Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (5532 totalt) |
Håller på och planerar ett A-traktor bygge till dottern.
Bilen vi har fastnat för är en Peugeot 206 cc, men jag kan inte komma på ett smart sätt att få till nedväxlingen i lådan. Enl reglerna så måste den göra 10 kmh på ettan vid 2/3 av max varv (original max varv). Original gör den ca 8,5 kmh vid 1000rpm. Någon som kan komma på ett smart sätt? ![]() [urlhttp://www.autocats.ws/manual/peugeot/206/info/su/b2cb4ek8.htm[/url] _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Känns knepigt att få till på en framhjulsdriven bil?
Skulle vara om man får tag på några små vettiga reduktionsväxlar som man kan få dit mellan vxl och hjulnav typ där drivaxlarna sitter original. Men det låter som en krånglig och dyr operation i mina öron... Vanligast brukar vara att utgå från en bakhjulsdriven eller 4hjulsdriven bil, då är det mycket lättare att köra med dubbla vxllådor i serie, vanligtvis volvo M40 för att få ned varvtalet på utgående axel. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
"Planetväxel på drivaxlarna" nämns i lite sökträffar.
Många intressanta uppslag sammanställt här http://www.epatraktor.n.nu/bilder Att byta växellåda till hydraulpump och köra med hjulmotorer säger kanske en del om vilket skrot som ligger i verkstaden. ![]() |
||||||
Jag har rivit i ett par såna växellådor, men för länge sen och det är "arkiverat".
Att ändra slutväxeln till kraven bedömer jag som omöjligt. Det är inte en liten ändring eftersom ettan går till 50-70. Enda chansen till att sänka utväxlingen så mycket är om du har tur och det går att byta plats på drev i växellådan. Tror dock inte det. Fråga på https://www.facebook.com/groups/peug Är det tillåtet med varvtalsbegränsning? Extern eller om du hittar nån som kan bränna nytt eeprom åt dig? Det skulle bli en läcker epa! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Ja det är tillåtet med varvtalsbegränsning, men regeln med 10km/h är med beräkning från ursprungsvarvet. Tror att det bästa skulle vara att hitta planetväxlar som gick att montera mitt på drivaxlarna. _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Går det att para ihop en dieselmotor med växellådan från en bensinbil och sen labba med hjulstorlekarna? Jag tror tyvärr du inte kommer hitta navreduktioner som passar / P _________________ /Pär Nyman |
||||||
Det går säkert men utväxlingsförhållandet är fortfarande fel och bilen har typ 13" original. _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
Finns en Subaru Impreza i UK där de flyttade in motorn en bit och körde kedjedrift från utgående flänsar från diff till främre drivaxlarna
![]() Om motorn får sitta kvar och man monterar axlar på torpedväggen (en per hjul) med kugg i varje ände så kraften går: Motor-Låda-diff-kedja till axel-axel-kedja till drivaxel-hjul ![]() _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (5532 totalt) |