Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... , 24, 25, 26   >>
145 besök senaste veckan (154855 totalt)
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



En liren fundering: kan det vara så att någon av axelns ändpunkter, alltså motorn fram och/eller lådan bak rör sig, flexar lite, eller vibrerar? Och om dessa vibrationer i ändpunkterna vidarebefordrar sig ut i kardanen och där förstärks i amplitud? ...jfr en trampolin där rörelsen är störst längst ut, men det är inte trampolinen i sig som fått den rörelse. Det är personen som hoppar på den som får trampolinen i svängning.

_________________
Magnus Falk
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
stilldouble skrev:
En liren fundering: kan det vara så att någon av axelns ändpunkter, alltså motorn fram och/eller lådan bak rör sig, flexar lite, eller vibrerar? Och om dessa vibrationer i ändpunkterna vidarebefordrar sig ut i kardanen och där förstärks i amplitud? ...jfr en trampolin där rörelsen är störst längst ut, men det är inte trampolinen i sig som fått den rörelse. Det är personen som hoppar på den som får trampolinen i svängning.


jag tror inte de, jag tror snarare att svänghjulet och locket som lagret för svänghjulet sitter inte riktigt hanterar att vi hänger på en cv knut 10-15cm ut från dom 2 lager som sitter med 1cm cc i locket.

blir för mycket vikt och då börjar de vibrerar men de visar sig snart när jag prova detta idag

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Liten video från Ringen


_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare



Dyno time

_________________
Karel Silha
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Kul att se projektet framskida !

Klokt med maskerna, men fy bövelen vad varmt de måste vart att sitta i bilen med en sån på !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Farligt att tro att de maskerna filtrerar bort avgaserna.

_________________
Göran Nilsson
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121



Dubbelt

_________________
Göran Nilsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Snyggt! Kul att se den röra sig lite.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Maskerna är nog en klen tröst bara, fortfarande lite dåligt flås i lokalen så kolmonoxid finns de risk för ändå men vi körda korta vändor sen lät vi de ventilera lite.

helt klart kul med framfart

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
verkligen test är bokat

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Äntligen shakedown avverkad.

Vi fick möjligheten att köra lite test på gälleråsen mellan de event som pågick där under dagen och de passade oss perfekt då vi delade banan med Janne Flash Nilsson.

Vi fick kört 2 vändor och de gick förvånansvärt bra, en endplate flög av och en drivknut har gett upp så de måste åtgärdas.

Vårat setup kit har inte dykt upp ännu så vi fick göra en hjulinställning på känsla och efter några justeringar vart de ok.

Bilen är överförväntan, beter sig riktigt bra stum och gör exakt de man säger åt den riktigt grym känsla.












Dela även med mig ett lite klipp på en flyby på 30% gas och lägsta effekten möjlig.


_________________
Karel Silha
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Fasen va kul med test på en riktigt bana, hur fungerade rideheighten med knölarna i asfalten? Vad är planen framöver, mer test till våren?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Såja! Äntligen. Det börjar närma sig. Kör på så vi får se den i sommar!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Hatten av . Ska masa mig ut på nåm bana i sommar så jag får se den live

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Cédric skrev:
Fasen va kul med test på en riktigt bana, hur fungerade rideheighten med knölarna i asfalten? Vad är planen framöver, mer test till våren?


Verkligen kändes riktigt skönt , banan är inte den bästa för bilen men funkar helt klart för en shakedown. vi tänkte köra nu på onsdag på mantorp om inte drivknuten hade gett upp.

Cammo skrev:
Såja! Äntligen. Det börjar närma sig. Kör på så vi får se den i sommar!


Verkligen, nu är de små fix sen blir de att boka 2 dagars test med Jesse Krohn.

Mschneberger skrev:
Hatten av . Ska masa mig ut på nåm bana i sommar så jag får se den live


Tack så mycket de tycker jag absolut att du ska, vill du se nått speciellt på bilen när du väl kommer ut så tveka inte att fråga så visar jag gärna

_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Här kommer en liten vlog in vanlig ordning


_________________
Karel Silha
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Uppdatering på vad som sker.

Har varit mycket jobb sista tiden med mitt dagliga arbete och en hel del resor.

Just nu håller jag på att förbereda bilen inför 7post test hos kw slutet av Mars därefter ska vi köra heldags test på bana.

Passade på att umgås med Jesse Krohn och bmw motorsport på rolex 24h i usa när jag va på resande fot i jobbet så här kommer lite bilder på de (kanske tycker nån de är lika ballt som jag)



























_________________
Karel Silha
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382



karel021 skrev:
Uppdatering på vad som sker.



Just nu håller jag på att förbereda bilen inför 7post test hos kw slutet av Mars därefter ska vi köra heldags test på bana.


coolt med rigg test. men, va får ni ut av det? man behöver va ganska mycket race ingenjör för att veta hur de ska tolkas mot verkligheten. kul att ni får köra med bilen igen.

_________________
Björn hall
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 517


Trådstartare
Björn H skrev:
karel021 skrev:
Uppdatering på vad som sker.



Just nu håller jag på att förbereda bilen inför 7post test hos kw slutet av Mars därefter ska vi köra heldags test på bana.


coolt med rigg test. men, va får ni ut av det? man behöver va ganska mycket race ingenjör för att veta hur de ska tolkas mot verkligheten. kul att ni får köra med bilen igen.



jag tror vi kommer få ut massor och framförallt så kommer vi kapa tiden vi behöver köra på bana för att reda ut alla bitar med dämparna. (vi kommer kunna se chassi pitch, rörelse i däck, chassi, vridning av chassi, samarbete mellan höger/vänster samt 3e dämpare osv)

Vi kommer börja med testa och köra 6post, 3 dagar ska vi köra
Efter de ska vi köra bantest för att samla mer data genom dämpar pottar samt höjd sensorer som kommer sitta på bilen.

sedan ska vi tillbaka till kw och köra en full 7post för att göra dom sista justeringarna.

Jag kommer ha med 2st race ingenjörer från kw. Sedan har jag 2st killar som jobbar som race ingenjörer för både ferrari och bmw som ska assistera lite.

Jag tror de kommer vara väldigt värdefullt att kunna köra bilen i en rigg istället för på bana så man kan se hur 3e dämpare fungerar och om den gör det den ska, då vi också kommer dra ner bilen i backen med 3,2ton.

_________________
Karel Silha
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Orden "galet hög nivå" har aldrig passat så bra som här thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Det där med att dra ner bilen i backen med 3.2 ton? Pratar vi downforce nu? I så fall är jag skeptisk till att däcken överlever? Kompressionsvärmen kommer sannolikt göra att däcken blir svinvarma i kombination med duktig överlast.

Vad jag försöker säga: var försiktiga. Däcksexplosion i 300 blås är ju högst begränsat lajbans.

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
NUKED BMW M4 DTM - 7post testing pågång.
<<   1, 2, 3 ... , 24, 25, 26   >>
145 besök senaste veckan (154855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande