Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Gtv ruggine superleggera
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (20826 totalt)
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Kul att du räddar bilen thumbs up

Novitec är stylingprylar och funkar bra för gatkörning, men för mer aktiv körning rekommenderar jag något annat.
De påstås vara "samma coilovers som KW Variant 1 eller 2" men jag är tveksam.
Har kört en del med kompisens 916 (V6 dock) på bana som har Novitec Colilovers och jag är inte impad. Motsvarande bil med vanliga Bilstein dämpare och vettiga fjädrar beter sig bättre.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Gula Koni + Eibach Pro Kit -20 mm verkar vara "klassikern" på 916.

Men BC började tillverka ett coiloverkit nyligen som ser bättre ut än Novitec/KW på pappret! thumbs up

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Precis den lösningen jag åsyftade bak

Novitec grejerna ser inte ut att vara justerbara i hårdhet? Kolla med GAZ vad dom kan trolla fram och vad det kostar, jag skulle få ge ca 2000-2500 per ben för att bygga om delar till en Audi V8 (rena custom saker med andra ord), dom dämparna är ställbara i 32 lägen vad gäller bump/rebound. Dock inte individuellt..

De är inga värsting grejer, men håller bra kvalite i förhållande till priset Väldigt poppis på trackday bilar i England t ex.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Så har jag bak på 155an och coilovers fram. Allt från fk.


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Theo Karlsson
Stockholm / Bengtsfors
Här sen Feb 2012
Inlägg: 95


Trådstartare
Cassius skrev:
Precis den lösningen jag åsyftade bak

Novitec grejerna ser inte ut att vara justerbara i hårdhet? Kolla med GAZ vad dom kan trolla fram och vad det kostar, jag skulle få ge ca 2000-2500 per ben för att bygga om delar till en Audi V8 (rena custom saker med andra ord), dom dämparna är ställbara i 32 lägen vad gäller bump/rebound. Dock inte individuellt..

De är inga värsting grejer, men håller bra kvalite i förhållande till priset Väldigt poppis på trackday bilar i England t ex.


Låter intressant! vart finner jag info om detta? hoppas du menar 2000kr och inte pund

_________________
Theo Karlsson
Muttrar Bubbla i Södertälje
Mtech Competition
Yngst på rejsa
Citera
MattiasJohansson
Torsby
Här sen Dec 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


[quote="Theo Karlsson"]Nu är jag tillbaka med ett nytt italienskt vrak som egentligen inte är värt att rädda!
Bilen ifråga är en Alfa romeo gtv ts 1999 Italien import.
Tydligen så skall gtvn vara galvad på de flesta delar av bilen men alfa måste ha glömt min...
Jag fyller 18 i mars och har bokad uppkörning den 10 april vilket blir en deadline annars så måste jag låna min systers citroen c3 och det går ju inte....

Planen är att få en tuff låg bil med rätta alfa romeo stuket.
behöver
Coilovers
snygga fälgar
Ny lack
Nya trösklar
blästra allt som håller hjulen på bilen
lacka
nya bussningar
nytt allt

Köra ifrån Porschar på kinnekulle.
allt på ungefär 4 månader.
+är bara hemma på helger då jag pluggar tävlingsmekaniker i Torsby

_________________
Volkswagen Passat
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Host host Folkvagn och avgaskrav i samma inlägg..
Kör hårt Theo så det är snart en sjysst Alfa till på vår parkering.
MVH Pappa

_________________
Tommy Karlsson
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



be en plåtslagare bocka sparklådor med typ DTM-stuk på så slipper du köpa tunga plastkjolar.

samt när skärmarna är så risiga så fixa rejäla breddare likt DTM ALFA ROMEO GTV.

låt bli rostskyddsfärgen innan du svetsat. brinner bara annars.

MVH

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



sx-pojken skrev:
be en plåtslagare bocka sparklådor med typ DTM-stuk på så slipper du köpa tunga plastkjolar.

samt när skärmarna är så risiga så fixa rejäla breddare likt DTM ALFA ROMEO GTV.

låt bli rostskyddsfärgen innan du svetsat. brinner bara annars.

MVH


Volvos svetsprimer går dock bra att använda, men ska helst bara brukas på ytor som blir inbyggda och inte ska lackas senare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401




_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Theo Karlsson
Stockholm / Bengtsfors
Här sen Feb 2012
Inlägg: 95


Trådstartare
Löste fjäderbens problemet. Hittade dessa xyz på rejsa tillsammans med coiloverrör. dem har suttit på en BMW men ska med hjälp utav de gamla fjäderbenen passa. och efter någon timme i svarven så ska det även passa bak med orginal dämpare.






Har lagt nästan hela helgen på att plocka ur bussninar Alla var fastrostade...




Toestag som ska bytas mot uniballs eller ledlager.


tyvärr körde aldrig alfa gtvn i dtm men hittade en modellbil, Kanske passar dtm splitter/ fronten ifrån en 155?
annars så finns sparklådor som typ dessa https://www.gazzellaracing.com/product.php?productid=19495
Problemet med alfa är att dem är hyfsat färdigdesignade ifrån fabrik.

_________________
Theo Karlsson
Muttrar Bubbla i Södertälje
Mtech Competition
Yngst på rejsa
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Theo Karlsson skrev:


Köra ifrån Porschar på kinnekulle.
allt på ungefär 4 månader.


Kul att du bygger på en lite ovanligare bil..

Ja köra ifrån Porschar skall du nog fixa, finns många och en del är långsammare än andra.

Du får gärna jaga min 82a runt kullen.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Theo Karlsson
Stockholm / Bengtsfors
Här sen Feb 2012
Inlägg: 95


Trådstartare
Allt är målat och jag har börjat klura på hur jag ska montera fjäderbenet.
Väldigt smidigt med en lillebror med 3d skrivare.



bromsarna är ifrån en alfa 159 med 330mm skivor fram (org 284mm) och 292mm bak ventilerade (org 240mm)
ska fräsas och grejjas lite för att få det att passa.




_________________
Theo Karlsson
Muttrar Bubbla i Södertälje
Mtech Competition
Yngst på rejsa
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Theo Karlsson skrev:


bromsarna är ifrån en alfa 159 med 330mm skivor fram (org 284mm) och 292mm bak ventilerade (org 240mm)
ska fräsas och grejjas lite för att få det att passa.



156/147 har samma bultcirkel och bromsskivor till GTA bör vara bolt-on. Du får lika stora fram och något mindre bak - men det räcker nog.

_________________
Sune Karlsson
Citera
Theo Karlsson
Stockholm / Bengtsfors
Här sen Feb 2012
Inlägg: 95


Trådstartare
Nu är hälften utav rostlagningen klar. förarsidan var lika illa som den passagerarsidan, börjar fundera ifall den har varit under vatten de senaste åren.












Har lagt ett lager underedsmassa på åtkomliga detaljer.



Powerflex bussningar i hela bakvagnen. står att dem är svarta på förpackningen men är lila i verkligheten. Jag må ha tendenser till färgblindhet men inte så här illa.





3d Prototyper på coiloverfästet till spindeln. kommer fräsas ur 100mm flygplansaluminiumaxel
om intresse finns så kan brorsan fixa 3d utskrifter till ett förmånligt pris!

Har även tänkt om ang bromsarna och beställt 156 GTA 330mm bromskivor fram och ska använda orginal fram 284mm bromskiva bak. Har en 159 på gårn så inga delar blev köpta i onödan.

_________________
Theo Karlsson
Muttrar Bubbla i Södertälje
Mtech Competition
Yngst på rejsa
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Jag får nog börja tillverka det där staget...! thumbs up

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Bra kämpat med rosten! Hoppas du får njuta ordentligt framåt våren!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Örjan Lindell
Örebro
Här sen Sep 2017
Inlägg: 83



Imponerande arbete du gör!

Om du skall fräsa och greja, fixar du det själv, eller lejer du bort?
Håller på och petar ihop en 147:a och har just kommit över ett par GTA ok, som jag behöver fixa adapters till?

Då jag varken har kunskap eller möjlighet att kirra det själv, så pyntar jag givetvis för det?

_________________
Örjan Lindell

Alfa 147 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987

Alfa 156 V6 trackday
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855
Citera
Theo Karlsson
Stockholm / Bengtsfors
Här sen Feb 2012
Inlägg: 95


Trådstartare
nu är jag tillbaka med en ny uppdatering. Rostlagningen går framåt och det som är kvar är skärmkanten och innerskärmen även hörnet där tröskeln möter skärmen.







Köpte 156 gta skivor men dem var alldeles för tjocka så får gå tillbaka till plan A och fräsa om bultcirkeln på 159 skivorna.



Axeln till coiloverfästet har anlänt, Ang om jag kan fräsa så tackar jag nej till erbjudandet då det är jag och pappa som fräser och ingen av oss har tyvärr tid, jag kan däremot 3d skriva ut en prototyp om du har en cad fil.


Fälgarna har anlänt



Uppdaterade inte förra helgen för då skruvade jag något helt annat än rost!, Annorlunda men tufft!



råkade även köpa en vinterbil

_________________
Theo Karlsson
Muttrar Bubbla i Södertälje
Mtech Competition
Yngst på rejsa
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Theo Karlsson skrev:
nu är jag tillbaka med en ny uppdatering. Rostlagningen går framåt och det som är kvar är skärmkanten och innerskärmen även hörnet där tröskeln möter skärmen.

Fälgarna har anlänt
https://rejsa.nu/im/user/22617/2019-01-20-22-36-58_p1040683.jpg
https://rejsa.nu/im/user/22617/2019-01-20-22-36-58_p1040682.jpg


Snyggt! Är det 5x100 du tänkte köra med flytande kona, eller hittade du 5x98?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Theo Karlsson
Stockholm / Bengtsfors
Här sen Feb 2012
Inlägg: 95


Trådstartare
Fejlep skrev:
Theo Karlsson skrev:
nu är jag tillbaka med en ny uppdatering. Rostlagningen går framåt och det som är kvar är skärmkanten och innerskärmen även hörnet där tröskeln möter skärmen.

Fälgarna har anlänt
https://rejsa.nu/im/user/22617/2019-01-20-22-36-58_p1040683.jpg
https://rejsa.nu/im/user/22617/2019-01-20-22-36-58_p1040682.jpg


Snyggt! Är det 5x100 du tänkte köra med flytande kona, eller hittade du 5x98?


Det är noname bbs med 5/100 ska använda flytande kona.

_________________
Theo Karlsson
Muttrar Bubbla i Södertälje
Mtech Competition
Yngst på rejsa
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Gtv ruggine superleggera
<<   1, 2, 3, 4   >>
14 besök senaste veckan (20826 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande