Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Placeringa av lamdasond | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (2935 totalt) |
Jag undrar lite över placeringen av lamdasonden. Som bekant är det en porsche med boxersexa som håller på konverteras till singelturbo. Det jag undrar är om jag kan placera lamdasonden på ena hälften av cylindrarnas grenrör, eller måste den sitta där avgaserna möts just före turbon? Det är jättedåligt om utrymme just där avgaserna möts före turbon så kunde jag sätta den på ena grenrörets 3 cylindrar går ihop vore det underbart. Dett är smalbandslamdan, kommer göra ett till uttag för bredbandslamda utmed inför mappningen.
_________________ Rickard Eriksson |
||||||
Men jag har hört att man ska ha lamdasonden före turbon, det har diskuterats friskt på andra forum. Fast jag monterar den gärna efter turbon, ca 10cm efter. Är det ok så åker den dit istället, mycket enklare!
_________________ Rickard Eriksson |
||||||
Nu finns inte budget för en avgastemp, men motorn kommer köras himla snällt i sommar, inte någon bankörning eller liknande. Så en mappning med bredbandslamda kommer räcka (inkörning av helrenoverad motor nya kolvar/cyl, lager osv. Till nästa säsong kommer det nog garanterat sitta avgastemp, då ska bilen börja köras ordentligt (Nu kommer vissa tycka jag e dumsnål )
_________________ Rickard Eriksson |
||||||
Tänk inte ens på att mappa utan avgastemp, enbart lambda ger inte tillräcklig information.. Har du inte budget för det så går det faktiskt att hyra för en billig penning, både bredbandare och avgastemp. Kan inte nog poängtera det, avgastemp på!
_________________ Peter ovner |
||||||
Har aldrig hört talas om att man sätter lambdan före turbon, låter som ett perfekt sätt att sabba både sond och turbinen (när sonden ramlar av och in i turbinen)
Sätt den efter turbon där du har plats. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Var kan man hyra sånt ,vet du det?? (törs jag skriva att jag har mappat min bil på känsla och gehör än så länge) _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Då vill jag faktiskt varmt rekommendera Etapp Engineering, de kan både hyra ut utrustning samt ge dig lite goda råd på vägen. Du når dem på nedanstående sätt:
www.etapp.se 031-57 97 90 0706-80 59 49 Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Det dar att man inte kan mappa utan EGT ar inte sant ...det gar alldelles utmarkt att mappa med bredbandare, och det kan man t.o.m. gora pa gatan om man ar lite handig. Sen kan man hyra in sig pa en billig rullande landsvag for att kontrollkolla och gora sista justeringar.
Satt lambdan direkt efter turbon, lana/hyr bredbandaren och grovmappa pa vagen sa blir det billigast. Etapp och dylika foretag kostar skjortan och jag tvivlar att dom har koll pa Megasquirt. Deras mappning kommer troligtvis att kosta lika mycket som din motor och Megasquirt tillsammas och du har inte sa himla tilltagen budget savitt jag minns. Inget illa om Etapp och dylika foretag men det finns betydligt billigare satt att mappa. Forlat att svenska bokstaver saknas, ar i Prag i nagra dagar...ska ner och hamta nya falgar _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Visst, du kan ju mappa utan bredbandare också..... Här är vad som behövs för att inte mappa i blindo, allt annat är enbart dumsnålt! Bredbandare, avgastemp samt knackindikering. För jag antar att syftet är att få en maskin som går gött, samt inte rasar för att man maxbelastar den???? Kollade just med Etapp vad det kostar: Bredbandare 1 veckas hyra 1000:- då skickar de med avgastempmätare samt knackindikering utan extra kostnad. Dyrt? Inte ett dugg kontra vad det kostar med det bekanta "gör om/gör rätt" Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Hur monterar man EGT:n de "slänger med"?? _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Man köper en "bung" av dem, kostar typ 2-300:- Denna gängas i grenrör eller turbo. Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Att kalibrera en knacksensor riktigt är en hel vetenskap. Därför används i det här fallet en HKS knocking monitor, denna filtrerar bort allt (nästan) annat motorljud. Denna består av en mikrofon som placeras på maskin, en enhet för att filtrera bort ovidkommande (o)ljud, samt hörlurar. Då hör man spikningarna i sin inledningsfas, innan dessa blir skadliga för maskin. Priset ja, jag tycker det är överkomligt, värt varenda spänn. Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Hej
Ridern kan få låna min avgastempmätare och sond nån dag om han vill...jag tror att vi har "bungs" för M14 som är en smidig standardgänga, så sätt in en sån mutter i röret när du ändå håller på. Bredbandslambda är underbart men avgastemp hjälper till när man mappar tändningen också, det är i alla fall mina erfarenheter. Knacksensor är fint men innan man är säker på att den är justerad i rätt ballpark är man gråhårig ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag var tydligen lyckligt ovetande om grunkan som heter bung, för jag gjorde ett eget hittepå som funkade och fortfarande funkar utmärkt, kostnad ca 20 kr. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||||||
Lite OT kanske, men ändå:
Förstår inte riktigt det här med att justera bilen på gatan?! Körde min bil på rullande landsväg för att få webrarna rätt injusterade och bestyckade. Kostnaden minns jag inte exakt på kronan men mellan 1500 och 2000 kr var det inkl munstycken. Peanuts i sammanhanget... Borde inte vara dyrare att justera ett programmerbart sprut, det är ju egentligen enklare, eller? _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Skruva banåkabil Placeringa av lamdasond | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (2935 totalt) |