Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsbelägg för långlopp
5 besök senaste veckan (1703 totalt)
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017

Trådstartare
Bromsbelägg för långlopp

Hej!
Jag har köpt mig en Peugeot 206 rc för att köra lite trackdays och testa på enklare långlopp ( STEC light )
Men vad ska man ha för bromsklossar?
det verkar finnas väldigt mycket olika uppfattningar...

Tidigare hade jag PCF11 på min Porsche 996 och det funkade verkligen bra men det finns inte till peggan. Innan jag bytte till pfc11 körde jag ett antal trackdays med standardklossar, de slets så klart hårt och skrapade en del på slutet av passen, men fungerade ändå helt ok ett gäng dagar (typ 6-7 st har jag för mig).

vad kör ni andra på? Finns något givet val?

Jag ringde pean och de återkom (väldigt bra service fö) med rekommendationen Winmax w6.5fram och carbotech xp8 bak. De verkar ju superbra men det går lös på 6000kr, finns det billigare alternativ? Det är ju en förhållandevis lätt bil (1170kg mot porschens 1510kg) , kan man ens överväga att köra standardklossar och byta ofta? För det priset får man ju minst 10 standardklossar.

Har även sett andra som passar: ferodo 2500/3000. Och ebc yellow. För ungefär halva pean-priset. Sen även carbone lorraine rc6e som ska vara till långlopp, motsvarande pean priset.

Ja vad tänker ni om det, vad är era erfarenheter?

Bengtsfors
Här sen Feb 2008

Endless så slipper du fundera på det där med bromsar.
dom hjälper dig med att välja modell efter era behov.
Priset är tyvärr enligt talesättet, du får vad du betalar för.
Men det är svårt att vinna race om bromsarna bråkar.
Vi har kört Endless i långlopp utan minsta problem i 5 år
fram hårdhet N35S och Bak ME20, jämt slitage och 12h per uppsättning dvs 2 race per beläggsats
deras bromsolja funkar också bra.
MVH tommy Wot-Racing

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hur långa tävlingar är det tal om?

Vi som kör 4-timmarsrejs med Primera GT, har provat Ferodo DS1.11 och Raybestos ST-43.

DS1.11 har fungerat rätt bra, de brukar hålla 2-3 tävlingar för oss (säg 1250-1300 kg rejsvikt, små skivor, inte R-däck) men de spricker upp en del och släpper bitar mot slutet.

ST-43 håller normalt sett 4 tävlingar och har då kanske 2 timmar kvar (för träning till exempel).

Båda ger oss bra bromsprestanda.

Vårt stora problem är att ingen av ovanstående finns på hyllan till vår bil, man får antingen specialbeställa eller slipa om belägg (från Clio RS till exempel).

Standardbelägg har för oss varit helt omöjligt. Ett set var precis klapp slut efter 4 timmar i regn, DS3000 var helt slut efter 4 timmar torrt när bilen var i början av sin utveckling. Det är dyrt att chansa också...

Gustaf

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

carbotech xp8 lär hålla hela säsongen, kanske nästa med...

Stockholm
Här sen Dec 2002

PFC08 är bra för långlopp. Dyrt men livslängden är bra så det blir helt okej i slutändan ändå.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Vänner har vunnit flera långlopp med sina 206 och då kört gula EBC, jag har själv testat dom på gata på min Clio sport och dom bettade riktigt bra.

Jag själv med många är skeptiska till EBC men dom verkar funka på dessa lättare bilar. Jag hade provat en uppsättning och bildat mig en egen uppfattning.

Priset är en bråkdel av endless

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

En sak som jag tycker är svår är just det här med att "prova" - om beläggen INTE håller ett helt rejs riskerar man ju att bli stående och det blir ju på ett sätt väldigt dyrt...

Men, det beror också lite på hur långa rejs det är. På våra 4 timmar är man helt körd om man får byta belägg efter 3 timmar. Kör man 8 eller 12 eller 24 timmar ökar ju marginalerna för skruvande lite också.

XP8, XP10 eller XP24 tycker jag verkar intressant eftersom PEAN verkar ha rätt bra lager på dem till VOC, och det kanske går att anpassa 740-belägg till vår Nissan. Så om fler har erfarenhet av dem i långlopp är det intressant för mig.

Gustaf

Citera
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017

Trådstartare
Tack för alla bra svar!

Svårigheten är ju vilken nivå man ska lägga sig på, tanken är att det ska vara lite "budgetracing" och prova på det där att tävla, men egentligen att få mycket körtid

Men kanske är just bromsar inget man ska snåla på.

Carbotech finns bara till bakbromsarna..
Är det nån som provat carbone lorraine? De har en för långlopp som heter rc6e (endurance) som passar 206:an som verkar poppis bland renault clio ägare och ska vara slitstarka.

Sen kommer jag köra till banan för egen maskin, så de ska helst funka för väg ockaå. Har dock funderat på att ha belägg enbart avsett för bana och byta från/till vanliga före och efter, är det nån som brukar göra så?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Cykelbud skrev:
Har dock funderat på att ha belägg enbart avsett för bana och byta från/till vanliga före och efter, är det nån som brukar göra så?

Helt onödigt med de flesta belägg.

Det fanns för en massa år sen ett belägg som slet hårt på skivor när de var helt kalla men av de jag känner till idag så funkar alla på gatan.

Stockholm
Här sen Sep 2017

Trådstartare
Ok vad bra! Blir ju lite smidigare så

Ingen som har erfarenhet av Winmax (6.5)?
Eller nån 206 ägare?

Nyköping
Här sen Okt 2007

Vi har kört krutcupen asfalt tillsammans med stec light vid ett par tillfällen. Vi kör en 245 så tyngre än er bil.
Vi har alltid kört standardbelägg och har inte haft några problem med att de tagit slut fort. Förutom när vi körde på biltema bak som tog slut fort!

Vi kör så fort vi kan men vi kramar inte ur de sista 10 % med extremt sena bromsningar osv, brukar ha bra varvtider för att köra vanliga däck.
Vet att många andra har haft stora bromsproblem på lite tyngre bilar.

Satsar ni på att vinna eller satsar ni på att prova på?

Stockholm
Här sen Sep 2017

Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
Vi har kört krutcupen asfalt tillsammans med stec light vid ett par tillfällen. Vi kör en 245 så tyngre än er bil.
Vi har alltid kört standardbelägg och har inte haft några problem med att de tagit slut fort. Förutom när vi körde på biltema bak som tog slut fort!

Vi kör så fort vi kan men vi kramar inte ur de sista 10 % med extremt sena bromsningar osv, brukar ha bra varvtider för att köra vanliga däck.

Intressant, jag upplevde ju också att standardklossarna höll mycket längre än de borde på min gamla bil som jag ändå lyckades köra typ 6 trackdays på. Jag körde så fort och hårt jag kunde, som jag fattat det är det bättre att bromsa hårt ett kortare tag än fjuttigt och länge för att hålla värmen nere. Men det kanske inte gäller slitaget jag tror stec light håller sig till lite mindre banor för att hålla ner hastigheten så det kan ju kanske därför er bromsar håller ok?

Nä jag satsar bara på att ha kul och få mycket körtid, det är ju en helt orginal bil.

Men som sagts ovan, det kan ju bli dyrt att testa massa budgetgrejer också ..

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Vi har kört med PFC08 i våran långloppsbil som gått i MSLS.
Där höll beläggen en hel säsong (6st 8h tävlingar+träning). När vi bytte till större ok och slitsade skivor slets de lite mer (5st 8h tävlingar+träning)

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Cykelbud skrev:
Karl V skrev:

Intressant, jag upplevde ju också att standardklossarna höll mycket längre än de borde på min gamla bil som jag ändå lyckades köra typ 6 trackdays på. Jag körde så fort och hårt jag kunde, som jag fattat det är det bättre att bromsa hårt ett kortare tag än fjuttigt och länge för att hålla värmen nere. Men det kanske inte gäller slitaget jag tror stec light håller sig till lite mindre banor för att hålla ner hastigheten så det kan ju kanske därför er bromsar håller ok?

Nä jag satsar bara på att ha kul och få mycket körtid, det är ju en helt orginal bil.

Men som sagts ovan, det kan ju bli dyrt att testa massa budgetgrejer också ..

Ja bromsa hårt och kort är det vi gjort också, "komfortbromsar" vi ryker det om bromsarna på kort tid och då går nog klossarna åt snabbt. Vi har kört helt standard 240 bromsar utan extra kylning.

Banorna är lite kortare men vi har kört på Gälleråsen, Björkvik ring och Tierp. Oftast är det chikan på långa rakorna men vi varvar ur på 4an så det går nog 150 ibland. Men det är ju inte stor-bana hastigheter..

Absolut ska man inte vara dumsnål, tråkigt att stå i depå med slut bromsas efter 2/3 av rejset. Vi har bytt topplockspackning på två tävlingar men det är svårt att köra igen

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ett alternativ är ju att köra originalbelägg (av något kvalitetsmärke) första tävlingen, ta med 1-2 extra set så kan ni byta om det krisar. Första tävlingen brukar man ändå göra massa andra missar på... ;-)

Visar det sig att de beläggen inte håller för er är det väl läge att gå på något som andra får att hålla - det finns ju flera bra rekommendationer här.

Men gör inte om vårt misstag, att testa ett "trackdaybelägg" som har ungefär samma prislapp som ett endurancebelägg.

Gustaf

Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Kolla om det finns fler/roligare belägg till 306 GTi, i så fall kan du byta ok och skivor till 306ans, passar bolt on.
Ger dock varken större skivor eller häftigare bromsok, men ökar det på valmöjligheterna kan det vara ett alternativ

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Re:

Alex H skrev:
Kolla om det finns fler/roligare belägg till 306 GTi, i så fall kan du byta ok och skivor till 306ans, passar bolt on.
Ger dock varken större skivor eller häftigare bromsok, men ökar det på valmöjligheterna kan det vara ett alternativ

På samma tema: kolla om Peugeot 406 coupe V6-ok passar rakt av på 206-spindlarna. Det skulle inte förvåna mig om om så är fallet, i så fall vill jag minnas att EVO IV-VIII belägg passar (det är samma Brembo-ok). Peugeot/Citroën har ett gäng bilar med skivor av liknande dimensioner, där det borde gå att pussla ihop något som fungerar. Det här är väl kanske mest om ni också vill ha lite extra bromskraft också.

Carbotech tar också specialordrar, vet jag efter att ha pratat med PEAN. Vad priset blir låter jag vara osagt, jag har fått ett förslag för främre belägg på min bil, men jag vet inte hur generaliserbart det är. Enklast är nog att kontakta PEAN och be dem ställa frågan.

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Re:

Himlar skrev:
Alex H skrev:

På samma tema: kolla om Peugeot 406 coupe V6-ok passar rakt av på 206-spindlarna. Det skulle inte förvåna mig om om så är fallet, i så fall vill jag minnas att EVO IV-VIII belägg passar (det är samma Brembo-ok). Peugeot/Citroën har ett gäng bilar med skivor av liknande dimensioner, där det borde gå att pussla ihop något som fungerar. Det här är väl kanske mest om ni också vill ha lite extra bromskraft också.

Carbotech tar också specialordrar, vet jag efter att ha pratat med PEAN. Vad priset blir låter jag vara osagt, jag har fått ett förslag för främre belägg på min bil, men jag vet inte hur generaliserbart det är. Enklast är nog att kontakta PEAN och be dem ställa frågan.

Passar bolt on de också. Lillebror kör 406 v6 coupe-brembook tillsammans med Citroën xantia v6-skivor.
Nackdelen med de är att 15" är bara att glömma och det kan krävas 5-10mm spacer till en del fälgar för att det ska gå fritt mot ekrarna, utåt då såklart. Men till de okej finns det massor(!) av belägg men det gör kanske operationen inte så billig som önskas..

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Skruva banåkabil
Bromsbelägg för långlopp
5 besök senaste veckan (1703 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande