Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bedrägeri
2102 besök totalt
ud
Järvsö
Här sen Feb 2011

Trådstartare
Bedrägeri

Köpte Regndäck/fälgar till min 996 cup 2004 av en Engelsk racingförare (Marcus Forthergill som har huserat på Engelska banor sen 1990 och det kändes tryggt att köpa av en likasinnad kille som vet vad det handlar om.Affärrn gjordes upp med hans arbetsgivare tillika storsponsor .Ha lovade mej Nya däck enligt bilderna jag fick och även fälgar som passar mk2 cup från 02-05. När sändningen kom fick man en större chock.. söndertorkade däck som var minst 10 år gamla (har kollat det med dunlop) totalt bara sopor ett set gamla mk1 fälgar som ej har samma ET och bredd som mk2. Centrumen på framfälgarna var sönderslipade på insidan för att passa dom större bromsarna ..
Jag vill ha lite tips om man ev kan polisanmäla eller göra lpåtryckningar genom racingforum eller sociala media.
Tacksam för bra förslag att göra livet surt för dessa olustiga människor.
Jag betalade 27000kr för totalt värdelösa prylar.

Ulf Dahl

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ouch. Har tyvärr inga bra råd på rak arm, vi får hoppas någon annan har några idéer.

Men jag undrar hur/var kom du i kontakt med honom om det han skulle sälja?

Här sen Nov 2002

köpte du av Marcus Fothergill eller av någon som påstod sig vara honom och skicka vidare till "storsponsorn" eller var det "storsponsorn" direkt som påstod sig göra det på uppdrag av Marcus?

låter som planerat halv-bedrägeri om Marcus inte var involverad från början till slut....och är det ens värt då att försöka göra nånting? för du har fått däck och fälgar.... men vad sa specen att det skulle vara skriftligt? .... står det oanvända däck och porschefälgar så ärdet ju det du fått ....och svårt göra något legalt.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Finns det mail med bilder på det som säljs som sen ÖHT inte stämmer med det skickade så är det ju något. Men sånt här är väl svårt att lösa ändå.

Järvsö
Här sen Feb 2011

Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
köpte du av Marcus Fothergill eller av någon som påstod sig vara honom och skicka vidare till "storsponsorn" eller var det "storsponsorn" direkt som påstod sig göra det på uppdrag av Marcus?

låter som planerat halv-bedrägeri om Marcus inte var involverad från början till slut....och är det ens värt då att försöka göra nånting? för du har fått däck och fälgar.... men vad sa specen att det skulle vara skriftligt? .... står det oanvända däck och porschefälgar så ärdet ju det du fått ....och svårt göra något legalt.

Annonsen fanns på EBay. Marcus höll i försäljningen men ville att köpet skulle gå genom hans arbetsgivare eller om han är delägare det har ej framgått. Det finns Mail mellan Marcus och mej ang Et mått på fälgar och att däcken såg nya ut med tillverkningslapoarna på .Att Marcus är Marcus finns det inga tvivel om. Det var Bespokecars ekonomiavdelning som fixade köpet och det var väldigt seriöst. Jag har reklamerat problemet till Marcus och bespoke , Marcus lovade att återkomma med en lösning i nov2017 bara 1 vecka efter köpet.Han skulle återkomma efter en affärsresa till USA men han verkar ha blivit kvar där.... jag har skickat en massa Mail men det är helt tyst.

Här sen Nov 2002

Re:

ud skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Annonsen fanns på EBay. Marcus höll i försäljningen men ville att köpet skulle gå genom hans arbetsgivare eller om han är delägare det har ej framgått. Det finns Mail mellan Marcus och mej ang Et mått på fälgar och att däcken såg nya ut med tillverkningslapoarna på .Att Marcus är Marcus finns det inga tvivel om. Det var Bespokecars ekonomiavdelning som fixade köpet och det var väldigt seriöst. Jag har reklamerat problemet till Marcus och bespoke , Marcus lovade att återkomma med en lösning i nov2017 bara 1 vecka efter köpet.Han skulle återkomma efter en affärsresa till USA men han verkar ha blivit kvar där.... jag har skickat en massa Mail men det är helt tyst.

trist.... googla polisanmälan england är väl enklaste sättet.... att få nånting seriöst ... svenska polisen gör väl knappast nånting...

ud
Järvsö
Här sen Feb 2011

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Finns det mail med bilder på det som säljs som sen ÖHT inte stämmer med det skickade så är det ju något. Men sånt här är väl svårt att lösa ändå.

Allt finns på Mail och bilder, vi var tå racingkillar som visste vad vi pratade om , han har kört mycket Porsche och han sålde en 996 cup 04 i samma veva som han sålde dessa däck och fälgar till mej . Dom här fälgarna passade inte på hans bil så dessa har säker legat i 10 år ,men okörda uttorkade.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

ud skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Körde ni affären genom ebay/paypal så är det bara att klaga där så kommer du få fet uppbackning.

BMW 330i -05
Citera
ud
Järvsö
Här sen Feb 2011

Trådstartare
Hej. Nej, han är en flitig användare av EBay över 100 säljtillfällen och bra betyg, det här hade han planerat han vet att EBay har koll så han ville att det skulle gå genom Bespokecars istället.

Här sen Nov 2002

Re:

ud skrev:
Hej. Nej, han är en flitig användare av EBay över 100 säljtillfällen och bra betyg, det här hade han planerat han vet att EBay har koll så han ville att det skulle gå genom Bespokecars istället.

då låter det som han har full koll och du är körd....tyvärr

ud
Järvsö
Här sen Feb 2011

Trådstartare
Kört är det absolut inte men det beror på hur långt man vill gå, och den vägen vet jag inte hur man går och om jag tänker göra det. Kag har all info mellan oss på Mail innan köpet . Och dom har fått en reklamation på däck och fälgar som jag har som underlag.Se text nedan .

Hi Marcus and Stuart!

I have recived the wheels. Unfortunately that was a big disappointment.

You have told me that the tyres was new. They are in reality 20 years old! See the attached picture on the dot marking, which is 497 (that indicate they are manufactored week 49 in year 1997). Furthermore I asked you specifically if the front rims were 9x18 with offset ET 46 and rear rims were 11x18 with offset ET 59 and told you that was important. You answered that they were. They are not. I also asked you specifically if the rims was made for my 2005 996 cup car with the larger brake calipers, and you said they were. They are not. The rims are made for a 996 mk1 cup car, ie the first version. The are more narrow and with another offset. However, someone have grind away material from the inner front rims with the intention of make them to fit a 996 mk2 cup car with the bigger calipers. They wont fit though without further grinding even at the calipers.

In summary, both the tyres and rims are more or less worthless. The tyres has desiccation-crackes on the walls and everyone nows that tyres are perishable. They get hardened and lost there grip already after a few years. After 20 years they are useless. The rims are destroyed after the grinding.

Of course I want to annul the purchase. I want all my money back and you have to pay for the shipping back to UK. Get back to me as soon as possible for details how we should proceed.

Regards
Ulf

Uppsala
Här sen Jan 2003

På seloc tjatar dom alltid om small claims court i sådana här fall

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

För 27' skulle jag inte trassla runt på forum & sociala medier, jag skulle åka dit personligen, lämna tillbaka & inkassera mina pengar.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Allmänt banåkaforum
Bedrägeri
2102 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande