Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Rollstyvhet, roll gradient
2461 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Rollstyvhet, roll gradient

Jag sätt lite här och där siffror typ xx grader per g.
Frågan är det kaross kängning och däck krängingen eller bara karross?

Se bla
Citat:
· 0.2 - 0.7 deg/g for stiff higher downforce cars
· 1.0 - 1.8 deg/g for low downforce sedans
http://www.optimumg.com/docs/Springs&Dampers_Tech_Tip_2.pdf

Någon som har ider/tankar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Jag har alltid tolkat det som karossens lutning kontra markplan!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator
Trådstartare
Roggaman:
Jag håller med dig, markplan till kaross är det vettiga.


Jag gjorde en liten test.
Sket i ofjädrad vikt och rollcentrum ligger i markplan.
Då däck ligger i serie med fjäder och kränga blir rätt intresnakt vad däckens fjäderkontstan är.



_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Rollstyvhet, roll gradient
2461 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande