Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Verktyg för luftning av bromsar - japanska bilar?
4 besök senaste veckan (973 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Hej, jag har alltid kört metoden att trycksätta bromsvätskebehållaren med typ 2 bar från ett däck när jag bytt bromsvätska på mina bilar. Jag har då använt ett speciallock med slang som passar på en vanlig bilventil. Fungerar svinbra och kostade typ 100kr på mekonomen. Den passade till alla mina tyska bilar som jag haft.

Nu har jag ju en japansk bil och den har ju naturligtvis ett annat typ av lock. Jag har letat och googlat men inte lyckats hitta samma typ av verktyg för japanska bilar.

1. Är det nån som vet var man kan köpa samma typ av verktyg som passar på en Honda CTR FK8?
2. Har ni några andra rekommendationer på andra verktyg sim kan funka? T.ex sådana som suger ur oljan direkt vid oket? Funkar det bra? (0.8 bars tryck vs 2bar?) tips på var jag kan köpa?

Tack på förhand!

Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Jag har en sån här https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromshydrau . . . .
Men den drar sjukt med luft och suger inte speciellt bra så jag brukar låta gravitationen sköta det hela istället.
Bara se till att bromsvätskebehållaren är så full som möjligt så rinner det igenom av sig självt rätt så snabbt, brukar alltid finnas annat man kan pilla på under tiden

iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

fonzeka skrev:
Jag har en sån här https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromshydrau . . . .
Men den drar sjukt med luft och suger inte speciellt bra så jag brukar låta gravitationen sköta det hela istället.
Bara se till att bromsvätskebehållaren är så full som möjligt så rinner det igenom av sig självt rätt så snabbt, brukar alltid finnas annat man kan pilla på under tiden

Tack för svar x 2!

Ok, men om du låter det rinna ur sen av sig självt så luftar du på slutet sen med pedalen då eller? Min erfarenhet är ju att man får in luft direkt om man inte aktivt trycker ut bromsvätskan hela tiden. Jag är ju alltid ensam i garaget och har ingen som kan trampa åt mig.

Är det nån som vet vad dom brukar använda på Honda verkstaden?

Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Nej ingen pedal på slutet, det kommer inte in någon luft och pedalen är stenhård efter att man är klar.
Gravitationsmetoden är perfekt när man mekar själv

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re: Verktyg för luftning av bromsar - japanska bilar?

iqbad skrev:
Hej, jag har alltid kört metoden att trycksätta bromsvätskebehållaren med typ 2 bar från ett däck när jag bytt bromsvätska på mina bilar. Jag har då använt ett speciallock med slang som passar på en vanlig bilventil. Fungerar svinbra och kostade typ 100kr på mekonomen. Den passade till alla mina tyska bilar som jag haft.

Nu har jag ju en japansk bil och den har ju naturligtvis ett annat typ av lock. Jag har letat och googlat men inte lyckats hitta samma typ av verktyg för japanska bilar.

1. Är det nån som vet var man kan köpa samma typ av verktyg som passar på en Honda CTR FK8?
2. Har ni några andra rekommendationer på andra verktyg sim kan funka? T.ex sådana som suger ur oljan direkt vid oket? Funkar det bra? (0.8 bars tryck vs 2bar?) tips på var jag kan köpa?

Tack på förhand!

Borde gå att köpa ett reservlock på Honda och borra i en däckventil i?

Annars säljer Boier Bilverktyg lösa lock som är till för proffesionella bromsvätskebytare. Kostar 300-400kr. Då får du fixa nån adapter.

Johan.Abrahamsson
Norrköping
Här sen Jan 2006

Jag körde med speed bleeders på min gamla ex-8 funkade bra och var grymt smidigt.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Re:

Johan.Abrahamsson skrev:
Jag körde med speed bleeders på min gamla ex-8 funkade bra och var grymt smidigt.

What he said. Svårt att hitta en smidigare lösning. thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015

Besök lokala skroten och plocka ett lock och montera passande nippel själv.

Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande