| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hur länge håller era R-däck?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7111 totalt) |
|
ok, jag vet att frågan diskuterats tidigare och jag har sökt och läst lite. Har funderat på R-däck länge men kommit fram till att det inte är något för mig då man måste byta inför varje banträff... Vill ju bara köra
Jag tycker mig ha hittat ett däck som funkar rätt så hyfsat med min bil, Pirelli P7000. Och de fortsätter jag väl med om jag inte hittar R-däck som passar mina behov. Söker alltså R-däck som håller både för gata och bana
Rekommendera gärna däcksfabrikat! Håller de bara en säsong så är jag nöjd. Som rubriken lyder, hur länge håller era R-däck? Hur många mils gatkörning resp. bankörning? _________________ Rachid Rachid |
||||
|
Jag hann med 500 mil med ca 10% bana med mina RA1or innan jag bestämde mig för att börja byta på plats. Regnmönstret var väldigt tunnt då. Förhoppningsvis räcker de till årets återstående träffar.
RA1orna har nämligen bara 4mm regnmöster och 4st 9mm "F1-ränder". Ca 150 banmil är vad jag hoppas få ut innan corden tittar fram. Var beredd på att det inte kommer att "kännas tryggt" att åka på gatan under den sista tredjedelen av livslängden (dvs nästan blanka). |
||||
|
Är det inte så att r-däck bara håller ett visst antal "heat cycles", dvs ett visst antal uppvärmningar? Det innebär att ett r-däcks livslängd inskränker sig till det antal heat cycles som det tål, detta oavsett hur många mil däcket har körts och oavsett ev mönsterdjup. Har för mig att MPSC lär ha optimalt fäste i ca 25-35 heat cycles för att sedan bli ordentligt kassa vid ca 40-50 heat cycles. Detta är inte samma sak som att däcket kommer att räcka 25-30 banmöten, däcket svalnar ju mellan körpassen. Ett banmöte kan således innebära t ex fem heat cycles... Körning till o fr banmöten skall normalt sett inte generera tillräckligt med värme för att en heat cycle skall anses ha "aktiverats".
_________________ /Johan Kolmodin Porsche 964 RS 92 |
||||
|
Känsligheten för Heatcykles beror på gummiblandningen och är naturligvis ännu en faktor som spelar in. Jag valde RA1 som mina första Rdäck eftersom de inte "ska behöva inkörning samt ska vara mindre känsliga för heatcykling".
Andra däck beter sig annorlunda och det händer tydligen (hörsägen) att gummit ändras mellan leveransår på till synes samma däck. Mina RA1or efter Sviestad idag (de var nya i april):
Ännu en flip och de klarar en träff till. |
||||
Så de höll alltså 400mil+ringen tur&retur+30varv+3 banmöten? Tänkte bara kolla så de inte höll 400mil totalt
Men i snitt så bör R-däck alltså hålla runt 1000mil? Hm, om man orkar byta inför banmöten så kanske de räcker två säsongen...? Ingen som kör en framhjulsdriven bil som väger runt 1300kg som vill yttra sig? Måste ju finnas flera Type-R och Golf m.m. som kör med R-däck? _________________ Rachid Rachid |
||||
|
Hej Rash,
Pratade vi om livslängden på mina R888'or eller drömde jag det?
Clion väger knappt 1200kg, men i alla fall. Om jag minns rätt så har däcken hittills gått: 1gång på Sviestad. 1gång på Malmby. (slet utav bara f*n på däcken) 1gång på Gelleråsen. 1gång på Kullen. 4 slalomevents. (Lunda) och kanske 250-300mil på gatan. Finns fortfarande en del att ta av. Tänkte att dom ska orka med åtminstone 2 slalomsvängar till. Har åkt 12-15mil runt Gelleråsen och 60 mil på gatan med RE540. De ser knappt använda ut. Kör jag för försiktigt?
|
||||
|
Mina RE540 har rullat ~400-500 mil på gatan (minns inte exakt, går ju kolla upp), två dagar på Kinnekulle, en dag på Rudskogen samt lite slalom. Allt detta på en fwd 1240-1300kg (inkl förare och vätskor) tung bil med hyffsat stark motor. På sina ställen har de nu börjat komma till botten av de tunna, rent tangentiella, mönsterringarna, eller vad man ska kalla dom... iaf, det finns mönster kvar.
_________________ Ragnar Burenius
|
||||
De höll TOTALT 400 mil inklusive ringenresan och banmötena. Dvs inte speciellt länge. Fast min bil sliter VÄLDIGT mycket insida bak. Nästan så mycke så man tror att nått är tokigt. _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||
|
Mina R-däck brukar klara mellan 30 och 50 mil lite beroende på körstil och bromsteknik. Är inne på ett set nu som vekar komma att hålla runt 80 mil, men det beror mest på att Gotland Ring hade så mycket kalkdamm att temperaturen aldrig gick över 70 grader, så slitaget var inte speciellt högt, max 2 mm på hela helgen.
/ Jonas Jarlmark |
||||
Tror inte vi pratat däck Kanske jag sov var för trött då?
Våra bilar är ju väldigt lika! Du får gärna komma med en rapport vid Kinnekulle i sept.! Hur länge de hållt, kostat m.m. Tror att jag är hyfsat nöjd med min bil nämligen förutom däcken då.. PatrikT: Ajdå!! Ska det gå så fort att slita ner de? Men och andra sidan så kör du ju en motorstark Porsche.. Jonas Jarlmark: bara 30-80mil??? Nu skrämms du... Vad kör du för bil egentligen? Eller rättare sagt, vad har du för skor på den?
I överlag så har jag kommit fram till att billiga R-däck inte kostar så mycket mer än vanliga puckar. Ligger väl några hundra/däck mer än mina P7000, så det är ju inte alltför farligt.
_________________ Rachid Rachid |
||||
|
Jag kör en 26 år gammal 911 med Michelin Pilot Sport Cup 225 och 255 -17".
Milen är ren bankörning och distansen brukar främst sättas av antal djupa bromsplattor. Skulle gissa att jag kan få ut 100-150 mil om jag fegar mer i bromsningarna alternativt lär mig bromsa bättre. / Jonas Jarlmark |
||||
OK, men jag kan ändå inte få in det i min tröga skalle att det går så fort att slita de... Du har ju mycket pengar att spara om du kan köra det dubbla iallafall
||||
|
Ehum, en lättare missräkning i antal varv och längder tror jag. Om du dubblar distanserna så är det nog rimligt. De räcker normalt två max tre race-helger, dvs ca 300-400 varv på någon svensk bana som är ca 2,5 km lång dvs. 75 till 100 mil. Med lite fegning kanske de kan hålla en helg till, säg max 150 mil.
Jag kör halvtimmes stint och är efter tre varv uppe i drifttemp och sen är det ju bara försöka köra så fort det går och då blir däcken varma och slits relativt snabbt. Så kör man en sex-sju sådana stint per helg och får köpa nya efter ett tag. Skulle gissa att om man backade av ca 5 % i kurvorna (dvs ca 2-3 sek i varvtid) så sjunker tempen med 20 grader och däcken håller en evighet istället. Men då går det ju inte fort längre. Andra alternativet är att köra kortare stint och kyla mer, men då hinner man ju inte komma underfund med spårval och de fel man gör, så det är liksom ingen option heller. / Jonas Jarlmark |
||||
Någon skrev i en tidigare tråd om R-däck att de bara håller ett visst antal "stintar". Alltså att de bara kan bli uppvärmda ett visst antal gånger, ca 30-40gånger och att greppet sedan ebbar ut. Men det är väl olika från däck till däck också antar jag
Vad jag inte förstår är vad du menar med köra kortare stint? Då kyls ju däcken emellan och då har du redan värmt upp de en gång och kylt ner de, alltså "slösat" en "stint". Är det inte bättre att köra längre då? Fast det är klart, nu vet jag ju inte hur länge du kör under ett stint. Men annars håller jag med dig om att det är full attack som gäller, annars är det ju inte kul
||||
|
Det du läst om kallas "Heat cycle" och är en beskrivning av hur gummit härdar om man värmer upp det och sedan låter det svalna av, det bildas då fler svavelbryggor mellan de relativt långa molekylerna och de bindningarna gör gummit hårdare, problemet är att ett däck måste ligga rätt länge, några dygn helst, för att det ska få full verkan. Att köra flera stint på en och samma dag är ingen fara, däcken kommer upp i 80-90 grader som mest och svalnar till ca 35-40 innan det är dags att köra igen. Även om man skulle räkna varje stint under dagen som en heat cycle så hinner jag aldrig köra 30-40 cycles på mina däck innan gummit är slut.
Heat cycling är heller inte ett reelt problem med R-däck. Däremot slicks som har MYCKET mjukare gummiblandningar har ett problem. Tex ett däck för ETCC eller FIA GT som legat mer än tre veckor efter första uppvärmningen går inte ens att träna på, men det är fortfarande mycket mjukare än ett R-däck. Ett R-däck blir naturligtvis sakta hårdare med antal heatcycles, men samtidigt minskar mönsterklackarnas höjd och därmed ökar sidkraftskoefficienten och responsen i däcket och det brukar ge mer prestanda än gummits hårdnande. Är man riktigt seriös och har gott om pengar kan man svarva ner sina däck för att få båda fördelarna på en och samma gång, men då kan man lika gärna köra en mjukare gummiblandning istället. Det som sliter mina däck är den slipvinkel jag kan hålla med fullt varma däck, dvs om däcket slippar i brantare vinkel eller om temperaturen stiger ytterligare så ökar slitaget markant. Så om jag antingen backar av i kurvorna (=minskar slipvinkeln) eller kör kortare tid (=går inte upp så högt i temp) så kommer slitaget bli mindre, men jag lär mig samtidigt mindre av min körning. Till sist ligger man bara och hasar omkring för att inte slita på materialet och då ska man nog inte tävla på bana... / Jonas Jarlmark |
||||
|
Gissar att av de 1000 mil jag brukar få ihop på en uppsättning däck så är det mesta slitaget faktiskt de ca 10% av sträckan som är ban- och slalomkörning. 300 mil Autobahn tog extremt lite (inte ens en bråkdel av 1mm) på de PZero C och de Super Sport Race som jag kört.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Mitt rekord är 27 kilometer på två Yokohama 032 R ss framdäck
och då bytade vi däck på höger och vänster med samma rotationsriktning. Alltså vi bytade däck på fälg för att få slita på ny ytterkant. Men jag har oxå kört längre på andra
Edit: nu har jag lärt mig stava oxå
_________________ Daniel Steiner |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7111 totalt) |