Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 147 2.0 TS -01
1355 besök totalt
PSvensson
Ekolsund
Här sen Sep 2003
Inlägg: 131


Trådstartare
Här kommer några bilder på min och frugans "nya" leksak. Nyligen inköpt och med 21 000 mil på mätaren. Oljor och vätskor samt kamrem ska bytas och sen bär det av till Kinnekulle med CAR.



_________________
Peter Svensson
Citera
mirremcss

Här sen Jul 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Det är tydligen mer eller mindre standard på denna modell att det är svårt att hitta växellägena, främst 3:an och 4:an. Växelspaken fjädrar dessutom inte tillbaka i någon form av neutralläge. Att fixa detta hamnade på min "att-göra"-lista. Det är alltså jag som är frugan och äger halva bilen. Bilen som i min värld har arbetsnamnet "Affe - den lille bilen som ville bli en racer". :-)

Problemet ifråga är som sagt känt (för Alfa-människor alltså, jag som mest kört japanskt stod helt frågande...) och härrör sig från en växelföraraxel försedd med plastbussningar. Med hjälp av Google lokaliserades instruktioner och bilder på hur detta ska demonteras. Det har gått åt ett antal svordomar, som främst kan kopplas till korkade konstruktioner (typiskt italienskt?!), men nu är axeln loss och rengjord. Nya bussningar är beställda. På bilderna syns var den satt och hur den såg ut respektive ser ut efter rengöring och putsning.

Instruktionerna jag följde kommer jag nog att skriva en ny version av, på svenska. Bra att ha till nästa gång
proceduren ska göras, eller om någon annan har för avsikt att lösa samma problem på sin bil. :-)

Ner här skulle jag alltså. Och om det inte kan göras med hjälp av en dator, så blir det inte gjort (gammalt IT-tekniker-ordspråk)

Här satt den rackaren...

Så här såg axeln ut. Rätt ofräsch.

Men nu ser den ut så här. Det finns hopp!

_________________
Mirre Söderlund Svensson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Blir det premiär som den är med gatdäck och okända bromsbelägg ?

Kinnekulle är ju snäll mot bromsarna men elak mot vänster framdäck hehe.

_________________
Magnus Thomé
Citera
PSvensson
Ekolsund
Här sen Sep 2003
Inlägg: 131


Trådstartare
Japp, vi kommer att köra med de belägg och däck som sitter på bilen, den får dock Motul RBF600. Efter Kinnekulle kanske det får bli en uppdatering av däck och bromsbelägg

_________________
Peter Svensson
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



Kul att se!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
mirremcss

Här sen Jul 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Växellänkaget är slipat, putsat, smörjt och ihopmonterat och HURRA - "Affe" har nu distinkta växellägen!

_________________
Mirre Söderlund Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 147 2.0 TS -01
1355 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande