Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1852 besök totalt |
För några månader sedan köpte jag på mitt ett projekt, en Westfield SeiW(tror jag att det är, det står lite olika i de brittiska papperna
![]() Jag har lurat runt här i ett antal år och tittat på alla era fina byggen. Jag är ödmjuk inför uppgiften, men ser det som ett roligt projekt. En målsättning hade varit att få bilen på vägen igen nästa sommar. Just nu har jag mest demonterat lite och försöker på mig att felsöka motorn, vars kylsystem jag inte riktigt begriper mig på. Bilen är för närvarande skitig, men bjuder på en bild ändå. Min förhoppning är att den skulle kunna delta i lite trackdays till en början. Var och tittade på svensk sportvagnsmeeting och såg då att det inte skulle vara omöjligt att köra roadsport med den, men den dagen kommer mycket längre fram. Kommer att skriva lite löpande här med många frågor. Tack för ett fint forum! Ps. Tar med rallycittran på bild också, en annan bil som jag har ihop med några andra polare. Ds. ![]() ![]() _________________ Filip Svensson |
||||||
.
Kul att du gillar cittran! Här kommer bonus:" För lite mer än två år sedan fick jag en idé om att göra ett litet bilrally. Tanken var att det skulle vara i Top-Gear andra, där man skulle köpa en bil för max 10000 kr och äldre eller lika med årsmodell 1980. Sagt och gjort, en fråga ställdes i en grupp på FB med ett antal vänner, ryktet spreds och ett år senare(förra året) så åkte det 17 personer och 5 bilar till Belgien för att kolla på formel 1 och tillbaka. Mer om rallyt kanske jag skall berätta om i en annan forumdel. Länk till FB-sida: https://www.facebook.com/scarrally17 Men tillbaka till den underbara cittran, av oss kallade Pain du Ciel = bröd från himlen vilket är en omskrivning på ett av många smeknamn, det himmelsblåa franskbrödet. När jag startade rallyt så hade jag eg. inte något eget lag att hänga i, men när diskussionerna gick med några vänner som var intresserade så kom vi fram till att vi alla var sugna på samma bil, nämligen en Citroen CX. Maken till mer "quirky" och jäsig bil gick ju inte att uppbringa. Dessutom var reglerna skrivna (av mig) skrivna på ett sådant sätt att ju sämre förutsättningar och mer komplex bil det var, desto mer poäng fick man. På något vis, en omvänd murphy. Detta innebar att engelska, franska och öststatsbilar hade bra med bonus, men man blev hårt straffad om man körde Volvo. Sagt och gjort, CX-jakten hade börjat. Jag hade tidigare varit inne och snokat på Citroenakuten eftersom att jag diggar citroener i allmänhet, framförallt DS:en. Detta kände inte mina polare till och vips hittade vi denna CX 2400 Super -80 för en vettig peng dessutom. Vi slog slag i saken och körde från Skåne upp till Forshaga med en biltransport vi hyrt på blocket (som var franskreggad dessutom). Allt var på gränsen, men bilen kom hem. Det skall tilläggas att vi inte är några mästermekare någon av oss. Men att ta isär något och sätta ihop det igen skulle vi väl klara av. Jag har haft någon MGB GT och 1800ES tidigare, så lite hade jag pulat. Bilen lastades på med beskedet att det behövdes nya tänddetaljer och genomgång av förgaseri osv. 5 kalla från uddevalla överlämnades med hjälp av swish och sedan var kärran vår. Det var dessutom bra, för man fick bonuspoäng om man hade en bil som var billigare än 10kkr. Renovering räknades inte in i poängen och det var tur för vår del. ![]() ![]() Vi började pula lite smått och ganska kort efter köp så fick vi igång donnan och den gick ganska fint. Den reste sig som den bör dessutom. Vi var toknöjda. Vi fick mycket stöd av snubbarna på citroenakuten dessutom, de skall ha all eloge för sin support. Efter att jagat tag i rätt hjulskruvar så tok jag henne på en lite längre bensträckare och under den färden lyckades gasen fastna i en gummimatta. Sedan gick den inte rent, den gick att ta sig fram med men gick inte på alla cylindrarna. Sedan fick bilen stå ganska länge, vi var rätt uppgivna. Några månader senare så fick vi ett ryck. Kompet togs och lite titthålskamera användes. Inget komp på 3:ans cylinder. Här tvekade vi lite hur vi skulle göra? Ny motor? Ny bil? Vad gör vi? Dessutom verkade hydraliken ha gett upp... den ville inte resa sig längre. Men vi spottade i nävarna, toppen åkte av. Krökta ventiler, stötstänger, krossad ventillyftare... inte kul. Men vi gav oss fan på att få ihop skiten. Köpte delar i tyskland, toppen åkte till topplocksverkstan. Ihop med allt igen. Den GICK! Den gick dessutom riktigt fint. Vi ha besiktiga.... med BLANKT PAPPER! ![]() ![]() ![]() Men säg den glädje som varar, kanske 10 mil senare så tyckte en av delägarna att vi behövde ställa tändningen igen... jag kom dit och katastrofen var ett faktum, rejält ventilknack och när vi kollade spelet på 3:ans cylinder så var det massivt. Bara att riva igen. Då var vi 2 veckor innan avfärd, dyra biljetter var inköpta. Ingen stämning i lägret just då. Men med lite expressleveranser av stötstänger och ventillyftare, samt honing av ett lopp där ventillyftaren löpte i och mer monteringsfett så fick vi donnan till att gå IGEN och hon går fortfarande. Den gick som en klocka hela vägen ner till Belgien och tillbaka och även än idag så går den hyffsat. Vi använder den så mycket vi kan. Alla bilar höll, det finns massor av roliga historier kring äventyret. Lite har gjorts, vi har snabbdekalerat den med GULFtema, sköna sponsorer, gula stänklappa osv. för att få den riktigt rallyskön. På tal om skön, den är enormt skön och maken till komfort är svår att hitta. Det är lätt den MJUKASTE bilen jag åkt och kört. Vi vann också rallyt med CX:en samtidigt som CX:en vann våra hjärtan. Fråga gärna mer så skriver jag! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Filip Svensson |
||||||
Nja, inte tokvanligt men det finns några som kört med wankel. Jag minns en som körde på 90-talet med wankel på bana, var den gul eller orange? Finns någon i England osv och det finns någon som tänkt att bygga (annons finns på blocket). Själv är jag tveksam till om jag skall behålla wankelmotor, pga kostnad, kompexitet och tillförlitlighet. Men det är ju kul motorer! _________________ Filip Svensson |
||||||
Wankel måste ju vara bland de bättre alternativen till en seven tänker jag? Låg vikt o ganska låg tyngdpunkt med. Osså går de ju inte o återskapa ljudet på en ottomotor
![]() Mer info om motorn? 13b sugis eller? _________________ Emil Jönsson |
||||||
Det är en 13b sugis, insprut från en Rx7 -86. Skall enl. papperna ha 150 hk original. Sitter ett mycket intressant(dvs struligt) japanskt vacuumstyrt insprut på. Motorn kan nog vara ett bra alternativ gällande tyngdpunkt och vikt, men jämfört med t.ex en Duratec så är nog skillnaden inte astronomisk i varken av något av hänseendena. Ljudet däremot, det är en annan femma. Jag är splittrad, antingen så åker drivlinan ur, ersätts med typ en duratec eller så blir det helrenovering. Byts motorn ut så får man göra en halv SFRO och ny regbes. Fördelen då är att man kan förhandla in den nya beteckningen t12bf, dvs besiktningsfritt. _________________ Filip Svensson |
||||||
Eldsflammorna som preppade wankelmotorer levererar är inte att förringa heller.. |
||||||
Tänker du på nuvarande eldningsförbud? ![]() Nja, det är kanske inget som lockar mig. Inte bränsleförbrukningen heller, men på ett hobbyfordon så kan det väl kvitta. _________________ Filip Svensson |
||||||
Förvisso har jag en roll i bekämpningen av skogsbränderna men nej, tänkte enbart på den visuella effekten. ![]() Bäst vi inte talar högt om eldsprutande bilar, kan finnas politiker som kan få för sig något som kan bli negativt för motorsporten.. ![]() ![]() |
||||||
Som en liten parentes, så hade jag en mycket god vän och kollega som hade ett stort tycke för Citroen CX, första generationen utan lister och grejor. Jag vet om att han figurerade här under samma nick som på andra forum och jag läst lite vad han har skrivit här. Osäker på om det är känt på detta forum men för några år sedan så lämnade Naqref jordelivet efter en lång strid mot sjukdom. Han lämnade ett stort tomrum efter sig och det är inte någon mening att göra någon större utläggning om detta här, men eftersom han har varit aktiv här sä kan det vara fint att nämna. Synd att han aldrig fick uppleva baksätet av den sköna CX som jag nu är delägare i.
_________________ Filip Svensson |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1852 besök totalt |