Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsreduceringsventil
788 besök totalt
Mirva
Kristianstad
Här sen Mar 2018

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Bromsreduceringsventil

Hej!

Sist på banan så fick jag en känsla av att jag inte riktigt kunde bromsa ordentligt! Misstänker jag låser upp bak.

Till min fråga, Har klrt med abs avstängd. Och undrar om det går att ha abs enhet ihop med Ventilen?

Och även om vilken sida om absenheten isf?

Hittar ingen bra info om detta.

Tack på förhand

/Micke

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Dra ett kritsträck på hjulen och be någon titta på när du stämplar för fullt med ABS:en urkopplad för att se vilken axel låser först. Visst går det att ha ABS med reduceringsventilen, ABS bryr sig inte mycket om vad det är för sorts hydraulik, den släpper på trycket när den känner låsning på någon av hjulen.

Generellt sett, ju bättre inbromsningsbalans du får med ABS:en avstängd desto bättre förutsättningar kommer ABS:en att ha att göra sitt jobb på gränsen till låsning...

Man får dock komma ihåg att många nyare bilar (VAG-bilar t.ex.) har initialt mer bakbroms , för att motverka nigning vid inbromsning. Men ju hårdare man bromsar desto mer frambromsar tar över.

Kristianstad
Här sen Mar 2018

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Dra ett kritsträck på hjulen och be någon titta på när du stämplar för fullt med ABS:en urkopplad för att se vilken axel låser först. Visst går det att ha ABS med reduceringsventilen, ABS bryr sig inte mycket om vad det är för sorts hydraulik, den släpper på trycket när den känner låsning på någon av hjulen.

Generellt sett, ju bättre inbromsningsbalans du får med ABS:en avstängd desto bättre förutsättningar kommer ABS:en att ha att göra sitt jobb på gränsen till låsning...

Man får dock komma ihåg att många nyare bilar (VAG-bilar t.ex.) har initialt mer bakbroms , för att motverka nigning vid inbromsning. Men ju hårdare man bromsar desto mer frambromsar tar över.

Tjo! Tack för tips o bra info! Ska provas detta, Bilen det rör är en gammal nissan 200.

Tyckte rent generellt att jag knappt kunde använda mig utav ca, 50% utav bromsarna, Fick fega överallt,
Och då går det ju snabbt varmt, när man inte kan bromsa fullt,av bromsen, o svänga in.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Har bilen proportioneringsventil? Är det original eller något du du har monterat själv?
Vilken sorts ventil är det i så fall? Gamla bilar hade en som bara brydde sig om trycket, nyare hade även en arm koppöad till bakfjädringen som varierade trycket beroende på hur mycket bakfjädringen trycktes ihop.

Du måste till att börja med kontrollera att systemet funkar som den ska. Om reduceringsventilen till bakbromsarna har beckat ihop kommer bakbromsarna att gå varma och ta slut innan frambromsarna.

Bromsreduceringsventil
788 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande