Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!! | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17 >> 15 besök idag (73243 totalt) |
Då börjar jag med frågor till dig Johan. Har ni verkligen tänkt rätt med dessa 180 graders kurvor? liten jämförelse med Gotland ring, där är det många MC förare och även en del bil förare som kör av rakt ut efter lång rakan och då är det ändå inte många som kommer upp i 200km/h där och i 90 graders kurvan efter kan du ändå köra i över 80km/h. På denna banskiss med dessa tajta kurvor i D & C så lär det ju gå i max 50km/h där och att bromsa ner från 200 till 50 med en 180 graders kurva efter skapar ju bara fler avåkningar och olyckor och för att förhindra detta så är inte lösningen att korta rakan utan att göra hög farts kurvor efter rakan och ta bort 180 graders kurvorna = bygg ihop C med D så det bara blir en lång svepande böj där in på befintlig bana, sen gör dom andra kurvorna större, längre och bredare så det går att köra fort i genom dessa. Nu har inte jag kört på befintlig bana sedan 2011, men då med förra bilen så fick man ligga och köra på 2:ans växel hela banan runt och i kurva B var jag nere i under 50km/h varje varv och i kurva A strax över 50km/h Och jämför man med bilden så betyder det att E,F & D kommer gå lika sakta medans C kommer det att gå ännu saktare i Jämför jag samma bil samma år 2011 på Gotland Ring så körde jag i deras 180 graders hårnål dom har i 60km/h och den hårnålen är tråkig och skapar avåkningar och sladdar. Så är det en stor drifting bana för låg fart ni bygger så bygg på, men vill ni kunna konkurrera med närmsta banorna tex. Mantorp, Sviestad, Gotland Ring så bör ni tänka om nu. Här jämförelse filmerna från 2011 Gotland ring 2011: https://youtu.be/_8u_2xR0Hfs?t=7m22s Eskilstuna 2011 https://youtu.be/mZ3jzOUahcA?t=54s _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Så här tycker jag
Färre 180. Större svepande kurvor. Borde fortfarande tilltala driftarna |
||||||
Om man gör södraste och norraste kurvorna doserade så ser det där jävligt skoj ut! (Nu är jag lite rudis på vad driftare gillar mer exakt men så långt jag vet så vill driftarna ha ganska långsamma långa böjar. På Mantorp kör man startkurvan och Paris men Mantorp har precis byggt till lite på hårnålen plus stor läktare just där för driftarna, klart långsammare än Paris alltså. ) I stort håller jag absolut med vad Martin skriver. Och hårnålen på GR är fullständigt menlös att köra. Idioten på Knutan detsamma. Bara extra däckslitage utan att det är skoj över huvud taget. Enda kul är väl om man bestämmer sig att powerdrifta grovt varje varv... tills däcken är slut. Näää, inget för trackdays. Möjligen som omkörningsställe vid riktig racing? Eller? Men två tillägg: - Vi har svårt att se eleveringarna och det kan ha ganska stor inverkan på hur banan är. Minst sagt. 3D är ju grejen En tajt hårnål är dock oftast en tajt hårnål oberoende elevering. - Jag förstår att Johan och gänget får ett stort inflöde av vitt skilda önskemål, banan ska användas till olika saker, men framför allt att om du frågar 100 personer så får du 100 olika önskemål. Med det sagt så tycker jag ändå att vi absolut öser på med åsikter _________________ Magnus Thomé |
||||||
På ett sätt är faktiskt Mantorps hårnål klart mer okej än Idioten. Jag klurade lite på varför och jag tror det är för att det är klart kortare bit att köra i det tråkiga partiet där man kör lååångsamt och bara väntar på att det blir dags att gasa igen. Idioten är väntzon nästan hela vägen 180 grader medans på Mantorp är det aslångsamt i bara 90 grader, sen får man börja jobba direkt igen med att dosera på gas igen.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Här är en ganska "billig" extraasfaltering så man kan köra med eller utan driftingkurvan, och desto viktigare slippa banans allra tajtaste 180-gradare!
(Samma upplägg som Mäkinen postade på förra sidan, där var det en bra idé till men den skulle gå tvärs över eventområdet tyvärr) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Tack för dina svar. Jag ser inget motsatsförhållande på era tänkta användningsområden, tvärtom. 180 hårnålar är värdelösa ur racing, klubbträffar och förarutbildning sammanhang, jag vet inte heller vad de skulle vara bra till i forskning och utveckling heller. Det är en onaturlig konstruktion och en nödlösning på de banor de används. På Mantorp är det ingen 180-gradare som Magnus skriver, det är en 90 gradare som öppnar upp sig. Idioten på Knutstorp är nästan en ren 180 gradare, där finns ingen finess alls, snabbaste vägen är att krypa runt innerspår. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
_________________ Magnus Wideman Nya VW Golf MK8 R Performance Pack https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Tror tyvärr inte velodrombankning med mycket dosering kommer kunna godkännas vid banracing, vill minnas att man har begränsning i hur mycket dosering som numera godkänns vid nybyggda kurvor. |
||||||
Hej Har läst igenom det du skriver några gånger till.. Du skriver tex. principen är att aldrig bygga bort sig och att slutmålet är all motorsport som vi kör i Sverige. Området byggs för förarutbildning, mässor, event, lanseringar, klubbträffar, forskning och utveckling men också självklart för motorsport. På två och fyra hjul. Det jag undrar över är dom som ritat nuvarande sträckning vad har dom för intresse? För jag undrar vilken motorsport som vill ha en massa tajta 180 graders böjar? det enda jag kan komma på är kanske supermotard, gokart och nybörjar drifting? För även proffs driftare brukar ju vill köra fort = ligga i 200 in i en kurva och där ställa upp den med vilt spinnande hjul. Banan nu liknar mest en rolig sladd bana plogad på en sjö is ? Så hur har ni kommit fram till denna skiss, vad har dom som ritat utgått i från för fordon eller vad är deras intresse? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Har nå'n möjlighet (som inte sitter i jobbmöte och smygsurfar rejsa ) att lägga upp en bild med t.ex. Gröndal, Gelleråsen och Sviestad i samma skala bredvid varandera så att man fattar proportionerna?
|
||||||
Är det för risken att det blir som en raketramp med liftoff ut i skogen ? _________________ Magnus Thomé |
||||||
https://rejsa.nu/bana_info.asp?knuts https://rejsa.nu/bana_info.asp?grond Klicka sen på "Detaljkartorna" -> "Visa större karta" EDIT: Äsch, Google maps var lite bråkig med att ge exakt samma zoomnivå... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja, typ. Kollade i FIA och appendix O beskriver hur bandesign skall se ut. I korta drag så är max dosering 10 % och avåkningsytan minst - 3% till max 25% vinkel i förhållande till banan. |
||||||
Sverige har sannolikt kurvor som inte skulle bli godkända idag om de var nybyggda, gamla får vara kvar |
||||||
För er som inte kört gamla första banan så är den markerad med blått här.
Grön prick står Peter och filmar mig när jag kör runt den banan 2010 Alltså ni ser den korta tajta 50km/h kurvan som man kör med inner hjuls lyft igenom rakt framför kameran och det är den kurvan som Magnus kallar 8 eller B Här är filmen: Och jämför man med kartan så finns det bara 1 lång kurva som är större och det är nr 7 dom andra är lika små eller mindre Ni ser även 99 på stillbilden ovan som är ännu tajtare och långsammare = 40km/h och typ som nr 6 kommer bli. Gamla banan inifrån bilen: https://youtu.be/mZ3jzOUahcA?t=5m24s _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Allt är ju relativt...
Håller med om att symmetriska supertighta 180° kurvor generellt är av ondo. T.ex. idioten på Knutan suger. Det är en värdelös kurva. Däremot är Ejes på Gelleråsen som också är tight ju en riktigt kul kurva... En bana som bara blir en enda stor understyrningsfestival gör ingen lycklig... Ibland kan det dock vara riktigt skoj att åka en tight teknisk bana. Speciellt för oss som kör bilar med lite mer normala vikteffekter. En bana som nuvarande Gröndal utjämnar skillnaderna i raktframprestanda mellan olika bilar på samma sätt som en bra lagd konbana gör vilket kan ses i videon nedan. GT86'an och GT3'an går i princip lika fort. (Detta trots att man av ren självbevarelsedrift fegar över det lilla krönet vid röda muren.) Så hoppas på att se nya Gröndal med så få "symmetriska 180-gradare" som möjligt. |
||||||
Allmänt banåkaforum På Gröndal Eskilstuna (nu:GTR Motorpark) händer det grejer!! | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17 >> 15 besök idag (73243 totalt) |