Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (7693 totalt) |
VW GOLF GTI Clubsport -17 ringtool
Efter en tids frånvaro från världens bästa forum tänkte jag lägga upp en ny byggtråd. För att göra en lång historia kort så när jag fick för mig att sälja Focus RS:en så ville jag ha en bil som "va färdig" från fabrik och en GT3:a har ju alltid varit en drömbil. Så tillfället dök upp och jag blev ägare till en 997 GT3RS. Efter ha kört 2 säsonger med den började jag längta efter FWD eller 4wd igen samt att suget på att "bygga" kommit tillbaka lite grann. Jag kommer helt enkelt inte riktigt överens med RWD och motorn bak som bäst gick det 7:58 och det är ju ganska långt ifrån den bilens potential. Då började jag fundera på bananpassa familjens 2:a bil en GOLF R mk6. Efter ett snack med Christian på reader motorsport så tyckte han sälj och köp GTI Mk7 mycket bättre bil! Sagt o gjort mk6:an såldes och i samma veva lanserade VW GTI clubsport så en sådan beställdes! (ville egentligen ha en clubsport s men den gick inte att beställa plus att det går ganska enkelt att modifiera en vanlig clubsport till samma spec!) Bilen beställdes med rätt spec d.v.s tanke på låg vikt, manuell -25kg, 3d -30kg, minsta stereon, ingen backsensorer och sånt kraffs, det enda jag la till va skalstolar, xenon och navigation. ![]() ![]() _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Tanken va nu att den skulle tjäna som familjens 2:a bil så det enda som skulle bytas va chassi, bromsbelägg och däck.... behöver väl inte säga att det spårade ur ganska snabbt!
hämtade ut den i oktober 2016 i november stor den i garaget på pallbockar! ![]() ![]() Efter samtal med Christian på Reader blev jag övertygad om att KW clubsport 3 vägs chassi är det man ska ha! Motiverade mig själv med att "det är ju bekvämare på gata"! ![]() Beställde även ATS GTR 9x18 och Michelin cup2 235/40-18 Så långt höll planen! ![]() _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Ju längre vintern gick så funderade jag på några små förändringar till b.l.a så har Clubsport S subframe i aluminium som väger 6kg mindre än den i stål som sitter på alla övriga golfar.
Så en sån köpte jag, och när ändå framvagnen va nere så bytte jag till H&R grövre krängnings hämnare och länkarmar från superpro i aluminium med uniballager och som dessutom ger lite mer caster! ![]() ![]() ![]() Skaffade även en turbomuffler delete och den gör precis va det låter som den tar bort ljuddämparen efter turbon (återkommer till detta senare) och en R600 luftburk från Racingline performance. Kan ju bra med någon extra hk! Grunden till detta va att jag körde 8:30 med mk6 R:en som hade 320hk dock med stöd chassi och gatdäck och mycket trafik och kompisen med en mini copper gp2 körde låga 8:or så jag va orolig att jag inte skulle hänga med där med bara 265hk! ![]() _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Våren kom och sulle prova bilen på kuntstorp. 1:09.5 som bästa tid.
![]() Den va väldigt tyst så ett catback resonated kan man väl ha tänkte jag. Efter körningen på knutstorp så kom jag fram till att för det första låter den fortfarande ingenting och stolen är inte tillräckligt bra. Så avgaset byggdes om till nonresonated och en Recaro SPG och schroth 6p bälte beställdes från Reader och skulle monteras i när de gjorde setup. Körde ner bilen till Tyskland och skulle återvända 2v efter för körning. Då blev jag även övertalad att prova Direzzor 245/40-18 så det åkte på oxå! _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Förväntansfull åkte vi ner ett gäng till ringen och det skulle bli intressant och prova bilen!
![]() Jag kände ganska snabbt att denna bilen trivs jag jätte bra med, de första hyfsat snabba varven hamnade på strax över 8min och kända att här va mycket och ta! Det slutade med 7:52 innan denna resan va över! Greppet i Direzzorna är helt galet! ![]() ![]() _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Med bilen väl hemma igen så fick jag för mig att skaffa nya fälgar, ATS GTR hade jag ju på Forden så ville egentligen ha något annat.
Jag har alltid gillat BBS E88 och det är ju inte direkt vanligt med sånna på golfar. Dessutom ville jag ha 9,5tum breda istället för direzzorna är väldigt breda. ![]() ![]() Jag plockade även ur baksätet och la i en fin "clubsportmatta" ![]() Inför nästa resa juni 2017 så beställde jag även en clubsport halvbur och en CAE shifter som skulle monteras av Reader. ![]() _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Nu va det dags att köra igen, då började problemen, när jag började komma på tider runt 7:48 så gick bilen in i limpmode och den tappar all effekt och den varvar bara 4000rpm.
Kom snabbt på att att stänga av tändningen och på igen. Trots detta kom jag ner på 7:42! Börjar höra mig för med folk va detta kan bero på och ingen egentligen har något bra svar. Ett problem med dessa motorer (EA888) är att vid skarpa inbromsningar med r däck så kastar den upp olja i insuget och det kunde då va en trolig orsak att den inte tänder som den ska. Racingline har en lösning med catchtank som jag installerade. Här en film från 7:42 varvet notera efter wipperman att jag bryter och sätter på tändningen! Måste dessutom slå av ESP. https://www.youtube.com/watch?v=FVlM _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Hemma igen och jag åkte till VAG för att läsa felkoder, och de ända de gjorde va att radera och sa att jag skulle återkomma om de kommer tillbaka! Ja det är ju lätt för det händer ju bara när man kör på ringen i ganska högt tempo.
Jag monterade iaf catchtanken I förhoppning om att det skulle hjälpa! Nästa resa gick i september 2017 Det visade sig att problemen kvarstod! Jag lyckades dock köra 7:40 och då hade jag haft av tändning 3ggr på det varvet! ![]() ![]() Nu skulle bilen stanna i Tyskland så efter lite fixande av Reader så fick jag en tid hos den lokala VAG verkstan med ungefär samma resultat som i Sverige, började bli lite trött på det här nu! Även Reader läste felkoder och vi fick fram att den larmar för "för högt laddtryck" och "laddtryckstyrning" Efter lite diskutioner så kom vi fram till jag skulle prova med original luftburk om det nu skulle göra nån skillnad, måste ju prova nått. Så till sista resan i oktober så körde jag med original luftburk, problemet uppstod bara en gång på hela helgen så nu va vi nog något på spåren! Då kom vi fram till att det är den där turbomufflern i kombination med luftburken som ställer till det! Till denna resan va direzzorna slut så cup2:orna åkte på igen så 7:47 med cup2 blev snabbaste tid! Plockade även av ytterligare en ljuddämpare då den fortfarande inte lät så mycket! ![]() _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Till denna säsongen gjordes inte så många förändringar, lite service och lite stipning!
Bytte oxå passagerarstolen till en recaro pp! ![]() Första resan i maj 2018 gick bra men fortfarande gick den in i limp mode då och då! 7:41 som snabbast! ![]() Nu bestämdes att den skulle få en ny programvara för att bli av med problemen, då passade jag på att få en grövre downpipe monterad! _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
Tyvärr så lyckades inte trimfirman få till programvaran p.g.a lite olika saker, så resa nr2 i juli 2018 fick jag köra med original progamvara men med ny downpipe!
Detta gjorde tyvärr problemen ännu värre nu gick den in i limp mode så fort jag tryckte full gas! Jag körde en hel resa med halvgas så inga bra tider den resan! Jag monterade en liten spoiler läpp från rieger! ![]() Nästa resa var planerad till september och under tiden fick bilen ny programvara och nu skulle den gå som den skulle utan problem! _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
På vägen ner va vi inom CAE racing och köpte en ny knopp!
![]() Bilen blev bromsad till 330hk utan programvara och slutligen 380hk med ny programvara! Nu gick bilen som den skulle utan några problem! När trafiken lättade så kom oxå några bra tider några 7:30 och slutligen 7:28.4!!!! Jag är supernöjd med bilen nu den går riktigt bra! Film på 7:28 varvet https://youtu.be/Nj_4ERsvvfM ![]() _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
|
Underbart!. Galet läcker bil!
Men kul att höra att det inte alltid klockrent med eftermarknads saker!. Hade blivit tokig om min bil betett sig så där.. ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
Riktigt bra kört med läcker bil Sigge!
![]() ![]() ![]() Varvet ser helt odramatiskt ut och det känns som det finns mer att hämta med lite mer attack och mindre trafik. Jag fattar inte att det kan gå så fort i en gammal golf ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (7693 totalt) |