Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2656 totalt) |
Hur sköts egentligen allmänhetens körning på Gotland Ring?
Jag vill gärna höra från er som kört på den öppna "allmänhetens körning" på Gotland Ring. - Var huvudposteringen / utsläppet bemannat hela tiden bilar körde? - Var några andra posteringar längs banan bemannade eller hade fjärrstyrda "Traxalampor" för att signalera gulflagg osv? - Fick du någon information om ev. försäkringar Gotland Ring stod för under allmänhetens körning? - Vad för övrig information fick du? - Lite långsökt, du tänkte säkert inte på det, men fanns brandsläckare synliga någonstans? _________________ ![]() |
||||
kort snabbt svar på allt, nej
iaf från vad jag minns från midsommar förra året när jag var där /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Några år sen jag var där sist och körde, men då var jag helt själv.
Samma person som sålde hamburgare ur en kioskvagn tog betalt för körningen. Han nämnde att det inte gällde några försäkringar. Ingen på någon postering alls, inte heller något typ traxasystem. Såg heller inte till någon brandsläckare. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Re: Hur sköts egentligen allmänhetens körning på Gotland Rin
Nu har jag inte kört i år men jag tvivlar på att det har förändrats. (numrerade dina frågor i qouteringen (sry) 1. Nope 2. Har aldrig sett det på en allmänhetens körning. 3. Finns något att läsa där man skriver under ansvarsförsäkringen. Jag har inte själv efterfrågat något så skall inte säga att det inte finns, men det är inget du upplyses om muntligen. 4. Ytterst knapphändig dvs obefintlig om du inte frågar själv. 5. Det brukar stå 1-2 st vid utsläppet. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Inte optimalt med noll posteringar ute längs banan eftersom man inte kan se alls vad som händer längs banan om man står i depån. De borde minimum ha några kameror utställda på lämpliga ställen så de kan se om det händer något längs banan. Att förlita sig på att andra bilar ska komma in till depån och säga till är ju inte okej alls.
Att huvudposteringen / utsläppet tydligen är obemannat ibland (har förstahandsinfo om det från ytterligare en besökare) är helt fullständigt 100% totalt oacceptabelt som jag ser det. Är det någon som vet om banan är att se som "inhägnat tävlingsområde" juridiskt sett? Det är en extremt vital fråga för hur försäkringsskyddet ska vara gjort. _________________ ![]() |
||||
Dina frågor funkar på en vanlig bana
Detta är inte vanligt. Man får ta det som det är och passar det inte får man skippa att köra allmänhetens åkning Bra att den finns och man får köra med sunt förnuft _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Det vore väldigt tråkigt om de slutade med allmänhetens körning. Men med de hastigheter vi kommer upp i på Gotland Ring så måste det finnas någon som har koll på vad som händer ute på banan och som kan agera. Det går liksom inte att jämföra med någon sorts obevakad "allmän väg" med 100% fri fart.
Att inte ha en person vid huvudposteringen är inte okej som jag ser det. _________________ ![]() |
||||
Man ser ju i princip hela banan ifrån huvudposteringen. Är endel av sträckan mellan första kurvan och hårnålen man inte ser samt sträckan mellan korta rakan med krönet till chikanen ut på start och mål man inte ser.
Min uppfattning är att det finns brandsläckare på huvudposteringen. Tycker att en lösning med kameror som täcker det man inte ser från huvudposteringen och ljustavlor vore bra på de flesta banorna. Samt brandsläckare utplacerade på posteringar längs banan. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Re:
Att det finns bra överblick (tex att det går att notera att en bil varit borta i fem minuter) bygger på att det finns en humanoid som gör det (samma med kameror, nån måste glo på skärmarna). Att ha mobilen med sig i bilen och ringa om det uppstår problem fungerar ju inte alltid. Det går att köra med låg bemanning och försäkrat, men det kräver mer än noll. |
||||
Re:
Ah, jag trodde man inte såg stora delar av östra delen, typ såhär. ![]() _________________ ![]() |
||||
Ja det var bemannat när en motorcykel skulle ut och köra ett pass förra sommaren men personen gick tillbaka till kiosken när motorcyklisten var klar med sitt pass och det var bilarnas tur igen.
Nej Nej Nej Nej _________________ Thomas Kristiansen |
||||
Re:
Stämmer bra med verkligheten, samt kurva 2 och 3. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Det finns bara en bild på google streetview (från nordvästra hörnet) men den ger en indikation om vad man ser av denna kurva från huvudposten.
![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Ni har läst detta? https://www.aftonbladet.se/lokala-ny
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
Re:
Men ägarförhållandet har ju liten påverkar på den verksamhet som bedrivs, det ska ju helst vara försäkringar och rimliga förhållanden oavsett. Jag struntar tex i vem det är som "äger" Kinnekulle Ring, det är verksamheten som spelar roll. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2656 totalt) |