Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16   >>
72 besök idag (54053 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Om luftkylaren är för stor för yttertempen, så går det ju att justera med "kylargardin" (reservation om detta samtidigt blockar vattenkylaren), det är svårt att göra nåt om den är för liten.

Laminovan går ju bara att justera i storlek eller om man kyler med varm eller kallvatten (vad jag fått för mig). Men om du kyler med kallvatten tar det ju en smärre evighet att varmköra oljan.
Knepigt detta, om man inte har termostat på oljan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Nej inte för stor, tänker det var 34 grader på knutan..
Men med en luftkyld kylare KAN du få svårt att reglera oljetemp om du inte kör med oljetermostat.
Värmeväxlare klara detta bättre ( kylvattnet reglerar( om du har tillräcklig effektiv vattenkylare)). Sen är väl frågan hur effektiv värmeväxlarn är. ...
Jag en Laminova oljekyl. Men dras med lite hög oljetemp tycker jag ( mäter i tråget) har köpt loggrejer nu så tänkte mäta hur effektiv växlaren är..


Hej Björn
Det är oljekylare original och det sitter en termostat på infästningen i blocket.
Jag kommer att mäta oljetryck och oljetemp där original sensorn för oljetryck sitter som sitter uppe i toppen vid kamkedjespännaren.

Detta är termostaten med en adapter med AN10 kopplingar på.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
PH-Racing skrev:
PH-Racing skrev:
Diffen är blästrad och målad och skickad till Wiborg engineering för ombyggnad med nya lager och tätningar och dammskydd, det blir en RSX Racing LSD med 45°och 35° ramper samt en 3,65 utväxling.
Har räknat fram att det ska ge en toppfart på 228kmh vid 6500rpm.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-02-17-21-21-05_20230206_182530.jpg . . . .

Beställde även en diffkåpa med kylflänsar passande till Z4 och 330 i USA.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-02-17-21-21-05_screenshot_20230206 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-02-17-21-21-05_screenshot_20230206 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-02-17-21-21-05_screenshot_20230206 . . . .


Lite bilder från Wiborg engineering, nytt lamellpaket.
Nu ska den bara justeras in.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-03-18-20-48-40_img_20230309_182808 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-03-18-20-48-40_img_20230309_183151 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-03-18-20-48-40_img_20230309_183106 . . . .



Nu har jag hämtat upp den renoverade och uppdaterade diffen från Wiborg Engineering och monterat den på bilen.
Monterat med Millway bussningar.
Har haft i 1l Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140, hade bara en liter hemma, det ska i 0,2l till enligt spec.










Ytterligare ett steg närmare färdig.
Men det tar tid.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Snyggt jobbat, ja allt "det sista" tar evigheter

_________________
Patrik Skoog
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Snyggt jobbat, ja allt "det sista" tar evigheter


Tackar, det värmer när det kommer från en bilbyggare av rang.
Jobbar på så får man se när den blir klar, vill inte stressa och göra nåt halvdant.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Den där kommer att bli alldeles för fin för att ge sig in i kamper på räserbanorna 🏎️👍

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
Vibbe skrev:
nån som provat
https://dsportmag.com/the-tech/stopping-fuel-starvation-holley-hydrama . . . .


Hydramat kostar tyvärr mer än en catchtank, här har ni lite priser:
https://www.hansenracing.se/category/search?searchText=hydramat


Men du kan ju förbättra fuelcellen med flera skvalp skydd inuti, men jag skulle nog då även bygga ut den i botten, alltså du borrar ett runt hål typ 5cm brett i mitten av tanken i botten och där under har du en till tank på kanske 2 liter där hålet hamnar i mitten i taket och från den tanken suger du bränslet.
Med en rör bit under 5cm hålet så blir det svårare för bränslet att skvalpa ur sen små luft hål i hörnen i nedre tanken och fuel rail returen går via rör ner i denna extra tank men kanske även behövs luft hål i toppen på röret så det inte finns risk för motstånd i returen.
Bygger man rätt så borde man klara sig bra utan extra sug pumpar och bara köra på 1 pump utanför som nu.
men blir ju stora ombyggnader av befintlig fuelcell.


Jag har funderat lite hur jag kan tänkas göra och har bestämt att jag inte kommer att göra om allt runt tanken, som det skulle innebära om jag skulle ha in en catchtank.
Det får bli en senare lösning att göra om allt om det inte funkar som det är tänkt nu.

Detta är en ide på en lösning, som jag tror bör kunna fungera ner till några liter kvar i tanken.

