Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 - Trackday/Timeattack
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (16029 totalt)
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Nu tänkte jag ta steget och faktiskt skriva om min räser, en Mitsubishi Evo 6 GSR som blivit dedikerad banbil för Timeattack. Det blir ganska mycket text först, för jag tänkte börja från början och berätta hur jag hamnade där jag är idag.



Det börjar dock med en annan bil.

Jag var inte speciellt intresserad av motorer och bilar när jag var liten, förrän jag vid 14 års ålder fick klättra upp på en Husaberg 610cc endurocykel med spikdäck på isen en vinter. Livrädd puttrade jag runt sjön - jag minns speciellt att när jag skulle växla upp till tvåan som sedan blev maxväxel hela turen, så var jag lite oförsiktig med gasen så den lyfte framhjulet. Det var nog där nånstans som det började. Det blev en del crossåkande fram tills det att en kollega fick mig intresserad av turbobilar nån gång runt mitten av 00-talet. Jag följde med till "En dag på räserbanan" på Kinnekulle och kollade på bilar. Jag vet att flera i Onroaders-podden har pratat om den träffen - det jag minns mest var dels en Skyline R34 som åkte av in i depåräcket i sista böjen ut på rakan och dels en M3 E46 som snurrade på väg ut från depån (eller var det verkligen samma tillfälle?). Nu var det kört, jag behövde en turbobil. Eftersom kollegan hade en evo 6 så började jag kolla på brittiska forum och annonser och fundera på att importera en tidig evo-modell. Det blev dock ingen evo - min kusin skulle sälja sin bil: en Audi S2 Coupe. Den hade ju turbo och fyrhjulsdrift; "Perfekt, då är det ju samma sak som en evo" tänkte jag. Jag tror dessutom det cirkulerade filmer på en viss orange Audi 80 vid den tiden, och femman var ju en frän motor. Sagt och gjort, jag tog ett lån och lade beslag på bilen.



Jag var lyrisk, även om bilen nästan direkt uppvisade problem. Laddtrycket verkade maxas ut på 0,4-0,5 bar istället för 0,8 och fälgarna pryddes av billigaste kinadäck, men jag åkte glatt iväg på banträff på Gelleråsen med kollegorna och körde mina första varv på bana. Det var regnigt och snorhalt, de för breda däcken tog i skärmarna och det tog nästintill två minuter att åka ett varv för mig i den understyrande tunga tyska grävlingen men åh så kul det var. Dagen slutade med att jag (kanske eventuellt möjligen hypotetiskt) fick bogsera hem en kollegas Audi 80 Avant bakom S2an i 10 mil, bland annat valde vi att åka motorvägen genom Örebro eftersom vi inte hittade någon annan väg och ingen av oss på den tiden hade GPS.



Jag felsökte och felsökte men lyckades inte lista ut varför bilen bara gick på grundladd. Det grejades och meckades med S2an, bland annat byttes chipen i boxen ut för att få mer effekt - det skulle man göra sades det. Jag hade varit med och kollat lite dragracing och streetracing och tyckte det var fränt, men min karriär i dragracingen sträckte sig inte längre än till att jag vid en banzai-start med S2an knäckte nåt i diffen fram och fick byta växellåda.

Jag hade både åkt med i tidigare nämnda kollegas evo och fick även testa den ett varv på Kinnekulle vid ett tillfälle, då med runt 600 hästar. Jag hängde med på evoklubbens bandagar, och när jag jag efter att ha berättat för en välkänd evo-trimmare att jag åkte Audi fick svaret "ja nån ska ju göra det också" så blev suget efter en Mitsubishi allt större. När sedan kollegan bestämde sig för att sälja sin evo 6 eftersom han nu hade köpt en evo 8 och börjat bygga på så satte jag ut S2an på annons, sålde den extremt billigt och slog till. Det var bara det att motor och växellåda inte längre bodde i evon, så kollegan ordnade motor, växellåda och fördelningslåda från en Evo TME som gått 10000 mil, och vi satte ihop bilen igen. Det här är bilen jag fortfarande har idag.




För att se till att jag skulle kunna trimma mer när jag ville så passade vi på att renovera bottendelen och byta till smidda vevstakar och kolvar på en gång.




Jag kunde absolut ingenting om motorer vid den här tiden så det var väldigt lärorikt att göra detta tillsammans med någon som hade bra koll (jag kan väl fortfarande inte massor och har fortfarande inte satt ihop en motor på egen hand, men lite har man väl lärt sig genom åren, framförallt här på rejsa). Det satt redan ett 3" Moongoose avgassystem på bilen, så vi satte i en 255lph bränslepump, HKS-luftfilter och uppgraderade ecun till steg1.







När jag äntligen fått hem bilen och kollegan fått ihop sin evo 8 så drog vi iväg till Kinnekulle på ett event som kallades "JDM Faceoff". En banträff där det även skulle tävlas om snabbaste varvtid! Eftersom jag var helt grön på att köra nya bilen och inte kört mer bana med S2an än den där regniga Gelleråsenträffen så anmälde jag mig inte till tävlandet. Det blev en sjukt kul dag och nu var jag fast för det här med att åka bil på bana.




Nästa träff blev på Mantorp park, jag minns inte vilka vi åkte med så men antingen Hondaklubben eller Volvo TPC.



Fortsättning följer.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
speedylee
Hörby
Här sen Sep 2008
Inlägg: 163



Kul läsning thumbs up
Väntar på fortsättningen

_________________
Tobias Persson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

speedylee skrev:
Kul läsning thumbs up
Väntar på fortsättningen

Jag med thumbs up

Dyker upp massa minnen från första åren jag åkte på banträff thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Hondaklubben eller TPC var det ja. Dessa klubbar arrangerade mycket bra banträffar några gånger om året och bjöd allt som oftast in rejsa-folk också. Vi körde även ett par träffar med Evoclub Sweden samt en konbana på flygfältet i Arboga. Jättekul med konbana, men det har inte blivit nåt mer sånt.

Det blev nog 4-5 träffar per år ungefär, mest på Kinnekulle, Mantorp och Gelleråsen. Jag var även och körde på Gröndal ett par tillfällen. Dessutom åkte det is flitigt under de vintrar då det tilläts av vädret. Bilder från träffarna är det lite ont om eftersom det är svårt att själv köra och fota samtidigt. Jag har en del bilder men jag har inte koll på vilka fotografer som tagit och om det är okej att använda dem.

Det är kanske lite svårt att få koll på tidsuppfattningen i den här texten men nu är vi framme vid 2015. Jag hade köpt en annan motor, en smidd maskin från en rallybil som mött ett dystert öde efter ett fåtal SS-mil. Jag gjorde en transplantation av motorn under vinter/vår 2014-2015 och allt verkade lira. Det vart ingen jätteskillnad effektmässigt, tanken var snarare att kunna bygga vidare på den senare.

Jag hade varit sugen att testa Timeattack under en längre tid och nu fick jag möjligheten att göra det. Det råkade bli NTA för min del, eftersom det passade med banor och datum och de jag kände som planerade att köra skulle åka där. Jag ville åka R-däck, så det blev Club Challenge. Vi var inte jättemånga bilar 2015 - och antagligen gjorde det att det blev som det blev den säsongen med enbart 2 tävlingshelger, där Kinnekulle var en dubbeltävling med ett race på lördagen och ett på söndagen. Om någon är intresserad så finns det racerapporter från alla säsonger jag tävlat på min blogg https://wievegg.com att läsa.

Det var dock svinkul att tävla i trackday - förlåt, Timeattack. Jag hade lite småproblem med bilen och körde definitivt inga rökartider men vad gjorde det när man äntligen fick ta tid och jämföra på riktigt med transponder?! Förr hade vi smugit med RaceChrono i bilarna och fått lite tider men nu slapp man göra det. När sista tävlingen avslutats så lämnade dåvarande arrangör över serien till nuvarande, och jag bestämde mig för
att köra igen 2016.

Den sista körningen för säsongen var traditionsenligt Örebro Racing Clubs Gelleråsen-körning, en träff som jag varit på ett antal gånger tidigare och som för övrigt är anledningen till att jag tävlar för ÖRC. Det var en händelserik dag, först trodde jag jag skulle få en supersjua i sidan när han plötsligt bytte spår mitt på rakan och jag var under omkörning, och sen så sa det "POFF!" i slutet av rakan och bilen gick inte att bromsa ordentligt. Det var en kylarslang som hoppat av kylaren. Jag trodde det var topp-packningen som gått, men det var ett lite värre ras än så. En kompis kom till undsättning med trailer så jag kunde skeppa hem liket till garaget igen.



Det visade sig vara (troligen) på grund av att spridaren på fyrans cylinder packat ihop. Det i kombination med kallt väder och högt laddtryck gjorde att maskinen spikade tre nya hål till vattenkanalen i toppen samt spöade upp kolven.



Som tur var hade jag kvar min gamla trotjänar-motor som vi byggde när jag köpte bilen, och jag påbörjade ytterligare ett motorbyte. Jag börjar ha lite koll på att lyfta motor i den här bilen nu... I samband med det så blev det en turbo från en evo 9, eftersom det var den största som rymdes inom reglementet. Det har man ju lärt sig, större turbo, mer mos. Jag hittade även lite packboxar som sett sina bästa dagar i diffklumpen bak, så dessa byttes ut mot nya.




Jag hade vid det här laget börjat fundera på att sätta i en bur i bilen, för jag har sett några håriga vurpor genom åren. Ett kit från Finess införskaffades med ambitionen att hinna få i den innan säsongen skulle börja på Anderstorp i Maj 2016. Det fanns tyvärr inte tid att få det gjort och klassreglerna kräver godkänd besiktning från Bilprovningen eller motsvarande så blev det inte av 2016. Säsongen flöt på bra, vi var fortfarande inte många i min klass - något som verkar förfölja mig genom säsongerna, men det var ännu roligare detta år eftersom jag fått med en teamkompis på hela säsongen, och nu kände man ju igen massa folk i depån. Säsongen bjöd på för mig nya banor i form av Anderstorp och Rudskogen. Rudskogen hade jag besökt på en Gatebil-festival en gång, det året Norris var där med sin kortade evo 9, men aldrig varit på banan som nu dessutom var ombyggd. Vilken bana! Jag älskar Rudskogen, den är fantastiskt kul.

Anderstorp:

Rudskogen:

Kinnekulle


Det gick riktigt bra och jag körde hem en totalseger i klassen och en andraplats i RM. Då kan man ju inte lägga av eller? Nej då måste bilen utvecklas. Buren skulle ju ändå i, så varför inte stega upp i Pro-AM och SM direkt då. Här skulle byggas bil.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Direkt när säsongen 2016 var över började jag plocka ned bilen för att kunna få buren monterad. Motorn åkte ur igen, och allt utom det som behövdes för att kunna rulla runt bilen plockades bort.
Klicka för större bilder!


Bilen kördes sen iväg för att få buren insvetsad. Jag övervägde att försöka lära mig svetsa och göra det själv men beslutade klokt nog att låta nån som redan kunde göra det istället. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Ett par breddade framskärmar i glasfiber beställdes hem och jag testade att hänga på dem på bilen för att få ett hum om hur det skulle bli. Sen plockades resterande prylar bort från karossen för att skrapa underredet och förbereda för ny lack.


Jag rekommenderar INGEN att göra på det här korkade sättet jag gjorde på, att stå under lyften och feja med olika stålborsthjul till rondell och borrmaskin. Jag hade verkligen inte den blekaste aning om hur jobbigt det skulle bli och hur lång tid det skulle ta. Låt nån som har karossvagga och bläster göra skitjobbet, det är det värt. Nåja, det blev okej ändå, och det åkte på lite CA-primer på underrede och i hjulhus innan jag packade iväg bilen för lite breddning bak och lack.



Jag velade på breddningen men bestämde till slut att låta göra nåt som ingen annan kör med, nämligen att sätta APR-breddningen som normalt används till evo 7-9 på min bil. Det ser lite udda ut, och det ska nog modifieras vidare senare, men det är kul att göra nåt som frångår det vanliga. Samtidigt som det plastades på bilen så bytte jag garage och ställde i ordning alla grejer som skulle monteras tillbaka på bilen. Bland annat hade en Sparco Circuit LF II och ett Sparco 6p-bälte inhandlats. Med ca två veckor till premiären på Anderstorp hämtades karossen hem och jag började montera ihop bilen igen.



Något jag KAN rekommendera om ni får möjlighet nån gång är dock att jobba med en nylackad, ren bil i ett nybyggt rent garage med lyft och verktygsvagn där alla grejer är organiserade. Det var en fröjd att montera ihop bilen igen, även om det blev långa dagar i garaget för att försöka hinna få klart bilen.




Nu när jag hade riktig bur, stol och bälte hade det ju varit korkat att inte köpa all personlig säkerhetsutrustning också. Jag åkte till Sellholm och handlade hjälm, hybrid, overall, handskar, skor och underställ samt huvlås och huvudströmbrytare. Hjulen jag tänkt använda visade sig passa perfekt bak men de tog i bromsoken fram, och med den spacer som krävdes hamnade ytterkant på hjulet 65mm utanför skärmkanten. Det fick bli en annan uppsättning hjul istället. En kompis hade en uppsättning 18"x10,5j med nya Toyo R888 285:or som satt perfekt.




Tyvärr gick jag bet på att få ihop elhärvorna och starta bilen innan Anderstorp så jag fick stå över första deltävlingen. Det kanske var lika bra med tanke på alla små problem jag fick lösa när jag väl kom ut på banan till deltävling #2 på Gelleråsen. Det var tryckrör som åkte av pga slarv och dåliga slangklämmor men framförallt bytte vi koppling i depån under kvällen efter första dagen, då jag upplevde att kopplingen plötsligt slirade. Det visade sig vara en trasig axel fram där änden utanför låsringen hade vridits av så att den åkte ur mot fördelningslådan. Jag hade som tur var en extra med mig och kunde byta även den. Dock så blev det att smyga runt och försöka att inte bli bogserad för sjuttioelfte gången under helgen så det blev ingen attackkörning.



Resten av säsongen hade jag lite flax med regn i finalen på Rudskogen där jag var den enda som hade varit ute och tränat i blött tidigare under dagen så där blev det en förstaplats. Säsongen avslutades med en andraplats på Kinnekulle (mest pga att medtävlande fick bryta med problem) men viktigare: jag fick ÄNTLIGEN bryta vallen och köra under minuten. Motormässigt så var bilen ju fortfarande steg 1 med gissningsvis omkring 350hk så jag var nöjd med säsongen ändå. Nu började det smidas planer för 2018.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Verkligen snyggt bygge! Vem var det som tillverkade buren åt dig?

Oken fram, har du bytt dem eller är det original?

Ser fram emot resten av de här tråden!

_________________
Alex N Eriksson
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Verkligen snyggt bygge! Vem var det som tillverkade buren åt dig?

Oken fram, har du bytt dem eller är det original?

Ser fram emot resten av de här tråden!


Tack! Det var Flanders Motorsport i Frövi som monterade buren. Han har dock lagt ned firman nu eftersom han jobbar som anställd för närvarande. Rören kom som ett färdigbockat kit från Finess.

Oken fram är original, samma på evo 5-9.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 412



Riktigt fin Evo!
Dina fullmatade inlägg gör mig verkligen sugen på att läsa vidare och följa utvecklikngen!

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kul tråd, kan det vart runt 2009 jag körde jdm faceoff på kinnekulle. Det var första bankörning jag körde på. Det var då man (jag) körde någon slags kombinerad grej mellan drifting och time attack. Jag kom iallafall till " final" *men hade ju driftat sönder alla däck under dagen och körde på corden när det var dags för time attack men Lyckades på något mirakulöst sätt landa på typ en tredjeplats på någonstans över minuten

Det var annorlunda tider då kan man säga. Men efter den dagen var jag iallafall fast. Körde bilen hem till Norrköping med heeelt slut bromsar (stål direkt mot skivor runt om) plus corden framme på bakdäck

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Riktigt fin Evo!
Dina fullmatade inlägg gör mig verkligen sugen på att läsa vidare och följa utvecklikngen!


Tack, kul att höra!

knotan skrev:
Kul tråd, kan det vart runt 2009 jag körde jdm faceoff på kinnekulle. Det var första bankörning jag körde på. Det var då man (jag) körde någon slags kombinerad grej mellan drifting och time attack. Jag kom iallafall till " final" *men hade ju driftat sönder alla däck under dagen och körde på corden när det var dags för time attack men Lyckades på något mirakulöst sätt landa på typ en tredjeplats på någonstans över minuten

Det var annorlunda tider då kan man säga. Men efter den dagen var jag iallafall fast. Körde bilen hem till Norrköping med heeelt slut bromsar (stål direkt mot skivor runt om) plus corden framme på bakdäck


Det måste varit 2011 jag körde på JDM Faceoff. Det har helt klart hänt en del. Vid nån träff på Mantorp försvann all bromsverkan ut genom chicanen och det blev en stoppsladd ut på rakan. Det var en bromsslang som jag missat att sätta fast ordentligt som skavt mot fälgen. Bilen kördes hem utan bromsverkan med bara handbroms att använda i nödfall. Det var mer än lovligt spännande vid rödljusen...

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Haha ja men det är ändå det som är /var lite charmen med rena trackdays i sina tidiga år, inte så allvarligt. Bara ha kul och köra. Gå upp tidigt. Köra många timmar till banan köra hela dagen å sedan halta hem. Hemma igen sen natt.

Själv har jag blivit alldeles för bekväm för att göra en sådan grej idag.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Ja det blev ju lite val mellan att go all-in racecar eller inte, så jag tog steget och köpte trailer och dragbil och tog BE-kort 2017. Om jag tröttnar på att hålla på med tävlandet kommer jag nog köpa en lätt sportig men bekväm bil som kanske inte är så snabb men som man kan köra till och från banorna och lägga massor av varv på en trackday och sen köra hem igen. Men än så länge lever jag i illusionen att jag kan göra evon snabbare...

Några bilder från säsongen, lite oljeservice med Motul 300V Competition, min och teamkollegans bilar på Rudskogen 2017 samt depåbild från Kinnekulle 2017:





När säsongen var över ställdes bilen in i garaget igen. Vad skulle komma härnäst? I detta skede börjar saker plötsligt gå långsammare och långsammare i garaget eftersom det kom in ett distraherande husköp som tog ekonomiska- och tidsresurser från bilbyggandet. Det här är saker som gjorts under vintern och våren 2017/2018, så snart är vi framme i nutid. Jag hade hoppats kunna köra säsongen 2018 men fick bestämma mig för att stå över då husköpet och allt kring det skulle prioriteras.



Jag hade lyckats sticka hål på min kylare på Kinnekulle när jag gjorde ett panikbyte av packning mellan turbo och grenrör. Som tur var lånade en snäll evo-åkare från trakten ut sin kylare så jag kunde köra vidare, men nu behövde bilen en ny kylare. Dessutom var det ju så att jag hade tänkt börja uppgradera för mer effekt till nästa säsong. Jag hade fått nys om att det fanns fina grenrör hos Anabint och de hade dessutom alukylare, så det fick bli en tur dit.




Jag hade redan köpt på mig ett turboaggregat från en kompis, ett Garrett GTX3576r. Tyvärr fanns inget avgashus till den så jag velade som vanligt och spanade på nätet efter ett lämpligt. Eftersom jag redan hade ett grenrör med T3 så skulle jag ha ett avgashus med T3 även om det lockade att bygga om till Tials V-bandshus. Valet föll således på att köpa ett avgashus från Kinugawa på ebay. T3-fläns och något högre a/r (.89 istället för .82) samt cirka halva priset mot ett Garrett-hus, inklusive frakt.




Jag hade köpt på mig ett AMS/Moroso bafflat oljetråg som nu monterades. Evo-motorerna lider av oil starvation i höga g-krafter under högerböjar och det här tråget ska motverka det genom bafflar, luckor och mera oljevolym. Vi får se hur det funkar i praktiken. Jag har inte märkt några stora problem med oljetrycket under körning men jag har väl inte heller kört så snabbt att det blivit ett problem än...



Turbon sitter med detta grenrör lite knepigt, ganska nära blocket och lite i vinkel. Hursomhelst så behövde jag ju en ny downpipe till detta turbokit. Funderade lite på att leja bort det och sen tog snåljåpen över och påminde om det där som Cammo berättat i podden om "kan nån annan så kan väl du?". Beställde lite böjar och började punkta ihop nån slags prototyp.



Turbon behövde ju oljeretur. Ross Sport i England sålde ett kit för GT35-turbos så jag beställde hem ett sånt och monterade. Lyckades inte låta bli att skada AN-kopplingarna och här är lite input välkommet: slangen blev så kort att den blir lite oval när det sitter på plats. Kommer det här att fungera? Det är AN -10 och turbon har såklart strypning för oljetillförsel enligt rekommendation.





Mer rör till downpipen köptes och punktades ihop. Det är inte det lättaste att få det snyggt när man bara har vinkel-harry att kapa rör med. Jag tror det här blir en prototyp som får funka tills jag kan lämna till någon som kan bygga nåt snyggare...




Wastegate ska man ju ha. Här fick snåljåpen backa undan för jag ville inte snåla på det som styr laddtrycket. Beställde en Tial MVR från GIK.




Vissa bilder blir rätt små av nån anledning. Nåja, nu är vi ungefär ikapp vart jag står idag. Turbon har fått olje- och vattenslangar. Spridarna är bytta till 1000cc dito. Jag har fått ett par sidokjolar/pods i plåt bockade och börjat montera dem.

Nästa steg är att göra klart downpipen med rör för wg och sen ska jag ta tag i trycksidan med lite nya IC-rör och dumpventil. Sen ska det kopplas givare för luft-temp och map-sensor. När det är gjort borde det gå att starta bilen igen, fast med en GEMS ecu jag har ligger. Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra med kammar, original kommer kanske bli ett problem för att få ut bra med effekt, men som sagt så går allt på sparlåga pga ekonomin just nu.

Sen finns det att göra kosmetiskt, har åkt utan tanklockslucka 2017 eftersom jag måste hitta på en lösning för gångjärn för den, det blev en annan lucka pga breddningen bak. Jag vill bygga frontsplitter och nån slags diffuser bak, men funderar än så länge bara på hur det skulle kunna gå att lösa.

Jag kommer fortsätta uppdatera när det händer grejer.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Vete tusan varför vissa bilder blir små, kan du dubbelkolla pixelstorleken på någon av dem där de ligger på din hårddisk? bilduppladdningen här på Rejsa förminskar bara om bilden är större än den size du väljer på uppladdningssidan. Och förminskar aldrig mindre än vald storlek.

En brasklapp bara och det är om man laddar upp väldigt många bilder samtidigt så gör den klickbara tumnaglar istället men det finns ju en kryssruta för att förhindra det om man vill.


Sen måste jag bara kladda lite i din tråd med frågan VAD är det för bubbla uppe i högra hörnet på den här bilden

_________________
Magnus Thomé
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vete tusan varför vissa bilder blir små, kan du dubbelkolla pixelstorleken på någon av dem där de ligger på din hårddisk? bilduppladdningen här på Rejsa förminskar bara om bilden är större än den size du väljer på uppladdningssidan. Och förminskar aldrig mindre än vald storlek.

En brasklapp bara och det är om man laddar upp väldigt många bilder samtidigt så gör den klickbara tumnaglar istället men det finns ju en kryssruta för att förhindra det om man vill.


Sen måste jag bara kladda lite i din tråd med frågan VAD är det för bubbla uppe i högra hörnet på den här bilden


Dubbelkollade och det är mina bilder som är av olika storlek.

Bubblan är min fars isbil, en 1303s som är strippad, har folkracebur och är breddad med plastskärmar. Det sitter en EA82T motor från en Subaru Leone bak i, och jag har kopplat in ett Megasquirt i den eftersom vi inte fick igång den med originalboxen/härvan. Den är totalt livsfarlig eftersom bromsarna i stort sett är obefintliga och bottenplattan är lite rostangripen på vissa punkter i framvagn etc. Men den är väldigt rolig på vintern.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Evon har ju nåt som kallas Active Yaw Control, eller AYC kort. Det är ett hydraulstyrt system som bromsar bakdiffen beroende på styrvinkel och g-krafter och allt vad det är. Har man kört is med fungerande AYC vet man att när det funkar så funkar det svinbra. Tyvärr beslutade någon på Mitsubishi att sätta hydraulpumpen till systemet på ett mindre bra ställe - precis bakom höger bakhjul. Detta i kombination med att pumpen har delar som inte gillar fukt och skit gör att dessa pumpar oundvikligen slutar fungera. Det är inte "om" utan "när" den går sönder.



Pumpen har såklart även gått sönder på min bil. Den fungerade fint från början men har med tiden lagt av. Jag har funderat över de alternativ som finns: antingen renovera pumpen eller byta ut den mot fungerande, byta själva diffbromsen i bakklumpen till eftermarknads som ersätter systemet, eller byta hela bakvagnen till RS-varianten som har en lättare lösning med en LSD-diff.



Under tiden har jag kört med pumpen bortmonterad och systemet pluggat, dvs motsvarande helt öppen diff bak. Jag tror att det just nu är ett av de största hindren mot att sänka varvtiderna.

Så tills jag har råd med nån av de andra lösningarna köpte jag ett renoveringskit på ebay. Det innehåller o-ringar, lager, skruv, samt en ny pump-platta. Plattan är det som brukar vara problemet - den är i aluminium original och med tiden sväller och oxiderar den. När jag bröt isär min pump satt plattan fast i pumphuset.



Det som är kvar nu är att övertyga de avdragna skruvarna att släppa och sen försöka montera ihop pumpen igen och se om den funkar. Jag är inte helt hundra på att jag har kvar precis alla elektroniska komponenter till systemet i bilen efter burbygget men jag ska försöka få igång det igen. Misslyckas jag får det bli en annan lösning.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Nu har jag fortsatt lite med downpipen. Garageägaren tyckte det var roligt att ge sig på att svetsa så jag gick miste om chansen att lära mig denna gång också.



Det är inte vackert, och det är fortafarande inte helt tätt, men annars blir det nog rätt så bra när det är färdigt. Vad är enklaste sätt att hitta alla läckor? Ska man slipa ned fogarna helt? Eller ska man bita i det sura och lämna bort det?




Tryckrör från turbo till IC kommer behöva göras nytt, det passar inte alls längre. Dessutom är planen att även byta tryckrör från IC till insug och montera en 50mm dump av något slag.

Öppnade min GEMS och kikade lite på kortet. Det verkar vara en gammal variant, så jag är lite osäker på om jag verkligen ska köra den eller försöka hitta en Link G4+ eller MaxxECU eller liknande PnP för att få lite modernare grejer. Började nysta i hur IAT och MAP givarna ska kopplas in i kabelhärvan också, och det verkar inte vara några konstigheter, det kopplas in på stammen som använts till luftmassemätaren.


_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Släpa den till Ferrita bara så löser dom det

Så det är nu jag måste börja träna lite för att åka ifrån dig på mina Nankang NS2R

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
GluffiS skrev:
Släpa den till Ferrita bara så löser dom det

Så det är nu jag måste börja träna lite för att åka ifrån dig på mina Nankang NS2R


Nä det måste bli lågbudgetvarianten nu, finare i rostfritt kan komma senare kanske. Nu är röret iallafall tätt, det blev mycket slipa bort, svetsa om, rinse and repeat. Värre blir det med tryckrören...


_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Clarken
Linköping
Här sen Jul 2006
Inlägg: 127



Rolig läsnig, kan dock inte sluta fundera på om du är sponsrad av 7-Eleven när jag ser ränderna i garaget

_________________
// Richard Clark
5100.se - Motorsport för alla!
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Är du minsta osäker på mappen i boxen så ta för fasen och gör testkörning i bänk eller åtminstone ha något system du kan logga med när du testkör på vägen så du kan gå igenom i lugn och ro i verkstaden eller hemma i tv-soffan efter, så du vet säkert att allt ser ut att stämma.. Lite för dyr motor att chansa med tycker jag.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193


Trådstartare
Clarken skrev:
Rolig läsnig, kan dock inte sluta fundera på om du är sponsrad av 7-Eleven när jag ser ränderna i garaget


Tack! Det är farsans garage och han ville ha nåt inspirerat av nåt racing-livery. Valet föll på Castrol så det är därifrån färgerna kommer från, sen om det är exakta kulörer det vet jag inte. Jag kan väl aldrig o-se 7-Eleven nu dock...


knotan skrev:
Är du minsta osäker på mappen i boxen så ta för fasen och gör testkörning i bänk eller åtminstone ha något system du kan logga med när du testkör på vägen så du kan gå igenom i lugn och ro i verkstaden eller hemma i tv-soffan efter, så du vet säkert att allt ser ut att stämma.. Lite för dyr motor att chansa med tycker jag.


Jag har dongel och licens för GEMS, och den ska naturligtvis mappas i bänk. GEMS-boxen är inte den senaste varianten och GEMS överlag är väl lite old-school så jag funderar bara på om jag behöver en box med fler funktioner.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO 6 -99 - Trackday/Timeattack
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (16029 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande