| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgaspasta eller kopparpasta?
|
10 besök senaste veckan (6976 totalt) |
|
Ska montera nytt avgassystem till bilen (rostfritt 304), vad rekommenderar ni att jag använder för att täta rören? Vill ju gärna ha möjligheten att få isär dom igen... men samtidigt inte riskera något läckage. Avgaspasta, typ http://www.liljenbergs.com/Valkommen |
||
|
Det ska ju vara tätt om det är byggt på rätt sätt, utan tätningsmedel.
Isåfall ska du använda typ molybden liknande (kopparpasta rekommenderar man inte till rostfritt) Är det inte tätt använder jag högtemp silikon vid skarvarna _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Skjuta i varandra skarvar kan behöva lite avgaspasta för att bli riktigt tätt.
Kopparpasta och liknande använder man till skruvförband i huvudsak, just kopparfett bör dock undvikas helt till rostfria saker. |
||
|
har provat med kopparpasta på ett system i vanligt stål. Funkade inte jättebra.. Tätt ett tag, sen började de prutta igen..
Det var en nödlösning efter att jag behövt fixa till skarvklämman inför en besiktning som fick sitta ett år, när jag sen bytte inför nästa besiktning och satte på en ny skarvklämma som var mer hel så var kopparpastan torr och såg ut som bronsfärgat sot ungefär.. Jag hade använt avgaspasta alla gånger om jag var du, brukar gå bra att ta isär ändå om man lyckas vrida till rören fram å tebax ett par ggr Att det är jobbigt att få isär sakerna beror normalt sett inte på tätningspastan, utan att man använda sånna enkla avgasklämmor och dragit dom för hårt och därigenom deformerat rören. Bättre klämmor eller ännu hellre V-band så slipper man helt sånna bekymmer
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
|
||
|
Jag har använt såna här klämmor till avgassystem.
https://www.hydroscand.se/produkter/ De deformerar inte rören som den klassiska avgasklämman och det blev tätt både före och efter katalysatorn. Använde ingen pasta alls vad jag minns. Det gick att få isär och ihop flera gånger och det var ett system i svartstål. När jag byggde nytt system i rostfritt såg jag ljuset och köpte V-bandsflänsar, värt varenda krona om man vet med sig att man kommer att behöva demontera systemet mer än en gång per säsong. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
Sånna klämmor fick jag med Men får nog bli lite pasta också för å vara på den säkra sidan, hängslen och livrem
|
||
|
Jag hade kopparpasta och ingen klamma på räsern, innerröret växte så det blev tätt när det blev ordentligt varmt...
Lätt att ta isär också.
Lär inte klara bilprovningen dock. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (6976 totalt) |