Jag har tänkt att jag kapar loss försänkningen där pumpanslutningarna sitter, pumpanslutningerna får sitta kvar.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-03-28-19-32-13_tank_kpl_underifran . . . .

Jag bockar till som en lite låda med 3 väggar som får agera skvalpskydd.
Skvalpskyddet kommer att vara lite öppet i hörnen och den svetsas fast i botten på tanken och runt försänkningen. Jag kanske får göra några fler hål?
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-03-28-19-32-13_skvalpplat.jpg

Jag har tänkt att det får vara en glipa mellan väggen och skvalpskyddet på ca 10mm, då kan ju bränslet rinna ner där enkelt.
Sen svetsar vi fösänkningen på samma plats som tidigare.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-03-28-19-32-13_tank_uppkapad.jpg

Bild på försänkningen inifrån.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-03-28-19-52-19_20230323_194611.jpg . . . .

Bild på försänkningen utifrån.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-03-28-19-52-19_20230323_195358.jpg . . . .


Nu är tanken uppdaterad med en skvalplåda.

Uppkapning i botten.


Ta bort den lilla koppen


Göra en liten låda i 2mm aluminium som är öppen mot ytterväggen.


Håll den på plats och svetsa dit den.


Skvalplådan svetsad på plats, det är ca 5mm glipa mot ytterväggen och ca 3mm spalt i hörnen så att det kan rinna tillbaka bränsle. Jag kommer att lägga i skum runt den lilla lådan.


Koppen på plats igen.


Nu har jag även lagt i ett lager med skum på hela botten som är 90mm högt runt koppen.


Jag har en bit kvar som var med tanken från början och som är ca 250mm bred och 50mm tjock som jag tänkte lägga här i mitten. Detta borde ju göra att det blir lite lugnare i tanken.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
Stötte på lite problem med koppling och kopplingsarm.
Jag tänker börja så här innan jag väljer en lätt koppling, måste börja prova någonstans.
Jag vet att det är en tung lösning.

När jag monterade växellådan på plats med koppling och allt, så bottnar kopplingsarmen emot växellådan.
Även cylindern till kopplingen bottnar, det är ca 5mm kvar till ytan man drar cylindern emot. Här tänker jag att det kan skilja och man kan lägga brickor emellan.

När jag mäter så är det 105mm till från högsta läget på kopplingen till ytan där man drar växellådan emot och 104mm till urtrampningslagret när den bottna mot växellådan.
Osäker på att det är normalt att den ligger i spänn med ca 1mm.

Jag var tvungen att skruva ihop den för at få den i rätt läge.

Nån som har några bra ideer?
Är det bara att shimsa cylinern och prova?
Eller är jag helt fel ute?

Sachs Performance racing 240mm tryckplatta och LUC 8090S lamell som ska tåla 700NM.



_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
bjornthe
Göteborg
Här sen Jul 2023
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
Räcker det inte med bara 1 för bilens alla prylar? alltså allt som inte har med motorn att göra?

Elcentral Microcontroller SCR-9012 Advanced 62104 Pris 3760kr inkl moms
SCR-90 är en mjukvarustyrd elcentral för 12V applikationer. Alla inställningar görs via USB från datorn.

Centralen klarar en totalström på hela 90A och har 8 utgångar.

Funderar hur många utgångar som går åt för allt som har med karossen att göra och om någon då blir över på denna med 8 utgångar?

Blinkers
Helljus
Halvljus
Vindrute torkare
kupéfläkt
osv. ?


Hej
Jag har 2 st och jag använder nästan alla 16 utgångar.
Jag kan ju inte belasta hur mycket som helst på en enhet.
Så här tänker jag.
Blinkers höger, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Blinker vänster, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Helljus
Halvljus
Vindrutetorkare
kupéfläkt
3st utgångar till MaxxECU Pro
Baklyse
Bromsljus
Bränslepump 1
Bränslepump 2 reserv
Kylfläkt motor
Backljus, kanske jag skippar
Dash?

Hittade den här tråden eftersom jag precis köpt 2 st Awimex + 22 extra input + knapppanel till ett SFRO-bygge som jag "övertagit". Jag har en väldigt basic fråga: var jordar du Awimexen, är det samma jord som ECU:n? Använder du samma pluskabel till startmotor/generator som till ecu+awimex? Har du jordkabel mellan motor och kaross?

_________________
Björn Bergqvist
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
bjornthe skrev:
PH-Racing skrev:
RallyQuattro skrev:
Räcker det inte med bara 1 för bilens alla prylar? alltså allt som inte har med motorn att göra?

Elcentral Microcontroller SCR-9012 Advanced 62104 Pris 3760kr inkl moms
SCR-90 är en mjukvarustyrd elcentral för 12V applikationer. Alla inställningar görs via USB från datorn.

Centralen klarar en totalström på hela 90A och har 8 utgångar.

Funderar hur många utgångar som går åt för allt som har med karossen att göra och om någon då blir över på denna med 8 utgångar?

Blinkers
Helljus
Halvljus
Vindrute torkare
kupéfläkt
osv. ?


Hej
Jag har 2 st och jag använder nästan alla 16 utgångar.
Jag kan ju inte belasta hur mycket som helst på en enhet.
Så här tänker jag.
Blinkers höger, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Blinker vänster, kommer att styra blinkfunktionen med Awimex
Helljus
Halvljus
Vindrutetorkare
kupéfläkt
3st utgångar till MaxxECU Pro
Baklyse
Bromsljus
Bränslepump 1
Bränslepump 2 reserv
Kylfläkt motor
Backljus, kanske jag skippar
Dash?

Hittade den här tråden eftersom jag precis köpt 2 st Awimex + 22 extra input + knapppanel till ett SFRO-bygge som jag "övertagit". Jag har en väldigt basic fråga: var jordar du Awimexen, är det samma jord som ECU:n? Använder du samma pluskabel till startmotor/generator som till ecu+awimex? Har du jordkabel mellan motor och kaross?


Hej
Jag är faktiskt klar med mitt elsystem, men har inga detaljer klara att visa och skriva om här, återkommer med det.

Men svar på dina frågor så har jag jordat direkt i karossen vid Awimex och plus går direkt från batteri med en 60A säkring emellan till varje Awimex.
Jorden till ECUn går direkt till motorblocket och jag har en jordkabel mellan karossen och motorblocket.
Jag har dragit en direkt plus till startmotor och generator från batteriet.
Pluskabeln till ECUn kommer från Awimex.
Viktigt att sprida ut hur mycket last man lägger på varje Awimex och vart man lägger den.
Jag antar att du kanske behöver fler utgångar än jag behöver om det är en bil som ska gå på gatan, mitt elsystem är väldigt slimmat.

Hoppas detta svarar på dina frågor.

MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
Jag är dålig på att uppdatera vad som händer i garaget, men här kommer lite info.

Jag var tvungen att täcka för hålet mellan motorutrymmet och kupen, till detta så gjorde jag en kolfiber skiva som jag skruvar fast.

Från motor utrymmet, den ska popnitas fast när jag provat och allt lirar med motorn. Här syns även genomföringen för + till startmotor och generator, en riktigt smidig lösning för att komma igenom torpedväggen med grov kabel.


Innifrån kupen, kommer att vara skruvad så att jag kan komma in i det utrymmet hyggligt smidigt.


Allt med elsystemet är inte helt klart det ska hängas upp snyggt innan det är helt klart.

Jag gjorde en kovändning och bestämde att jag ville ha snabbkopplingar till motorn för att slippa rycka ur hela kablaget i samband med att man lyfter ur motorn.
Det blev 2 snabbkopplingar för att få rum med alla kablar som går till motorn.
Dessa kopplingar används i bland annat Hjullastare och Dumprar och finns att köpa till väldigt mycket bättre pris än dem värsting kopplingarna som finns att tillgå.
Håller dem till dessa så borde det hålla till en racerbil.
Riktigt smidiga att koppla ur.









Bara googla "Deutsch HDP connectors" så hittar man dem.


MaxxECU Pro på plats.


Detta är kablaget i kupen till ECUn mm.
Kablar med kontakter till tändmoduler och E-Gas, samt även 3 separata strömkablar till Awimexerna. Även en kontakt till Dashen från ECUn med CAN signalkabel.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Hej
Finns det några tumregler när det gäller dimensionering av oljekylare?
En 4,8l V8 men 8 liter olja i motorn och ca 400hk, hur stor oljekylare behöver man?
Jag har AN10 kopplingar på in och utgång i motorn.
Kan man välja en för stor oljekylare?


Det vart en 25 raders kylare med AN10 kopplingar från Overtake.
Vi provar med denna så får vi se om den räcker till eller inte.

Jag fick göra en liten aluminiumram så att jag kan fästa upp den framför kylaren.


AN10 slangar dragna från original oljekylartermostaten.


Har hängt den lite åt höger för att kompensera lita av vikten till rätt sida av bilen.


Fastskruvad i original infästningen med lite modifieringar.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Hittade ett par E36 M3 speglar för E46 som blir bra på bilen.
Först ska det lösas så att dem sitter monterade ordentligt sedan ska dem lackas gröna som resten av bilen.



Dem vart snygga gröna, tycker jag.




Tyvärr så spräckte jag ett av spegelglasen när jag skulle montera tillbaka det efter lackeringen.
Svårt att få tag på E36 M3 spegelglas kopior, men original finns det för bara 1000kr på BMW.
Bara och bita ihop och köpa det.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191





riktigt snyggt allting.. stor tummer upp på elen

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
Jag köpte ett original expansionskärl som är till denna motorn, tanken är att den är anpassad och optimerad för den här motorn.
Fick hjälp av en polare som har en bil med denna motorn att mäta in vilken höjd den ska sitta i förhållande till motorn.
Jag tänker att den inte får sitta lägre än så, men lite högre borde funka.

Nu ska jag bara fixa nåt bra sätt att hålla fast den, fortsättning följer.


Kollat så att den får plast under huven .

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
Håller även på med anpassning av splittern mot fronten, med mål att uppfylla kravet i klassen Modsport. Max utstick 200mm framför original fronten.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
Mschneberger skrev:


riktigt snyggt allting.. stor tummer upp på elen


Tack för det.
Jag har en polare som är proffs på att bygga kablage, hans hjälp har varit guld värd.
Allt tar mycket längre tid än man tänkt tyvärr.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
PH-Racing skrev:
Jag köpte ett original expansionskärl som är till denna motorn, tanken är att den är anpassad och optimerad för den här motorn.
Fick hjälp av en polare som har en bil med denna motorn att mäta in vilken höjd den ska sitta i förhållande till motorn.
Jag tänker att den inte får sitta lägre än så, men lite högre borde funka.

Nu ska jag bara fixa nåt bra sätt att hålla fast den, fortsättning följer.


Kollat så att den får plast under huven .


En konsol att ha expansionskärlet i, nu sitter den ca 5mm högre än vad den gör original på en 550. Men det borde vara vara positivt tänker jag.
Jag fick göra en bula i skärmen så att expansionskärlet fick plats.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
PH-Racing skrev:
PH-Racing skrev:
Jag köpte ett original expansionskärl som är till denna motorn, tanken är att den är anpassad och optimerad för den här motorn.
Fick hjälp av en polare som har en bil med denna motorn att mäta in vilken höjd den ska sitta i förhållande till motorn.
Jag tänker att den inte får sitta lägre än så, men lite högre borde funka.

Nu ska jag bara fixa nåt bra sätt att hålla fast den, fortsättning följer.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-07-14-17-51-37_20230623_144153.jpg . . . .

Kollat så att den får plast under huven .
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-07-14-17-51-37_20230606_164137.jpg . . . .


En konsol att ha expansionskärlet i, nu sitter den ca 5mm högre än vad den gör original på en 550. Men det borde vara vara positivt tänker jag.
Jag fick göra en bula i skärmen så att expansionskärlet fick plats.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-08-08-16-29-39_20230731_1655342.jp . . . .


Det har inte hänt mycket här på rejsa, lite mer har det hänt i garaget.
Nu har alla fästet blivit helsvetsat så att det blir lite styvare.
Sen lite färg på det.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
PH-Racing skrev:
PH-Racing skrev:
Hej
Finns det några tumregler när det gäller dimensionering av oljekylare?
En 4,8l V8 men 8 liter olja i motorn och ca 400hk, hur stor oljekylare behöver man?
Jag har AN10 kopplingar på in och utgång i motorn.
Kan man välja en för stor oljekylare?


Det vart en 25 raders kylare med AN10 kopplingar från Overtake.
Vi provar med denna så får vi se om den räcker till eller inte.

Jag fick göra en liten aluminiumram så att jag kan fästa upp den framför kylaren.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-07-13-23-26-32_20230623_135313.jpg . . . .

AN10 slangar dragna från original oljekylartermostaten.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-07-13-23-26-32_20230708_161622.jpg . . . .

Har hängt den lite åt höger för att kompensera lita av vikten till rätt sida av bilen.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-07-13-23-26-32_20230623_122833.jpg . . . .

Fastskruvad i original infästningen med lite modifieringar.
https://rejsa.nu/im/user/19274/2023-07-13-23-28-19_20230708_161601.jpg . . . .


Nu har fästet blivit helsvetsat så att det blir lite styvare.
Sen lite färg på det.



_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 488


Trådstartare
Har tillverkat en upphängning för kylaren då den kommer från en ETCC E46a och inte passar i original fästet.
Nu har kylarupphängningen blivit helsvetsad så att det blir lite styvare.


_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16   >>
72 besök idag (54053 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande