Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 -18
2679 besök totalt
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Efter några månaders sökande på nätet efter en begagnad bil så insåg jag att jag inte skulle hitta någon som levde upp till mina grundkrav. Antingen var det fel färg eller fel inredning, för många mil eller skum säljare.
Några nätter med miniräknaren och ett slugt övertalande av mig själv så........VA FAN, man lever bara en gång!

Sagt och gjort......





Nu väntar stenkottsskydd i veckan, inkörning och service därefter. PFC 08 och Motul 600 på posten. (Tack Mattias på PEAN för blixtsnabb leverans)

Håller som bäst på att putsa upp fälgar som jag hittade på blocket, vilka däck det blir vet jag inte ännu men tror jag går för Cup2. Camberplattor väntar jag med tills Millway har sina färdiga. Bromskyl står högt på listan.

Premiär på bana? När det känns rätt. Har knapp hittat hörnen på bilen ännu.........

_________________
Per Englund
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Sjukt snygg bil den färgen är så grym, grattis till köpet..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Grattis! Oj vad mycket trevligt du kommer ha! Cool färgkombo thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Competition, är det bara paddlar som gäller då eller vanlig spak kanske?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Dunken skrev:
Sjukt snygg bil den färgen är så grym, grattis till köpet..
//Dunken


Tack! Färgen är läcker, i skymning ser bilen svart ut. I soljus alla möjliga blå nyanser.

_________________
Per Englund
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Grattis! Oj vad mycket trevligt du kommer ha! Cool färgkombo thumbs up


Tack, skall bli skoj att se om jag kan hänga på dig på banan vid tillfälle. Bilen kan nog men chaffisen är en

_________________
Per Englund
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
NIzmo skrev:
Competition, är det bara paddlar som gäller då eller vanlig spak kanske?


Finns spak oxå, flybywire typ sekventiell. Så ingen sportbilskänslaspak tyvärr!

Jag gillar dubbelkopplingslådan, den är inte lika smooth som den jag hade i Z:an men det mesta känns ju lite stökigare i M4.

_________________
Per Englund
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Grattis till en mycket fin bil!

Du kommer att ha väldigt kul med den kan jag lova!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
dvorak skrev:
Grattis till en mycket fin bil!

Du kommer att ha väldigt kul med den kan jag lova!


Tackar! Jag tar gärna emot lite tips om saker att hålla koll på från en erfaren M4-ägare. Själv tycker jag att den känns som en blandning av en gasell och pansarvagn. Eller gokart och en nascar.

Skall bli kul att se hur den är på bana, blir premiär på knutan 1-2 augusti med BMWCS Motorsport.

_________________
Per Englund
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169


Trådstartare
Nya PFC 08.

During the bedding process the driver must not drag the brakes by applying continuous pedal effort with his left foot to induce heat into the braking system. This will cause heat build up too quickly and result in glazed pads.

Likewise, the driver must ensure that the following procedure is adhered to and sufficient heat is generated in the braking system, otherwise the pads are prone to glazing if run too cold during the early stages of the pad's life.

Whilst bedding, brake applications should be consistent and using constant pedal effort, which is progressively increased throughout the procedure.

5 light snubs*, light pedal application: 50mph - 30mph 80km/h - 50km/h
5 medium snubs, medium pedal application: 70mph - 40mph 110km/h - 65 km/h
3 hard snubs, hard pedal application (no ABS activation): 100+mph - 30mph 160+km/h - 50km/h
Cool down period - 5 mile. 8 km with very little brake (Do not sit at side of road with foot resting on brakes when hot, this is likely to damage the disc).
Stop and examine discs - discs should show evidence of heat cycle (colouration in flange) and possess an even transfer layer of pad material on surfaces.
Bedding procedure should now be complete.
* Snub is the term used for the deceleration of a vehicle from a relatively high speed to a low speed using constant brake pedal effort.

Under strömprocessen får föraren inte dra bromsarna genom att använda kontinuerlig pedalansträngning med sin vänstra fot för att framkalla värme i bromssystemet. Detta medför att värmen bygger upp för snabbt och resulterar i glaserade dynor.
På samma sätt måste föraren se till att följande procedur följs och tillräcklig värme genereras i bromssystemet, annars är dynorna benägna att glasera om de går för kalla under de tidiga stadierna av dynans liv.
Under sängkläder bör bromsansökningarna vara konsekventa och med konstant pedalansträngning, som gradvis ökas under hela proceduren.
5 lätta snubbar *, lätt pedal applikation: 80km/h - 50km/h
5 medium snubs, medium pedal applikation: 110km/h - 65 km/
3 hårda snubbar, hårdpedalapplikation (ingen ABS-aktivering): 160+km/h - 50km/h
**
Kyl ned perioden - 8 km kör med mycket liten broms (Sitt inte vid sidan av vägen med fot vilar på bromsar när det är varmt, det här kan troligtvis skada skivan).
Stoppa och granska skivor - skivor ska visa tecken på värmecykel (färgning i fläns) och ha ett jämnt överföringslager av dynmaterial på ytor.
Sängkläder bör nu vara komplett.
* Snub är termen som används för retardation av ett fordon från en relativt hög hastighet till låg hastighet med konstant bromspedalansträngning.

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

shadow skrev:

Sängkläder bör nu vara komplett.
:

Jösses! Va bra!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M4 -18
2679 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande