| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Volvo C30/V40/V50 T5 2012- som trackdaybil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4887 totalt) |
|
Nån har på forumet som provat att bygga en snabb dedikerad trackday-bil av en V40/V50 T5? Jag sökte och hittade nåt Micro-sponsrat bygge. Finns den bilen kvar, hur har i så fall den fungerat? Lite tung kanske men motormässigt är det väl en ok start? Jag har inte behov av att den ska vara gatreggad, även om det är trevlig bonus.
Specifika frågor till någon som provat eller har en bra gissning: - Hur lätt kan den bli, för överkomliga pengar, dvs. inte kaross i kolfiber.. men tom på inredning och bara kanske 1-2 lättviktstolar och instrument kvar. - Några bra råd kring motor/låda/koppling? Hållbart? - Behövs diff eller sitter något användbart original? Mitt drömmande är väl nånting enligt följande: - Coilover kit åtminstone med nån ställbarhet - Ställbara Topplagringar - Byta/ta bort samtliga bussningar - R-däck - Spacers - Oljekylare - Strippa inredning - Lätviktstolar stolar+underrede+6-punkts bälten - Raceratt - Bur - 260hk Chip - Raceavgas + decat? - Diff? Något som jag missat så borde vara med? MVH Magnus _________________ Magnus Wedmark |
||
|
_________________ Simon Åkerstedt |
||
|
Den uppenbara frågan är förstås varför - men det kan man lämna därhän.
Jag har tänkt tanken själv, en halv gång, och då slog det mig att Focus RS framvagnen är bättre och går att hitta på skroten ibland. Den borde passa och den har ju fått beröm. Borde vara bolt-on då bilarna i övrigt är identiska. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Re:
Nice ja det var ju ingen dum idé, OM den går att hitta. Skälet är att den är billig i inköp och att resterande åtgärder kan delas upp. Antar att den kan bli snabb som banbil för relativt begränsade pengar. Men om någon har en idé på en bil som är mycket billigare och lika snabb så lyssnar jag absolut. _________________ Magnus Wedmark |
||
|
Rent spontant känns det väl som att en S40 av modellen tidigare borde vara ett lika bra utgångsläge om det är nått lite billigare man är ute efter?
Grejen är väl den att det finns hundratals bilar som kan anses vara bättre/roligare för mindre/samma pengar! Tilltalas du av en S40 så för all del, kör på. Många andra hade nog valt en BMW istället, även om jag tror Mercedes inte är så mycket "sämre" än BMW'n heller
Är du inte i behov av att den ska vara gatreggad kan du ju göra "vad du vill" med fram och bakvagn så det finns ju ingen gräns för hur bra den Kan bli. Går ju snickra rör ram med muskel åtta och transaxel med Volvo skal bara om man så vill
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
Jo du har kanske rätt i det. Och då menar du S40-T4 då antar jag? Ja, original 1375/200 = 6.8kg/hk och chippat&lättat kanske 1200kg/260hk = 4.6kg/hk Nån här som har nån kunskap/info på T4 vs. T5? Fördelar/nackdelar? Min utgångspunkt var jag hade en V40-T5 som hyrbil för typ 10år+ sen och blev imponerad av den osså såg jag att den blivit så pass billig om man vågar satsa på de billigare.. Mina specifika krav är väl följande: Jag kör Clio och tycker det fungerar, men vill ha bättre vikteffekt och gärna ännu bättre handling. Jag har väl kommit fram till att en lätt ombyggd Miata inte är värt att uppgradera till. Vikteffekten är för låg.. - Vikteffekt är VIKTigt... :-) Jag kör idag 1050kg/170hk = 6.17kg/hk - "Billigt" är bra - Behöver inte vara bakhjulsdrivet. Det mest ekonomiska är väl att hitta rätt bil färdigbyggd och anpassad/avstämd.
_________________ Magnus Wedmark |
||
|
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Tänkte annars att en tidig Evo borde fylla alla dina önskemål. Dom har ofta coilovers redan monterade också.
Är det "endast" mer effekt du är ute efter så finns det ju relativt gott om sportiga bilar. VAG: A3, Octavia, Seat Leon Cupra, Golf - Alla med 2.0 TFSi motorn (den med kamrem före 09 ska tydligen hålla bättre). En del finns med haldex, andra inte. Alla går chippa till 260-270hk. Lite tyngre många av dom, tror dom flesta ligger på 14-1500kg. Mazda 3 MPS, RX-8 Subaru WRX Civic Type R, ingen turbo men en erkänt kul bil på bana. Alla dessa har 200+hk och går hitta för under 70 000 på blocket. Fanns t.o.m en Skyline ute
Eller om du har garage och lite tid: https://www.blocket.se/alvsborg/Golf En Golf MK1 finns det ju tonvis av know-how för och färdiga bolt on grejer, dock kan ett halvfärdigt projekt också ta mer tid att få ihop än man först tror..
Ska dock tilläggas att ingen av dessa (förutom möjligen de fyrhjulsdrivna) har bättre "potential" än en Volvo C30 T5 t ex. Utgångsläget är bättre/sämre beroende på modell men bygger man om så minskar skillnaderna ganska fort. Största skillnaden brukar väl ligga i chassiesättning (bussningar, dämpare, fjädrar, krängare) då det är vardagsbilar med olika målgrupper. Byter man alla dom sakerna är det geometri, vikt, effekt som börjar göra skillnad istället för vilken potential bilen har. Vikt/effekt går alltid justera. Geometri är svårare men på en bil som inte behöver vara gatreggad har man ju fria händer att prova sig fram utan att behöva tänka på reggning varje gång man gjort en större förändring
||
|
Jag har snokat runt en del i det segmentet, skulle nog lägga mina pengar på en megane 2 rs. Finns ju många beprövade delar för att åka fort med en sådan. Helst en med diffbroms, men dom är betydligt dyrare och svårare att få tag på.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Vikt/effekt är kanske viktigt, men satsa hellre på låg vikt än hög effekt hade jag sagt. När du väl kommer ut på banan kommer inte 50 hästkrafter för lite sänka dig, men tråkig väghållning, undermåliga bromsar och dåligt utgångsmaterial (alltså svårt/dyrt att fixa som du vill) kommer knäcka dig direkt. Och med mer effekt så behöver du mer av det andra också och plötsligt blir det dyrt på riktigt.
S40/C30 kanske är ett fungerande utgångsobjekt, men det finns nog inte så många som provat ut dem på samma sätt som exempelvis en BMW 3-serie eller Megane RS. Möjligtvis gamla S40-plattformen då den gått en hel del i JTCC och sedemera också långloppscupper och andra liknanade saker. Nyare kanske är tillräckligt lik Ford Focus för att man ska kunna använda kunskap därifrån? Att modifiera i blindo är dyrt och ineffektivt om än kanske roligt när man inte har samma bil som alla andra i depån. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
|
Re:
Hej Cleas, Jag håller helt med dig. Min Clio som jag kör idag har nog allt det där du nämner, låg vikt (kring 1050kg ink havltank och mig), standardbromsar med bra belägg som inte mattas på mina vanliga stintar, bra väghållning med ställbara topplagringar, Bilstein PSS-coilovers, Powerflex Blackseries bussningar, relativt standard motor 169hk+. Så det jag söker nu är något som är snabbare på bana.
||
|
Re:
Tack för tipset Cédric! Jag har kollat in den där ankstjärten tidigare. Samma grundmotor som i min Clio men med Turbo, så det är bra eftersom man har lite kunskap om den iallafall. Jag ska kolla vidare på en sådan.
||
|
Re:
Det finns många kompetenta hot hatches annars med i rimlig prisklass. Naturligtvis en Megane RS Cup, eller t.ex. Corsa OPC Nürburgring med 211hk, diffbroms, Brembo 4-kolvsok, Bilsteinchassie och massa annat bra - helt original från fabrik! Såg en ute för 97k nu på Blocket i veckan. Snabbast? Nej, men väldigt underhållande och framförallt så funkar allt out-of-the-box
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Spännande idéer!
Jag har själv kört långlopp i många år med S60 challenge. Bänkad till 291 hjulhästar (större turbo och annat styrsystem mm), diffad och annan sedvanlig challenge utrustning (Öhlins stötdämpare etc). Har nu sålt den och åker super seven (mk Indy) med knappt 130 hjulhäst. Tycker nog att det är minst lika kul om inte roligare på grund av väghållning att åka sjua. Självklart gör nyhetens behag att sjuan kanske känns roligare, men oavsett, riktigt kul. Vägreggad också. Tilläggas bör att en vettig super seven kostar ungefär vad tractive lådan kostade till Volvon. . Tror definitivt att en vässad C30 T5 kan vara riktigt kul, men tror oclså att det kostar en slant att ta sig dit. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
|
Bohlins verksamhet på Gelleråsen har ju varit baserad på en bunt med C30 som är rensade, bur, sittastillstol osv. Gissar att det var relativt lite gjort på dem för övrigt iof men jag kan ha fel. Tänkte att de sålt iväg dem och bytt till annan bilmodell nu men där hade jag fel, kollade precis på deras hemsida, de kör med de här fortfarande.
https://bohlinracing.se/aktiviteter/ _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Ja se där! Det hade jag missat. Jag visste inte att de körde t5 också! Kanske kan snegla lite på deras bilar då. Eller kanske provköra innan man bygger.
||
|
Dom har bara en T5a. Dom andra är sugisar med ca 170hk. Lådorna är spärrade till 4 växlar, öhlinare, bur, uppgraderade bromsar, sportiga gatdäck typ.
Jag var där för drygt ett år sedan och visst var de kul! Men jag häpnade inte över väghållningen kanske, dock kan de väl vara ovana bakom ratten med...
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4887 totalt) |