Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4942 besök totalt |
Klass 3 - Nr 15 - Ravila Motorsport
Ravila Motorsport - Startnummer 15 - Klass 3 ____________________________________________________________________ BMW M3 V8 Bilen vi åker med är från början en BMW E36-97. Några år av förändringar har gjort den till vad den är idag. Till 2003 genomgick bilen en bantningskur, chassiet utvecklades ytterligare, motorns andning förbättrades samt andra förändringar för att förbättra driftsäkerheten tillkom. Tekniska Specifikationer för RAVILA MOTORSPORT BMW M3 V8 RM4.1 Kaross: BMW E36 4dr 1997. Skärmbreddad ca 100 mm. Skärmar, dörrar, motorhuv, baklucka och stötfångare i glasfiberarmerad plast. Rutor (ej vindruta) i polykarbonatplast. Innerpaneler i kolfiber. Störtbur, ca 30 meter (90kg). Motor: BMW V8 M62. Slagvolym 4384 cc. Tillbakaflyttad och sänkt maximalt utan åverkan på torpedvägg. Elektronisk bränsleinsprutning. Egendesignade 4-1 grenrör. Kamaxlar med ökat lyft och duration. Koniskt luftfilter med "luffarturbo". Friflödande avgassystem. Effekt 370 hk, vridmoment 480 Nm, maxvarv 6500 rpm. Växellåda: 5-växlad ZF. Sachs 184mm 2-skivig sinter-koppling och egentillverkat svänghjul. Slutväxel: BMW 3,15:1 eller 2,93:1 med differentialbroms. Bromsar: Fram, Brembo sexkolvsok med 330x34 mm skivor. Bak, Brembo fyrkolvsok med 304 mm skivor. ABS-system Conti-Teves Mk20. Hjulupphängning: Fram: egendesignade dubbla triangellänkararmar samt spindel, fullt justerbara Öhlinsstötdämpare. Bak: egendesignade dubbla triangellänkararmar samt spindel, fullt justerbara Öhlinsstötdämpare. Hjul: Fälgar 17x8" OZ-racing Superleggera. R-däck (mönstrat slicks) Bridgestone RE540S 225/45R17 Soft gummiblandning samt Bridgestone Potenza S02 205/50-17 för extremt våta förhållanden. Aerodynamik: Frontspoiler/splitter BMW M3 modifierad. Bakvinge av kolfiber, egenkonstruerad. Vikt: 1125 kg fullt raceklar inklusive 70 liter bränsle. Viktfördelning fram/bak 52/48 % Prestanda: Toppfart ca 250 km/h med 3,15:1 slutväxel. Acceleration 0-100 km/h 4,5 sekunder. Övrigt: FIA snabbtankningssystem, dubbelkoppling. Pumpar för bakaxel och växellådskylning drivs genom remdrift på bakväxelns utgående axlar. Laptimer. Integrerad komradio. Byggstart vintern 2001, tävlingspremiär våren 2002. ____________________________________________________________________ Vårt team Johan Zackrisson Konsult med uppdrag på Volvo PV Motorutveckling Kört långloppsracing i fem år. Teamchef, förare och drivlinekonstruktör Håkan Gustafsson Svetstekniker på mekanisk verkstad Kört bl.a. rally, rallycross, F3, banracing, långlopp Förare, broms- och chassikonstruktör Kenneth Qvist Verkstadschef på Ravilaverken Mekaniska Kört bl.a. rally, banracing, långlopp. Elektriker och materialansvarig Patrik Hjelm Servicetekniker på Bensin & Rörtjänst Kört långloppsracing i fyra år Kaross- och aerodynamik konstruktör Marcus Fasth Utvecklingsingenjör på Volvo Lastvagnar motorutveckling. Kört gokart, långlopp Förare, koordinator och sponsorkontakt Per Svensson IT-konsult på Kerfi AB Kört långloppsracing i fem år Förare, sponsor- och webansvarig Johnny Adolfsson Motormekaniker Volvo Lastvagnar Kört långloppsracing i fem år Förare, drivlinekonstruktör ove Karlén Uppdragsledare på Volvo Personvagnar motorutveckling Kört långloppsracing i fem år Drivlinekonstruktör Mikael Nilsson Tankansvarig Övriga medarbetare: Gunnel och Weine Fasth Marica Dahlin-Fasth Samt många fler som ställer upp när de kan. Hemort: Göteborg Websida: http://www.ravilamotorsport.com ____________________________________________________________________ Våra sponsorer Ravilaverken Mekaniska Consat Engineering World of Wheels Motul Nomo Kullager S-racing Bensin & Rörtjänst Etapp Engineering NBB Måleriakuten Mobimech Alu-S Bilglascentralen HCJ Bilutrustning Lindbergs Skyltar Caro Göteborgs Handelsstål Herdbergs Kyl Svetsekonomi Göteborg ____________________________________________________________________ _________________ Per Svensson |
||
SLC har koll och det ligger "i röret" för våra presentationer av årets team. Teamets stora mål i år är dock inte SLC utan det är goda internationella resultat. Men vi kommer att få se dem gästspela vid ett par tillfällen. _________________ /Kristian Elisson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4942 besök totalt |