Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kombinerad "allround"och"banåka"bil
1, 2, 3, 4, 5   >>
8846 besök totalt
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Funderar på att dra ner på mitt mekande och följaktligen mitt jobbande (som behövs för att försörja två bilar kontinuerligt )

Så kom med tips på vad som kan vara av lämplig rang.
Eftersom vi "bara" är två i hushållet så är det inte viktigt att man kan lasta in 5pers och barnvagn
Pris upp till max 150-160.000:-, och inga med föräkringar runt 30.000:-+/år
och den ska vara näst intill underhållsfri... (bortser då förståss från vardagsslitage som bromsar mm.)

Mitt första förslag är Honda Civic Type R...

Mitt andra är Clio Sport...

Några reflektioner på dessa två bilar, eller någon annan son ni tycker kan passa bra?

MVH David

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Opel speedster

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Nja, Opel speedster lär vara en riktigt kul bil på bana thumbs up
Men vill bara ha en bil, och känns inte som om man ska/kan kuska om kring i Speedstern på vintern

Tittade ut en sväng på Blocket och så farligt dyr var inte den jag hittade
http://www2.blocket.se/view/2985087.htm?l=0&c=1&city=0

Riktigt billigt igentligen....

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Klart du ska ha en speedster Du kan ju köpa nått gammalt lik å ha på vintern sen... tänk så kul det kommer att bli för dig i konbanan... Och så kul jag kommer att ha när jag lånar den

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Köp en Porsche 968. Kul och bekväm bil med tillräckligt pulver, många banmöten och slalomar i PCS att åka på. Dessutom är det en utmärkt "kombi" om det skulle behövas plats för prylar. Jag har själv bruksat en 944 i två år och är nöjd förutom att min var för billig, dvs gått för långt och är för gammal och slö (163 hk...) Den är förövrigt till salu. Fast långt utanför din prisgrupp.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Kombinerad "allround"och"banåka"

Dave79 skrev:
Mitt andra är Clio Sport...

Några reflektioner...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4379

Rice and shine
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Jag säger m3 e36! (gärna 3.2)
Efter att ha kört ett par varv och åkt ganska många runt gotland ring med en sådan, samt åkt till och från visby så är jag övertygad! De är underbart bekväma och går som , försäkringen och de stora däcken skulle väl väga emot

Impreza måste jag ju säga ett par ord om också, de är superkul på landsväg, hyfsat bekväma att bruksa (kanske kan uppfattas som bullrig, men det är ju en definitionsfråga ). På bana däremot, antingen kör jag fel, har tokiga hjulvinklar eller behöver bättre däck men det är svårt att få den att svänga in ordentligt. Men det är en väldigt rolig och komplett bil annars, finns ju dessutom som kombi

Södermanland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Kul med lite olika förslag
968 låter lite dyrt i försäkring... Men annars en inte helt fel kombination!
Ska titta närmare på det...

Clion verkar vara ett kul "bugdet"race allternativ

Alfa 156 och 147... kan de vara något att leka med?
156 ligger riktigt bra till i pris, och vad jag har förstått så har de fått upp kvaliten?

"Jet" kanske kan lägga ett inlägg

Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det var ju mekandet som tog för mycket tid sa du ju...

Alfa...

Annars verkar 156 GTA rätt ok, prestandamässigt borde den vara jämförbar med en tolv år gammal 968. Enda skillnaden borde vara att 968:an inte faller i pris.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Puga 206 RC o MINI Cooper är två andra...
Sedan har ju VAG en dröse diesel GTI's men är de verkligen kul?

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta en type-R för 160kkr.

Skulle säga att:
* MINI är den mest moderna bilen av de som är nämnda - o den bästa felhjulsdrivna (gillar inte franska bilar överlag)
* 968 nog är det bästa köpet - väldans mycket sportbil för pegnarna!
* Speedster är den roligaste

Vad ska du ha bilen till?

Vressel
Här sen Apr 2003

Dave79 skrev:
968 låter lite dyrt i försäkring... Men annars en inte helt fel kombination!
Ska titta närmare på det...

Skaffar du entusiastförsäkring behöver det inte vara dyrt. 968 är en mkt fin bil!
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Jag röstar på en 206RC, ingen tror att de är snabba, men det är de

På SS så är den bara 1s efter tex Ford Focus RS (220hk va?). Sedan så kostar en RC 180000kr splitterny! 100laxar billigare än en Focus RS...

Det finns många begagnade fina för runt 150-160000kr.

Men om du nu inte vill köra Peugeot så skulle jag rösta på Civic Type R.

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Jonas Jarlmark skrev:
Det var ju mekandet som tog för mycket tid sa du ju...

Alfa...

Annars verkar 156 GTA rätt ok, prestandamässigt borde den vara jämförbar med en tolv år gammal 968. Enda skillnaden borde vara att 968:an inte faller i pris.

/ Jonas Jarlmark

Är inte helt övertygad on Alfa's kvalitet... Om man säger så..
och GTA är ju låååångt över 160kkr

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Sportbilsentusiasten skrev:
Tyvärr verkar det vara svårt att hitta en type-R för 160kkr.
Jag tycker det verkar drälla av dem i den prisklassen. Står man ut med framhjulsdrift så är det ett bra alternativ. En Mini Cooper S är också trevlig även om motorn behöver lite hjälp att andas för att den ska bli riktigt bra. Vägkänslan överglänser dock Civicen.

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Fyhr skrev:
Jag säger m3 e36! (gärna 3.2)
Efter att ha kört ett par varv och åkt ganska många runt gotland ring med en sådan, samt åkt till och från visby så är jag övertygad! De är underbart bekväma och går som , försäkringen och de stora däcken skulle väl väga emot

Impreza måste jag ju säga ett par ord om också, de är superkul på landsväg, hyfsat bekväma att bruksa (kanske kan uppfattas som bullrig, men det är ju en definitionsfråga ). På bana däremot, antingen kör jag fel, har tokiga hjulvinklar eller behöver bättre däck men det är svårt att få den att svänga in ordentligt. Men det är en väldigt rolig och komplett bil annars, finns ju dessutom som kombi

M3 är INTE billiga att driva! 968 är enklare = biligare att ha. M3 kan heller inte entusiastförsäkras. Iom att budgeten är begränsad o mekandet skulle undvikas... skullle jag inte välja en M3 eller annan äldre superbil... 968 undantagen
Impreza är kul men Japansk = rätt pappig inredning o sunkig design (samma sak i de franska)

Södermanland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Jag ger en lite mer/bättre beskrivning av vad jag är ute efter

I dag har jag två bilar.
En Saab og900 för lek/bana/konkörning, samt en 9-5 för att ta mig till jobbet/landet mm.

Jag har tröttnat på att meka lek/bana/konkörnings saaben. Den är iaf inte någon direkt perfekt Banbil... Även om Ragnar har fått pli på sin 99:a thumbs up
Tänkte då om man skulle sälja 9-5:an + og900:an och köpa en kombinerad bil för bana/konkörning och åka till jobbet bil, ja allt i ett kan man säga...
Skulle slipa en massa utgifter som tex. den ständigt fortsatta byggandet av banbilen, dubbla försäkringar, mek garage mm.
Ja ni förstår säkert...

Jag vill kunna köra Lazzat RS, märkes klubbkörning mm. Kort och gott leka av mig som vanligt, men inte lägga lika mkt tid i garaget samt pengar på bil/bildelar.

Med 968 så måste jag nog iaf ha två bilar. Samma sak med Speedstern. Även om det ligger varmt om hjärtat...

En Cooper har jag tänkt lite på, de var inte så dyra som jag trodde från början.

Type R kan vara lite svår att hitta i pris runt 150-160'som X på pekade. Men kan lägga lite mer upp till 170-180' oxå om detta blir aktuellt. Ville bra hålla priset nere lite annars svevar det lätt iväg på en gång

MVH David

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

glömde ju den givna framhjulsdrivna busbilen, integra type-R! Den tycker jag verkar vara ett bättre alternativ än civic, kanske inte lika bra lastutrymme, men det måste vara väl i klass med cooper i alla fall, trots fjäderbensstaget bak!

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

ok - bra info
Är du van vid 9-5 Nordic (bra drag i hela registret + lite kvalitet + säker) skulle jag hoppa japs/frassar mm o satsa på en Cooper S o sedan tuna den = rolig samt med samma karaktär som din gamla bil

Type-R ska ha varv för att flytta på sig o det är så långt ifrån 9-5'an du KAN komma. Prova o låt oss veta vad du tycker.
Slår vad om att det är kul första timmen eller så - men efter ett par veckor... Det är en speciell bil!

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Dave79 skrev:

Alfa 156 och 147... kan de vara något att leka med?
156 ligger riktigt bra till i pris, och vad jag har förstått så har de fått upp kvaliten?

"Jet" kanske kan lägga ett inlägg

Jorå ett litet ska jag väl fixa 147 & 156 är mycket trevliga men kanske inte
det bästa att åka slalom/bana med. Inte om man ska ha dem som bruksbilar i alla fall.
Min 147:a är pensionerad som banbil nu.

Porsche 968 är nog det bästa förslaget så här långt tycker jag.

Fixhult
Här sen Apr 2004

om du kan stå ut med att åka utan tak så finns det ju japanska banbilar av lite äldre konstruktion
Miatan har ju inte motor för att hänga med TypeR men en -01+ Sport har både bromsar och chassie som pallar med en hel del orginal.

Jag har bara satt i båge+stol och bytt däck på min.

Men en speedster är ju mera kompromisslös (och kan väl inte frakta en däckuppsättning mm?).

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

En Impreza känns som ett vettigt alternativ. Two-in-one så att säga, bruks och bus under samma tak.

och den är dyr att trimma i jämförelse med Saabarna så där löser sig den ekonomiska frågan. Inget trimm => inga kostnader.

Annars 206RC, bruks och bus den också, fast en storlek mindre än Imprezan.

Ytterligare en variant är att du säljer 900:an och kör enbart 9-5 tillsvidare.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5   >>
8846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande