Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSi 16v 1989
4 besök senaste veckan (3613 totalt)
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
Efter att ha läst "DU! Ja just DU! Varför skriver du sällan något här på Rejsa?" får jag väl ta mig i kragen och lägga upp nuvarande version av min leksak.

För många år sedan köpte jag en Kadett Gsi årsmodell 1985, det var en 1.8 liters 8 ventilare med 115 hk (finns i en mycket gammal tråd).
När jag skulle byta ut min Ascona från 1976 så var ju en GTI-bil det som man helst ville ha, provade både VW Golf GTI och Peugeot 205 GTI. Peugeoten fick jag inte plats i och Golfen var också den lite låg i taket med 80-talsfrillan, Kadetten däremot var det inga problem att få plats i, som extra bonus så var ju då uppgiven toppfart 203 km/h, d.v.s. snabbare än både Golf och Peugeot.
Bilen anpassades mer och mer till bankörning, men så en dag blev jag påkörd i en bilkö och därför blev det karossbyte och uppgradering till årsmodell 1989 med 16v motor.

Nyputsad i garaget.


Bild här på rejsa från Track Monday för ett par år sedan, brukar vara den enda Opeln som är de på träffarna.


Inredningmässigt är det rensat på allt onödigt.





Fram tills förra året satt där en oöppnad 16 v motor från -92, fanns en skylt på den när den köptes "kamrem bytt vid 27500 mil", den hade nog passerat 30000 mil med råge innan jag öppnade den för att kolla skicket, inte för att den gick dåligt, utan mer för att jag visste att den gått långt

Det fanns vändkanter.


En "ny" motor från slutet av 80-talet hade jag liggandes och jag tror att den bara hade gått 17000 mil, den fixades till och slipning och koll av ventiler gjordes, men kamaxlarna och oljepumpen såg bättre ut i den gamla motorn så de fick flyttas över. Körde en säsong, men vid hård körning på banan så lyste oljetryckslampan på låg tomgång, därför blev det nerplockning igen för att kolla lagerna i den "nya" motorn, de såg jättefina ut, men byttes i alla fall. Samtidigt monterades ARP-bult till vevstakarna och bättre drev till oljepumpen, så nu kan jag varva mer än 7500 om jag vill, även en oljetrycksmätare monterades. Problemet var för övrigt inte oljetrycket utan det var givaren som det var fel på. I år fick jag dessutom tag på lite vassare kamaxlar i nyskick så nu är motorn nästan ny. För övrigt har den ett hemsnickrat insug och 2.5 tum avgas med racekat.

Ser alltid så stökigt ut när jag ska göra nåt, men jag är mycket noggrann med renhet och annat vid monteringen.



Väghållningsmässigt sitter där gamla (från 1993 eller nåt sånt) kortade Bilstein Grupp N rallydämpare med ombyggda fjäderben fram och fjädrarna fram just nu är på 105 N/mm, bak sitter det "asfaltrallyfjädrar", tycker den är lite för hög bak, men det får tas tag i nån gång i framtiden.

Modifierat fjäderben


Dämparna har jag renoverat 2 gånger, bussningarna slits, verkar för övrigt vara det enda som slits.


Däcken är numera 205/50-15, just nu Toyo för jag tycker de är lite roligare om man kör konbana, men blir nog att jag skaffar Kumho också för den snabbaste tiden jag har i superstage på Emmaboda är med Kumho, 1.29.85 mot 1.30.3 . Hoppas på att komma dit och bättra tiden nästa år.
Har i många år kört med plåtfälgar från Clio cup som kördes på 1990-talet, men när fälgarna började spricka av utmattning så ínvesterade jag i Team Dynamics istället.


Har bara för nåt år sedan börjat köra med Racechrono och det är ju faktiskt väldigt kul, att se det lysa grönt sektionsvis får ju en att ta i lite extra.
Några tider:
Mantorp 1.37,92
Kinnekuller 1.03,84
Gelleråsen 1.20,46

Extra kul med Kinnekulle var att förra året när jag tog i så mycket jag vågade så körde jag 1.04,71 och maxfarten på rakan låg på mellan 167 och 169, detta året så körde jag nästan en sekund snabbare och maxfart 175 -176, enda skillnaden var de nya kamaxlarna och lite högre däcktryck, 2,5 bar fram och 2 bak istället för 2,3 o 1,8. En tid på runt 1.03 borde gå med Kumho.

Just nu hoppas jag att det blir en kall vinter i Norge där min dotter bor 7 mil norr om Lillehammer och att Norge dessutom öppnar gränsen, var nämligen och testade lite iskörning där för ett par år sedan och det vill man ju göra fler gånger. Däck med lite mer grepp skaffades och de ska ju inte behöva ligga oanvända https://dackbutiken.nu/produkt-kategori/folkrace-rally-vinter/

Bilen trailas numera, framförallt skönt när man ska hem, oftast 30 mil eller mer, här är jag nästan 90 mil hemifrån.


Den dagen jag var där var det mycket bilar, hoppas på lite mindre antal bilar nästa gång jag kommer dit, så det blir mer körtid.



Idag har jag suttit och räknat kuggar i några växellådor jag har liggandes, lite högre 2:a är väl det jag helst skulle vilja ha, 3:an och 4:an känns rätt bra, lägre 4:a skulle dessutom innebära en växling till i slutet på rakan på Mantorp och det vill jag ju undvika. Får se vad det blir av det, lådan som sitter där är klenare än original och dessutom har den också passerat 30000 mil, så jag borde ta tag i det.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Jag hade Peugeot 205 GTI och är 1,96

Vi sänkte stolen, först genom att ta bort distanserna mellan skenorna o golvet och sen togs det bort skumgummi från undersidan av stolens stoppning. Funkade fint. Provade en Peugeot 205 GTI med original stol för några år sen, det var inte optimalt kan man säga

Isåka och Emmaboda står på min lista också för 2021

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Ingmar Truedsson skrev:

...men när fälgarna började spricka av utmattning så ínvesterade jag i Team Dynamics istället.
https://rejsa.nu/im/user/14/2020-12-12-23-06-35_spruckenfalg.jpg


Började spricka?
Kul med lite lätt bil med lagom med trim. Allt behöver inte vara 400 hk+ med mycket aero.

thumbs up

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Kul tråd! Kadett GSIerna var ju överallt en gång i tiden när jag började med det här vid millenieskiftet, har du några loggar du vill dela med dig av? Eller tanka upp på serious racing? Skulle vara kul att jämföra med någon som kör varvtider med något som har någorlunda lika vikt/effekt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Kul att du lagt upp en tråd Ingmar!

Vi har ju jagat varandra lite grann på banorna genom åren thumbs up

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Uppfriskande tråd med busklassiker, fokus på körtid och små förbättringar här och där thumbs up

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
Karl V skrev:
Ingmar Truedsson skrev:

...men när fälgarna började spricka av utmattning så ínvesterade jag i Team Dynamics istället.
https://rejsa.nu/im/user/14/2020-12-12-23-06-35_spruckenfalg.jpg


Började spricka?
Kul med lite lätt bil med lagom med trim. Allt behöver inte vara 400 hk+ med mycket aero.

thumbs up


Ja, det var ganska nära för haveri, kändes som om det hänt nåt med däcket, så jag gick in i depån, men kunde inte se något, testade några varv till på Kinnekulle, men körde in igen och då såg jag sprickan. Hade 8 st såna fälgar och när det hände på ännu en fälg insåg jag att de helt enkelt var utmattade.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul tråd! Kadett GSIerna var ju överallt en gång i tiden när jag började med det här vid millenieskiftet, har du några loggar du vill dela med dig av? Eller tanka upp på serious racing? Skulle vara kul att jämföra med någon som kör varvtider med något som har någorlunda lika vikt/effekt.


Inga loggar ännu, men det borde jag ta tag i.
Inte ofta man ser GSI:er längre, framförallt inte original, min bror har en original han håller på att renovera.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
Krullert skrev:
Uppfriskande tråd med busklassiker, fokus på körtid och små förbättringar här och där thumbs up


Ja, är man på en bana ska det köras, mekandet gör man hemma, har haft 2 haverier där bilen inte varit körbar sen jag började med bankörning på 90-talet.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



Åhå, Kadett. Härligt, längesen jag såg en sådan på gatorna. Skönt att de finns kvar. (om än mest på konbanor). Härlig bil du har.

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Jimmy1986
Öland
Här sen Mar 2017
Inlägg: 48



Kul med kadett, man ser dom bara på våra klubbträffar numera. Du och jag låg och åkte lite på Fords träff på Gelleråsen i somras! Har lite film på dig när jag ligger bakom

// Jimmy

_________________
Jimmy Sjöström
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



Skoj och se dig aktiv här, för här hör ju du om någon hemma, som en firre i vattnet!
Man vet ju att du gillar och ha en blixt i fronten, men den med stjärnan i fronten är väl också värd en tråd...

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Åhh 16v då är du riktigt snabb nu förtiden för det gick ju inte direkt sakta med 8 ventiler mindre
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Känner igen det med att oftast vara ensam opel på bandagarna

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
Årets banpremiär fick bli Sviestad idag, riktigt kul och mycket kört trots regnet, mitt mål var en tid under 1.10 och det blev det när det väl torkade upp, 1.09.02, jag känner mig lite feg vid inbromsningarna så det borde gå att komma under 1.09 också känns det som, med andra ord fler besök får det bli.
Bilen har jag inte gjort någonting med i vinter, får väl i alla fall ta och byta olja snart och sen behöver jag fixa bromskylning eller byta ut SAAB originalskivorna mot slitsade/borrade skivor.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Ingmar Truedsson skrev:
Årets banpremiär fick bli Sviestad idag, riktigt kul och mycket kört trots regnet, mitt mål var en tid under 1.10 och det blev det när det väl torkade upp, 1.09.02, jag känner mig lite feg vid inbromsningarna så det borde gå att komma under 1.09 också känns det som, med andra ord fler besök får det bli.
Bilen har jag inte gjort någonting med i vinter, får väl i alla fall ta och byta olja snart och sen behöver jag fixa bromskylning eller byta ut SAAB originalskivorna mot slitsade/borrade skivor.


Tack för lite bra åka , det va kul
/Den gråa cupran 😊

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159



Kul med en 8V GSI, en likadan i svart var min första bil 😁.
Det spårade såklart ur redan i den åldern och jag importerade en Pontiac motor från Canada där 8V motorn byggdes med turbo och ca 200hk och satte i den i bilen. Får en att undra om den bilen lever idag 😁.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Kul bil - kommer följas.

Det fanns en svunnen tid, ack så många år sedan, då jag trånade efter kadett GSI som en tok.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Skitkul o ses igår!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562


Trådstartare
Mschneberger skrev:


Tack för lite bra åka , det va kul
/Den gråa cupran 😊


Ja, det är riktigt kul när man håller ungefär samma tempo.



Magnus Thomé skrev:
Skitkul o ses igår!



Ja, tack detsamma, det är ju inte så ofta det händer.


Blir fler besök på deras banträffar, blev mycket kört och kul att se lite "vagnboksbilar" på banan också.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett GSi 16v 1989
4 besök senaste veckan (3613 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande