Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Alpine A110 och A110s - 1100kg bekväm skoj bil. Typ.
155 besök senaste veckan (4792 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3  Nästa>>
   
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2019 23:24     Alpine A110 och A110s - 1100kg bekväm skoj bil. Typ. Citera

EDIT: Läs min testrapport med lite video https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=116327




Älskar min BMW M2 och har inte sett en enda annan bil jag blivit intresserad av det allra minsta i de tre år jag haft den. Men... sen snubblade jag på info om Alpine A110. 1100kg. Men tyst och bekväm! En liten rackare men gott om plats även om man är lång. Samma effekt/viktförhållande som min M2 exakt. Men det med bara 250hk. Och fullständigt överöst med positiva reaktioner om körglädje tack vare den låga vikten och ett fantastiskt väl avstämt (mjukt) chassi. Lite väl mjukt satt för banzai-bankörning sägs det dock. Ser fram emot en provkörning som är inbokad inkluderande Gelleråsen i mitten av Augusti. Har lite svårt att hålla mig ärligt talat





Postar lite villhöverskapande videorecensioner:



Stor tumme upp från Autoexpress:







Stor tumme upp från Autocar:







Jösses! Se hela ända till slutet...







Shysst genomgång av bilen:







Henry Catchpole är nog lagd lite åt samma håll som många av oss här på Rejsa:







Mycket ordentlig genomgång








Peter Sundfeldt på Arlanda Test Track!







A110 vs M2 competition







Lite bankörning med entusiastisk youtuber/Porscheägare:







Väldigt positiv youtuber/Lotusfantast:







På Holländska (tror jag?) men textat:







Mer reportage







Ringen. Vad Amerikanare brukar kalla lite "loose" tror jag







Med uppdaterat chassi så var "loose" i ovan video fixat, vilken skillnad i beteende (och kanske körstil hehehe)







Sport Auto Supertest Hot Lap:







Nya sportigare s-versionen A110s! Fast på franska så jag fattar noll..







Svensk test!







Två lite filosoferande biljournalister om vad som kan göra en bil kul att köra







Dragrace!!!




_________________
Magnus Thomé
Senast ändrad av Magnus Thomé, 03 Sep 2019 18:51, ändrad totalt 14 gånger
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Meantek
Tullinge



Här sen Mar 2013
Inlägg: 1293



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 00:09     Citera

Har provkört en på lite krångliga, riktigt snirkliga vägar och den är långt ifrån knivskarp. Betydligt mer motorvägscruiser än hardcoreåk. Nu var väl min provkörning alldeles för kort för att ge ett mer uttömmande betyg, men det kändes ganska vuxet.


_________________

Ibland kör jag bana, ibland säljer jag cykeldelar.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 00:16     Citera

Jag är ganska vuxen. Men kanske lite hard core också .


Ska bli spännande att testa. Sen har de ju släppt den hårdare chassisatta "bankörningsversionen" A110s med typ 290hk. Som är uttalat bananpassad vilket den vanliga A110 ju inte alls har fokus på enligt Alpine själva. Men lite krängning gör ju inget. Men mjuka långsamma reaktioner vill vi inte ha! Hur var den på den fronten?



(Visstja, du gjorde ju en video då!)


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Meantek
Tullinge



Här sen Mar 2013
Inlägg: 1293



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 00:49     Citera

Njäe, videon gjorde jag på Megane RS Trophy. Hade bara en timme med Alpinen, investerade den i faktisk körning.

Det lilla jag läste om bilen gjorde gällande att det är skumt mjuk fjädring i den, och jo, det är det. Det är lite finlandsfärja över hur man måste flytta vikten till ytterhjulen (Scandinavian flick light) innan man styr in i en kurva om man vill att det ska gå fort. Däremot hade jag absolut inga invändnigar mot växellådan, mer än att den hade varit roligare med manuell. Den växlar åtminstone inte efter tidvatten som den ursprungliga Clio IV RS-lådan gjorde (Trophy ska visst vara ljusår bättre, men den har jag inte kört).

Sedan var min idé av lätt och rapp bil Lotus Elise som jag rattat en del. Är rätt tacksam att Alpinen inte är riktigt lika rapp och direkt i allt den gör, just för att faktiskt ska orka leva med den också.


_________________

Ibland kör jag bana, ibland säljer jag cykeldelar.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pontus Fyhr
Lund



Här sen Dec 2002
Inlägg: 3489



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 08:21     Re: Citera

Meantek skrev:
Njäe, videon gjorde jag på Megane RS Trophy. Hade bara en timme med Alpinen, investerade den i faktisk körning.

Det lilla jag läste om bilen gjorde gällande att det är skumt mjuk fjädring i den, och jo, det är det. Det är lite finlandsfärja över hur man måste flytta vikten till ytterhjulen (Scandinavian flick light) innan man styr in i en kurva om man vill att det ska gå fort. Däremot hade jag absolut inga invändnigar mot växellådan, mer än att den hade varit roligare med manuell. Den växlar åtminstone inte efter tidvatten som den ursprungliga Clio IV RS-lådan gjorde (Trophy ska visst vara ljusår bättre, men den har jag inte kört).

Sedan var min idé av lätt och rapp bil Lotus Elise som jag rattat en del. Är rätt tacksam att Alpinen inte är riktigt lika rapp och direkt i allt den gör, just för att faktiskt ska orka leva med den också.


Jag reflekterade lite över det på motorvägen i morse, min Elise är nu med de smalare framdäcken på breda fälgar, nästan lite väl nervös rakt fram. Inte att jag har något emot det men man får inte sitta och sova när man kör

En Alpine verkar vara lite av en drömkompromiss, lite tystare, inget regn som läcker in, fungerande AC och stereo.
Lite väl dyrt än men det borde bli en reko beg-bil om 5-7 år tänker jag?


_________________
Pontus Fyhr
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
CZ
Stockholm



Här sen Jul 2012
Inlägg: 167



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 10:17     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:
Meantek skrev:
Njäe, videon gjorde jag på Megane RS Trophy. Hade bara en timme med Alpinen, investerade den i faktisk körning.

Det lilla jag läste om bilen gjorde gällande att det är skumt mjuk fjädring i den, och jo, det är det. Det är lite finlandsfärja över hur man måste flytta vikten till ytterhjulen (Scandinavian flick light) innan man styr in i en kurva om man vill att det ska gå fort. Däremot hade jag absolut inga invändnigar mot växellådan, mer än att den hade varit roligare med manuell. Den växlar åtminstone inte efter tidvatten som den ursprungliga Clio IV RS-lådan gjorde (Trophy ska visst vara ljusår bättre, men den har jag inte kört).

Sedan var min idé av lätt och rapp bil Lotus Elise som jag rattat en del. Är rätt tacksam att Alpinen inte är riktigt lika rapp och direkt i allt den gör, just för att faktiskt ska orka leva med den också.


Jag reflekterade lite över det på motorvägen i morse, min Elise är nu med de smalare framdäcken på breda fälgar, nästan lite väl nervös rakt fram. Inte att jag har något emot det men man får inte sitta och sova när man kör

En Alpine verkar vara lite av en drömkompromiss, lite tystare, inget regn som läcker in, fungerande AC och stereo.
Lite väl dyrt än men det borde bli en reko beg-bil om 5-7 år tänker jag?


Alpine är verkligen "vuxen-Lotus" på gott och ont. Den är inte lika knivskarp i styrningen (men finns det något modernt med servo som är?) men så där härligt lagom trång, fast med ljudisolering, god komfort och fungerande "modern teknik". Mediaskärmen är i ärlighetens namn "så där" men den bör bäst ignoreras efter man fått på sin favorit Spotifylista. min gamla Elise har jag nog aldrig lyssnat på musik i....jo med lurar nån gång minns jag föresten.
Skulle gissa att begpriserna kommer hålla sig höga rätt länge givet den väldigt kontrollerade distributionen och omöjligheten till service på annat än märkesverkstad.


_________________
Christopher Zell
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Meantek
Tullinge



Här sen Mar 2013
Inlägg: 1293



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 11:48     Re: Citera

Pontus Fyhr skrev:
Jag reflekterade lite över det på motorvägen i morse, min Elise är nu med de smalare framdäcken på breda fälgar, nästan lite väl nervös rakt fram. Inte att jag har något emot det men man får inte sitta och sova när man kör

Det är just det som är grejen med en Elise. Man måste aktivt köra hela tiden. Det var en aning tröttsamt när jag körde hem min från Milton Keynes till Stockholm. Alpinen kändes som valfri modern bil på E4:an från Segeltorp till Salem.


CZ skrev:
Skulle gissa att begpriserna kommer hålla sig höga rätt länge givet den väldigt kontrollerade distributionen och omöjligheten till service på annat än märkesverkstad.

Är oljepluggen fastsvetsad?


_________________

Ibland kör jag bana, ibland säljer jag cykeldelar.
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
BFRC.Awatar
Linköping



Här sen Jul 2018
Inlägg: 130



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 13:20     Citera

Den är ju för jäkla snygg alltså ! Ball bil


_________________
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 13:23     Citera

Det jag kickar igång på med Alpinen är vilket extraordinärt utgångsmaterial det är.

1100 kg. Det är nära ett halvt ton(!!) lättare än min M2 som ändå är ganska agil och "chuckable"! 1100 kg är ju helt galet för en bil som man får plats i, enkel att kliva i och ur (jag är ju 196cm) och som dessutom är vettigt tyst. Och har en motor med trimpotential. Och vad som verkar en utmärkt chassilayout i form av a-armar osv.

Som sagt, blir kul att testa! En grej jag inte hört mycket om alls är hur "mittmotorig" den beter sig när det blir lite fel. Vid mild lift off oversteer så verkar den troligtvis bete sig bra utifrån de som kört lite bana på releasen osv men jag har inte sett någon kommentera om den biter ifrån till slut på det där giftigt snabba mittmotorsättet. Den borde ju det.


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wobblywheel
Karlstad



Här sen Jan 2007
Inlägg: 17



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 13:30     Citera

Vecka 30 så återkommer jag med en första recension och i Augusti blir det första banträffen😁
/ Henrik


_________________
Henrik Smedberg
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gtBen
Mönsterås



Här sen Jul 2008
Inlägg: 46



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jun 2019 19:55     Citera

Ha-begäret tickade igång direkt man såg och hörde om den. Har den torr-sump?


_________________
Bengt G:son Nilsson
924S ...Esset
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jun 2019 20:23     Re: Citera

gtBen skrev:
Ha-begäret tickade igång direkt man såg och hörde om den. Har den torr-sump?


Det är ju motorn från Renault Megane RS så det gissar jag nog att den inte har. Kanske googla på Megane RS för att veta mer om moroten?


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Westersund
Hallstahammar



Här sen Jul 2011
Inlägg: 404



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 07:34     Citera

Kommer de med inbyggd brandsläckare nu?



_________________
André Westersund
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
borz
Hässleholm



Här sen Sep 2006
Inlägg: 394



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 12:55     Citera

Visserligen pre-production.... men lite exciting måste det vara

https://www.motor1.com/news/238433/alpine-top-gear-fire-video/


_________________
Tim Anle
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 20:30     Citera

Vad Amerikanare brukar kalla lite "loose" tror jag




_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2019 20:44     Citera

Hahahaha, blåa bromsok blir... gröna? https://youtu.be/M3U8PEoKCHQ?t=97 Var har jag sett liknande förr


Verkar vara en eventbil som används på bana för förarutbildning typ...


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2019 21:23     Citera

Jösses. Vilken slutsummering i det sällskapet.


Dessutom liiiiite creddigare än glada youtubers som precis varit på pressevent....





_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
gtBen
Mönsterås



Här sen Jul 2008
Inlägg: 46



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2019 10:14     Citera

https://config.alpinecars.com/se/se.html


_________________
Bengt G:son Nilsson
924S ...Esset
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2019 08:33     Citera





_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
3DBlaster
Stockholm



Här sen Jul 2008
Inlägg: 949



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2019 15:24     Citera

Bara beställa!


_________________
Janne Ström
König Motorsport/SLC
Utan E46/M3
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33424

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2019 15:55     Citera

Intressant att Raeder valde 17"-hjul. Alpinen kan bara beställas med 18" om man väljer de större bromsdonen som är option. Vilket antagligen betyder att 17" inte funkar med de större tyngre bromsarna. Mindre och lättare bromsar med kylning är ju bäst förutsatt att de "räcker"


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
Alpine A110 och A110s - 1100kg bekväm skoj bil. Typ.
155 besök senaste veckan (4792 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.155 sec)
Webbrowser render:
sec