Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bogsera fram utan krokfäste??
7 besök senaste veckan (2615 totalt)
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016

Trådstartare

ok, jag har korta ramben på bwmn och intercooler/kylar skymmer det mesta av ramtassarna plus att de sitter långt innanför stöten, det jag funderat på är en vikbar krok fast som är bultad i fjäderbenstornet och som vid vanlig användning å besiktning är nerfälld under huven å på bandagar el tf på ringen har man ringen uppe genom skåran redo att haka i, fronten brukar ju va det första som blir krokigt om man är i armcon, nåra infallsvinklar från eliten??

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag kommer nog att använda den lösningen.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Man kan nog vara ganska säker på att det kommer bli repor kring huven. Fördelen med att ha den i framkant är ju att bilen är bakom kroken och inte under den.

Jag har också liknande problem sen. Funderar på om man kan ha bogseröglan under huven och att man öppnar denna när det behövs bogsering. Men antar att det faller pga den måste vara tillgänglig hela tiden.
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016

Trådstartare
jo repor e ju risken men antar att om man gjort en avsyning utanför asfalten e det kört, var inne på att ha den stum under huven å upp genom plåten i en avlång skåra å ta bort den vid bes bara, lite genomskinlig foliering runt hölet so lite skrapskydd

Kungälv
Här sen Feb 2003

Vill minnas att det var en bil i Modsport (kanske Ola Johanssons MGB) som hade möjlighet att fästa en ögla i taket. Antar att det satt en gängad hylsa ner i buren på något vis. Satt vid toppen av vindruteramen ungefär. Öglan i sig var nog en vanlig lyftögla av standardtyp. Blir ju ungefär samma funktion som när man bogserar en formelbil i bågen.

Sen om det skulle godkännas av SBF och andra organ nuförtiden vet jag inte. Var säkert 15 år sen jag såg bilen som hade det. Det var i alla fall på Anderstorp. Jag minns att de kollade allas bogseröglor och hittade någon anmärkning på praktiskt taget varenda Roadsport/Modsport bil (inklusive min). Bilen med öglan i taket underkändes på att diametern var för liten vilket jag minns roade ägaren som haft samma ögla sen Jesus gick i kortbyxor.

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

vi har oxå långt till någon fästpunkt men här ser man hur det är löst på 924:an (sorry för inte ändamålsenliga bilder...)

fyrkant rör i 10x10 som fäster i framvagnsbalken och sticker fram strax ovan splittern

visst, den tål inte armcot...

ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016

Trådstartare
det går inte på bmwn tyvärr, klurigt, ska kika lite när jag får in den igen ör uppstart å färdigställning av fronten

Ekerö
Här sen Jun 2004

jag kan ta bättre bilder om det är relevant

Fixhult
Här sen Apr 2004

Textilöglor som fästs i dragbar struktur längre in är en beprövad lösning.
Men att fästa i motorbalken kan ge kosmetiska skador i fronten.
Ibland är det enkel bogsering pga motorstopp, och i ibland vinschning av skrot från en bäckravin (och då kvittar det kosmetiska).

jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016

Trådstartare
detta är ju för bruk utanför besiktning/vardagsbruk, därför jag funderat på detta med upp genom huven, på nåt som är en tennisdoja hög i fronten (precis så den går på färjan i helingborg-puttgarten) så är inte balk osv nåt alternativ, man skapar sig div problem när man inte kan låta bli saker hahahaha

Linköping
Här sen Maj 2013

Du kan inte ha två lösningar? En som uppfyller reglementet men som kanske skadar/repar bilen vid användning, en som kräver lite förberedelse (öppna huven t.ex) men som är mekaniskt bättre.

I de flesta fallen har man ju ändå öppnat huven och svurit lite innan man får draghjälp.

ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016

Trådstartare
jo jag har funderat i de banorna, kan vara bra vid lastning på kärra till ex då en fästpunkt upp på huven hamnar dumt i förhållande till vinschkikat på en lösning idag som kan vara dold bakom dimljuskåpan, den kommer ju dock va obrukbar vid ev avåkning men som sagt, kan va bra med 2 tror jag

7 besök senaste veckan (2615 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande