Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8023 totalt) |
I början av tråden frågades det om M3 och diffbroms. Alla M3 E30 (och E36 för den delen) har 25% lamelldiff. E46 M3 har nån ny variabel historia.
25% är för lite, men de går att sträcka upp. Största skillnaden mellan Porsche och BMW ///M rent generellt måste ändå vara ägandekostnaderna (ink. reservdelar och service). _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
Inte med detta att göra men många gamla 323 e30 har 40% diffar. De är fint ![]() _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag har hört att man skulle kunna välja mellan 25% och 40% på dessa bilar. Iaf ngt av åren. Men lite ![]() (Som grov OT kan jag redan här fastslå att INGEN, INGE...tar det igen, INGEN E30 förutom M3:an har haft diffbroms som standard. Detta oavsett M-techpaket osv osv. Det är tillval!!! Vet inte hur många ggr man hört personer påstå annat... ![]() |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
![]()
Kallades "Exclusive" och hade en numrerad platta inne i bilen, kommer inte ihåg hur många ex det var... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
japp. formulerar om lite många av de 323 e30 som har diff har 40 %ig. Där ska den vara vanligast 325 har 25 _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Satt och ![]() Angående E21 så ska det ju har förekommit ngt liknande där oxå, som sagt. |
||||||
![]() (läge och splittra tråden?) _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
M3 E46 har något som kallas M-diff. Variabel från 0-100% se länk.
http://home1.swipnet.se/~w-16108/bmw Janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||
Ganska intessant. Har alltid trott att 325 E30 hade det som standard. Är det någom som har nån uppfattning om hur stor del av bilarna (325orna) som har diffbroms? och finns det nåt annat kännetecken så man vet att bilen har diffbroms, typ att alla 325or med strålkastarspolning även har diffbroms monterad ![]() Min första BMW var en 320i -85 med nåt paket med sportinredningen och även diffbroms tillvald. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
nej.. men du kan ju alltid krypa under och kolla märkningen på diffen om du är osäker.. ibland kan diffbromsarna på e30 vara rätt slitna.. så man knappt märker om det sitter en eller ej... fråga mig inte hur ja vet.. ![]() |
||||||
hittade en lista med "diffar" på e30.de
http://members.v3space.com/tino335/f vet inte hur pass väl den stämmer.. tror inte visco-diffen var speciellt vanlig på 325:or iaf.. hmmm.. de satt väl mest på ix:en.. mvh P |
||||||
Alla M-bilar har haft diff som standard, _inga_ andra modeller har haft diff som standard (undantaget udda specialmodeller). M5:an har 25% precis som resten. ![]() ![]() Samuel: Finns inga yttre kännetecken som skvallrar om bilen har diff eller inte (förutom skärmbreddare, bakvinge, 5-bult osv på en E30 ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
100 st 320 och 100 st 323? Alla diamantsvarta. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Viscodiffen satt ENBART på iX (där den dock var standard).
Väldigt få E30 323/325i har diffbroms (ingen som standard (möjligen med undantag av någon "Exclusive" eller dylikt som jag inte har koll på). Detta gäller givetvis svensksålda bilar, i USA hade 325iS (325iM i europa) tydligen diffbroms standard. Alla BMWs lamelldiffar (E21 till E36) har 25% bromsverkan (enl. ETK). 02 serien hade 40% (lamell) och 75% (ramp). De var tillval, även på turbon. E21 323 har ganska ofta lamelldiff då det ingick i ett Sportpaket som tydligen var väldigt prisvärt. Vad som ingick i paketet tror jag är lite olika beroende på årsmodell, men taklucka, 5 växlad låda och diffbroms är de intressantaste grejerna. En lista på modeller som jag VET hade diffbroms som standard (25% lamelldiff om inte annant anges): E21 323 med sportpaket E30 M3 (alla versioner och årsmodeller) E30 325iX (4wd, viscodiff) E36 M3 (alla versioner och årsmodeller) E36 Z3 M Roadster E36 Z3 M Coupé E46 M3 (variabel) E28 535 (alla svensksålda, inte bara M535) E28 M5 E34 M5 (alla versioner och årsmodeller) E39 M5 Jag vet att viss info redan nämts, se detta som ett försök till en sammanfattning. Ska vi fördjupa oss ytterligare (neeej... :-) så passar 02 diffar på E21 och tvärtom med små modifieringar (går dock ej att bara byta "innanmätet") E30 235 och tidiga (före -86) E28 har samma diffbroms och kan således flyttas mellan (dock passar inte husen mellan modellerna). _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8023 totalt) |