Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (9626 totalt) |
Åka med Rallybil på allmän väg?
Tjenare! Nu är ju inte detta banåke-topic, men ni har säkert svar ändå; Har lite småplaner på att köpa mig en gammal rallybil just av anledningen att den är vägregistrerad och allt är redan färdigt. Men hur är det egentligen med att köra med en inreggad, godkänd och a-registrerad(tror det var så det hette..) rallybil på allmän väg? Vad säger polisen? Får man bara köra med bilen på allmäna transportsträckor under tävlingar? Tänkte på det med att man inte får åka med fyrpunktsbälte i vanlig trafik, men det sitter väl knappast ett trepunkts i en rallybil? mvh _________________ Mattias Widar |
||||||
Re: Åka med Rallybil på allmän väg.
Då får bara åka med bilen under tävling och träning när det är en riktig rallybil..... Volvo original och GrE har lättare regler har jag för mig. |
||||||
Re: Åka med Rallybil på allmän väg.
Stämmer med VOC det finns dock homologerade grupp Ebilar nuförtiden som ej heller får köras på allmän väg. A-besiktning menar du. Rallybilar besiktas inte hos SBP längre. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Tack för de snabba svaren!
![]() Så det var som jag tänkte. Det är alltså rallybesiktningsmän som utför besiktning, som vanlig vagnboksbesiktning i racing? Då över till en följdfråga i ämnet; Går det att regga in en rallybil (säg t.ex. en Escort MK II med 2-litare på 200hk) på gata om man nu fixar saker som t.ex. trepunktsbälte? mvh _________________ Mattias Widar |
||||||
Det funkar som vagnboksbesiktning i racing, fast lite mer grejjer då vi kör på allmän väg. Ett steg mot att vi ska slippa betala vägskatt då vi ändå inte får köra på vägarna och de få vägar vi använder återställer vi själva. Vetifan faktiskt. Du får väl göra en registreringbesiktning och då är det väl 10% effektökning som gäller. men sånt går ju att fixa. Som det är nu har bilen säkert avgasdispens. Bågen kanske får byggas om lite? Har för mig vi har fler stag i sidan än man får ha på en gatbil tex. _________________ Daniel Steiner |
||||||
![]() Får forska vidare i ämnet. Någon som vet mer (eller kanske rentav gjort detta) så är det bara att dela med sig av kunskap och erfarenheter! ![]() _________________ Mattias Widar |
||||||
Det behöver ju inte vara så svårt heller. Har man bara lite flyt så ![]() Inte säkert det syns så mycket på motorn. "Nä den är inte så trimmad, dubbla weber 50 bara" Bromsarna syns det nog inte på heller för den delen. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Hej
Många rallybilar går att regga som ombyggt fordon med smärre justeringar. Problemet är oftast motorn, är årsmodellen 1976 eller nyare kan man ju bara regga med nån sorts originalmotor... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Tackar för den infon! Det är ju just motorn som är problemet då... men det borde ju inte vara så extremt svårt att hitta en originalspis till en gammal ascona eller liknande. mvh _________________ Mattias Widar |
||||||
Lyfter en gammal tråd eftersom jag fått nys om en Grupp E-Ascona riktigt billigt...
Är det samma regler för en sån? Får inte användas på allmän väg förutom tävling och träning? Att VOC har enklare regler vet jag. mvh _________________ Mattias Widar |
||||||
Beror på. De är antingen helt gatlegala med inredning i. Eller så är de homologerade och har ingen inredning och får bara köras på tävling. Står i vagnboken, tror tom gatlegala bilar har blå vagnbok och de andra har gröna. _________________ Daniel Steiner |
||||||
![]() mvh _________________ Mattias Widar |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (9626 totalt) |