvetsa skärmarna bak.

Ett riktigt drygt och tidskrävande jobb...😴

Och sedan bygga lite innerskärmar.

Efter massa pusslande med pappersmallar hit och dit så blev det tillslut rätt bra.

Lite färg och vib.dämpning så såg det snyggt ut.

Lite extra värmeskydd vid avgassystemet fick det bli.

Fick göra en "bula" så avgassystemet kunde gå fritt på andra sidan

Sedan var det dags att gå på handbromsen för 4:e gången. Den har inte velat ta som den ska så en ombyggnad var trungen att göras, igen.
Innan hade jag en vajer som gick från handbromsspaken bakom stolen ut i motorrummet och till en fördelare som sedan gick till en vajer för varje hjul. Men det blev för "svampigt" och den tog dåligt.
Så lyckades dra vajerna från hjulen direkt in till spaken med en utjämnare mellan. En liten genomföring i teflon med spår i fick bli tätningen i golvet 😁

Under var det trångt. Främre motorfästet var lite smått ivägen där vajerna var tvunga att gå. Men lyckades tillslut att få till det. Lite skydd och fäste för vajarna under så var biffen klar.

Och så på med den nyklädda kåpan runt spaken.👌

Nu är det snart dags att släppa ner bakdelen och gå på att helsvetsa framskärmarna och bygga innerskärmar.
Lite småplock med front, kofångare, fix av dörrarna, huv och baklucka så är vi nästan redo för besiktning 😎

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Blev ju skitsnyggt med breddarna
Mycket kul och inspirerande bygge thumbs up

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
wiking72 skrev:
Blev ju skitsnyggt med breddarna
Mycket kul och inspirerande bygge thumbs up


Tackar.
Blev riktigt nöjd med resultatet. Lite spackel och lack så ser det nog ännu bättre ut 😎

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare

Då var även hjulinställningen gjord.

Riktigt nöjd med hur rakt jag lyckas få allt i mitt lilla garage. Förutom en del justering på toein så var det inte mycket som inte stämde eller var snett. Fick även chansen att prova gasa lite på en liten vägsträcka. Och dame! Var inte beredd att den skulle gå så bra 😎 Nu längtar man tills den är godkänd för vägen!

Sedan har 3D skrivaren fått jobba lite. Nya emblem till fälgarna fick det bli. Kan ju inte ha ett seatmärke på de 😁

Även emblemet till grillen utskrivet. Blå botten som lyses upp med en ledstripe. Detta är utan ljus.

Detta med 😁 Nöjd med hur det blev. Ska det bara slipas, spacklas och målas oxå.

Sedan har framskärmarna helsvetsats. Och nu byggs det på innerskärmarna. Lite knepigare fram då fronten är avtagbar.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Härligt! Det ser riktigt bra ut. Väl utfört och måste vara häftigt att gasa på lite för första gången

Kämpa på in i mål!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Hörde rykten av däckkillen att du varit där och fixat till lite vinklar....ser bra ut thumbs up

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
DaWa skrev:
Härligt! Det ser riktigt bra ut. Väl utfört och måste vara häftigt att gasa på lite för första gången

Kämpa på in i mål!


Ja det var en riktigt härlig känsla. Man fick mer blodad tand att få bilen klar. Så det har blivit många timmar i garaget efter den dagen 😁

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Role skrev:
Hörde rykten av däckkillen att du varit där och fixat till lite vinklar....ser bra ut thumbs up


Japp, han var nöjd hur rakt allt faktiskt var med tanke på att den är byggd i ett litet garage utan en massa fancy utrustning.😁
Sedan får man väl testa den på konbanan för att få ett kvitto på hur bra vinklarna verkligen är.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



vilken firma anlitade du för hjulinställningen?? bor ju lokalt...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Michael Th skrev:
vilken firma anlitade du för hjulinställningen?? bor ju lokalt...


Oskar. Han har öppnat Kindvalls däck & fordons service AB. Ligger på Logistikvägen 10. Det nya området vid gamla Ron.Plast.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare

Innerskärmar på plats framtill. Detta är en av 4 bitar som fick forma innerskärmen och den ända som sitter fastsvetsad. Denna sida har även den lilla spolarbehållaren mont. på sig.

Detta är den bakre och övre "skvattplåten". Fick bli 3 avtagbara plåtar för att fronten fortfarande skulle kunna vara avtagbar. Ser kansle lite konstigt ut men man ska ändå inte glo upp där hela tiden 😁 Och sedan kommer lite färg och underredsmassa på.

Sedan var det dags att lära sig att plasta 😬
Först ut var bakre sidorutor. Gick förvånande lätt att gjuta av rutan. Lite vax på och 3 lager med glasfiber. Lossnade lätt från rutan och kvar blev denna.😁

Nästa moment krävde lite mer tålamod och svordomar...
Första 2 försöken till att skapa ett scoop misslyckades. Det tredje som man ser lite av på bilden funkade bra. Skrev ut fronten av scoopet där luftgallret ska sitta på 3D skrivaren och sedan hade jag limmat ihop mdf skivor som sedan slipats ner till den form jag ville ha. Tejp på och börja plasta.

Och detta blev slutprodukten. Blev nöjd med resultatet.

Efter lite testplaseringar och mätande så att luftrören inte skulle ta i buren så var den redo att plastas fast på rutan.

Och så här blev resultatet. Lite spackel och färg så kommer det bli kanon.

Och här luftrören. Ett till intercoolen och ett till kyling av luftfilter/generator

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Ett tag sedan jag postade.
Men lite har hänt och det är nu inte mycket kvar innan lackarbetet kan påbörjas. Planen att bli klar i september gick inte. Men nu tar jag nya tag och gasa på. Målet är att kunna köra den upp till Emmaboda strippen nästa år och ställa ut den.


Huven har justerats så den passar och huvlåsen är på plats.
Kofångarna fixade så alla hålen är borta och nya fästen.

Sedan var det dags att laga den lilla rosten som fanns på nedre delen av dörrarna.

Efter lite kapande, mätande och svetsande så börja det lika nått

Hela nedre delen utbytt. Fick även bygga ny inre nedre del.

På med lite spackel. Sen ska det nog se vettigt ut efter lite slipande.

Har även byggt om länkarmarna fram lite. Blev till att sätta dit strongflex bussningar. Både de främre och bakre. Nu känns den betydligt bättre.

Även bakluckan är nu fixad så det förhoppningsvis ska gå använda original gummilist och en makrolonruta. Den var inte byggd för det märkte jag när jag fick den. 😬Men med lite kärlek så blev det bra. Även fäste/förstärkning för gasdämpare på plats.

Dragkrok på plats ink. eldragningen.

Och lite annat smått och gott.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



häftig bil

_________________
henrik nielsen
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Mycket snygg gjort, alltihop! Inspirerande thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Det har gått sakta framåt ett tag nu. Lite trötthet och lite pga av kylan som kom. Just nu är det på gränsen för kallt för att kunna spackla vidare.
Men har pillat lite med annat småfix.

Då ABS givaren till golf V spindeln inte lirade ihop med hastighetsrelät jag hade så fick det bli lite omtänk. Svarvade/fräste till ett triggerhjul som även är ersättaren för drivaxeln som inte används för att hålla ihop hjullagerna.

Kommer köra med en 3 polig hallgivare för att få pulserna/signalerna jag behöver in till Maxxexu't så jag får fram hastigheten. Hållaren för givaren är på gång oxå. Få dra ut en jordkabel till givaren oxå och byta relä i elcentralen. Sedan är nog det med hastiheten löst, gött!

Sedan fick jag friska upp minnet i Fusion 360 och skapa en liten detalj. Igång med 3D skrivaren och printa ut...

..Den automatiska "slå av blinkersen när man rätar upp bilen" detaljen.😁

Har även pillat lite i mapp-filen för att lägga en lite larm som ska komma upp i paddan. Lite BT knappar med olika funktioner. T.ex så jag kan starta IC och oljekylarfläktarna direkt på paddan, stänga av motor utan att behöva stänga av tändningen osv.
Har byggt upp layouten så den är som jag vill att den ska se ut på paddan.
Och lite annat smått och gott.
Nu ska jag dra om lite kablar till servopumpen då jag vill kunna styra on/off med olika kriterier som jag lägger in i maxxecu't. Hastigheten på pumpen styr jag redan genom CAN från maxxecu't.

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Ynot skrev:
Det har gått sakta framåt ett tag nu. Lite trötthet och lite pga av kylan som kom. Just nu är det på gränsen för kallt för att kunna spackla vidare.
Men har pillat lite med annat småfix.
https://rejsa.nu/im/user/27079/2023-12-06-23-49-01_20231202_192124.jpg . . . .
Då ABS givaren till golf V spindeln inte lirade ihop med hastighetsrelät jag hade så fick det bli lite omtänk. Svarvade/fräste till ett triggerhjul som även är ersättaren för drivaxeln som inte används för att hålla ihop hjullagerna.
https://rejsa.nu/im/user/27079/2023-12-06-23-49-01_20231202_195447.jpg . . . .
Kommer köra med en 3 polig hallgivare för att få pulserna/signalerna jag behöver in till Maxxexu't så jag får fram hastigheten. Hållaren för givaren är på gång oxå. Få dra ut en jordkabel till givaren oxå och byta relä i elcentralen. Sedan är nog det med hastiheten löst, gött!
https://rejsa.nu/im/user/27079/2023-12-07-00-02-36_20231204_220854.jpg . . . .
Sedan fick jag friska upp minnet i Fusion 360 och skapa en liten detalj. Igång med 3D skrivaren och printa ut...
https://rejsa.nu/im/user/27079/2023-12-06-23-49-01_20231206_172903.jpg . . . .
..Den automatiska "slå av blinkersen när man rätar upp bilen" detaljen.😁

Har även pillat lite i mapp-filen för att lägga en lite larm som ska komma upp i paddan. Lite BT knappar med olika funktioner. T.ex så jag kan starta IC och oljekylarfläktarna direkt på paddan, stänga av motor utan att behöva stänga av tändningen osv.
Har byggt upp layouten så den är som jag vill att den ska se ut på paddan.
Och lite annat smått och gott.
Nu ska jag dra om lite kablar till servopumpen då jag vill kunna styra on/off med olika kriterier som jag lägger in i maxxecu't. Hastigheten på pumpen styr jag redan genom CAN från maxxecu't.


Snyggt . Kul med lite printat .
Vad är det för hastighetsrelä du kör med ? Är det begränsning i antal ingpngar som gör att du inte matar rätt in i maxx ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Mschneberger skrev:

Snyggt . Kul med lite printat .
Vad är det för hastighetsrelä du kör med ? Är det begränsning i antal ingpngar som gör att du inte matar rätt in i maxx ?


Körde med ett från en äldre opel. Tanken var att använda original vw ABS-givare. Men då MaxxECU't inte kunde läsa den signalen den gav så skulle jag köra genom relä't och då få ut rätt typ av signal. Men jag fick det inte att funka.
Men blev bra att göra så här, så nu har jag samma typ av givare både på hjul och vev 😁

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Ynot
Johannishus
Här sen Aug 2017
Inlägg: 197


Trådstartare
Länge sedan det blev en uppdatering här.🙈
Men jag har jobbat på och kommer närmare dagen då den ska besiktigas för varje gång jag är ute i garaget.
Ett litet axplock av det jag fixat med:


Hallgivaren förbered med kontakt och lite extra fuktskydd och en skyddskåpa för den.

Givare på sin plats. Bara ett enkelt fäste i skruvhålet där absgivaren normalt skulle sitta.

Och även kåpan skruvas i givarfästet och har sedan en tajt passning imot hjulspindeln. Är även ett litet hål i botten för att undvika fuktsammling.

En ny kulskål till växelspaken har installerats då den andra var lite glappig och ett av låsblecken hade gått av.

Sedan var det dax att testa nya saker igen. Elförzinkning.
Hittade ett recept på zinkvätska på nätet och köpte mig en enkelt lab-transformator och en zinkanod.
Efter lite testande med volt och strömstyrka så blev det fint bubbel i bubbel och man kunde se hur koppartråden fick zink på sig.

Bromsoksadapterna var först ut och anledningen att jag ville testa detta. Ville inte måla de då färgen bygger en del och ett ev. glapp kan uppstå om färgen nöts bort. Åtminstone så var det min tanke.
Man ser tydlig skillnad på färgen. Hoppas jag bara att det håller rosten borta ett tag också.😁

Då intaget till kupe'fläkten sitter bakom både kylare och batteri (som kan avge gaser när det laddas) så ville jag leda in luft från fronten.
Detta blev resultatet på den främre delen.

Och detta är färdigt resultat. Man kan se kåpan runt kupe'filterhållaren kika fram. Kanske inte den snyggaste installationen men funktionen finns där.

Sedan var det dags för 3D skrivaren att få jobba igen. Denna gången med högtalarkåpor. Kändes som en bra ide' att inte låta högtalarna spela rakt ut i tomma intet utan att en liten låda kunde få de små 4"arna att låte lite bättre.

Lite ljuddämpning så blir det nog bra.
Här bara testast de på plats. I nuläget är de limmade på plats och provspelade. De låter som man kan förvänta sig av ett par billiga Pioneer högtalare....inte mycket.😳
Skissar redan på en liten mini baslåda för lite mer fylligt ljud, även om radion mest var för handsfree till mobilen.🤪
Men det är trångt i kupe'n...väldigt trångt. Men ska nog allt gå att få in en låda och ett litet monosteg 🤔

Mer har hänt men det få bli till nästa gång.
Just nu är det slipning, spackling och återigen slipning som gäller för hela slanten.
Som det går nu så känns det möjligt/rimligt att faktiskt kunna bli klar i vår/tidig sommar. Sedan är det bara en liten detalj kvar... Att SFRO och besiktningen också tycker den är klar 🫣

_________________
Tony Ström
Skoda Fabia -12 **Bruksbilen**
YSport GT5 -24? **Projektet**
VW Golf -97 **Pendel/dragbilen**
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf MK1 med Mittmonterad Volvo T5 motor-Amatörbyggt
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
79 besök senaste veckan (110106 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande