Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vad göra när man konstaterar att det går åt helvete?
1, 2, 3   >>
13 besök idag (14154 totalt)
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Vad ska/kan man göra när man inser halvvägs in i kurvan att man har för hög fart, fel spår eller bara känns fel.

Man kan ju uppenbarligen inte släppa gasen, men vad ska man göra istället?

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sluta inte att köra bilen även om det känns omöjligt att rädda.
sista utvägen är att låsa hjulen och hoppas.
oftast går det värre på en retursladd än om du gått av med låsta hjul i en avåkningszon i första skedet.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns ju en gammal regel bland räsers... "If you spin, both feet in" dvs tryck ner broms och koppling, koppla ur och lås hjulen. thumbs up
Men om bilen har ABS då...?

_________________

Rice and shine
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Räta ut lite och bromsa försiktigt medans du försöker följa det svarta så länge som möjligt UTAN att snurra. När den oundvikliga kanten till grusfållan kommer, räta ut helt och tvärnita och hoppas att det inte står något hårt i vägen.

Har du tur och bara klantat lite klarar du dig på det svarta även om kurvan för länge sen är förlorad.

/ Jonas Jarlmark
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Finns ju en gammal regel bland räsers... "If you spin, both feet in" dvs tryck ner broms och koppling, koppla ur och lås hjulen. thumbs up
Men om bilen har ABS då...?


Ja, det var så det blev, bara att jag glömde kopplingen, och abs funkar ju bara sålänge man har hjulen i färdriktningen eller mot, inte på tvären

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jag har hört (men inte testat) att ett bra sätt att få ner farten är att styra massor med framhjulen så att de kasar (och därmed bromsar) och INTE släppa gasen utan behålla stödgas så att rumpan inte sticker iväg. Jag har länge tänkt öva på det men fötterna (speciellt högerfoten ) vill inte riktigt lyda så jag har aldrig börjat öva mer ordentligt.

Är det någon som kan den här varianten?

Annars kör jag med räta upp o bromsa (och om det behövs: sväng lite för att få mer asfalt att räta upp o bromsa på igen)

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



Magnus Thomé skrev:
Jag har hört (men inte testat) att ett bra sätt att få ner farten är att styra massor med framhjulen så att de kasar (och därmed bromsar) och INTE släppa gasen utan behålla stödgas så att rumpan inte sticker iväg. Jag har länge tänkt öva på det men fötterna (speciellt högerfoten ) vill inte riktigt lyda så jag har aldrig börjat öva mer ordentligt.

Är det någon som kan den här varianten?

Annars kör jag med räta upp o bromsa (och om det behövs: sväng lite för att få mer asfalt att räta upp o bromsa på igen)


Den tekniken använder jag med hyrkart på Lockarp ibland när man går fullt genom dubbelhögern och inser att man kommer lite brett in i andra kurvan.. Jag vet inte om jag har guts nog att göra det med bil, skulle det greppa blir det nog både piruetter och saltomortaler..

_________________
Anders Hansson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Lars Falk skrev:

Men om bilen har ABS då...?


Full broms och fortsätta styra tills det reder upp sig. Generalknepet för att
häva sladd på bakhjulsdrivna ABS-bilar (framhjulsdriva gasar man ju sig ur trasslet).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Jet skrev:
Lars Falk skrev:

Men om bilen har ABS då...?


Full broms och fortsätta styra tills det reder upp sig. Generalknepet för att
häva sladd på bakhjulsdrivna ABS-bilar (framhjulsdriva gasar man ju sig ur trasslet).


Broms och styra.. uppfattat.. ska testa nästa gång.
Det vart som första gången på halkbanan

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Magnus Thomé skrev:
Jag har hört (men inte testat) att ett bra sätt att få ner farten är att styra massor med framhjulen så att de kasar (och därmed bromsar) och INTE släppa gasen utan behålla stödgas så att rumpan inte sticker iväg. Jag har länge tänkt öva på det men fötterna (speciellt högerfoten ) vill inte riktigt lyda så jag har aldrig börjat öva mer ordentligt.

Är det någon som kan den här varianten?
Är inte detta generaltipset för sladd under bron på Kinnekulle. "Släpp för h-vete inte gasen".

Jag kom på mig själv i Esset på Sviestad att bara vänta ut sladden (utan broms tror jag). Varför jag inte reagerade mera vet jag inte. Kanske för att jag bara överstyrde in mot inre gräskanten i vänstern. Det var mao inget hårt i färdriktningen. För lågt tryck i höger fram lätt fixat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm med FWD så finns det 2 searium.
1. det understyr följ Jonas förslag
2. Överstyr släpp för FA... inte gasen och räcker inte det rätta ut så gått det går. Och sikta på något billigt och frikoppla och nita. Stannar det just byt underkläder, det behövs

Det finns den fördelen med understyring, det finns måtta med elendet , att man har större möligheter sikta var man skall landa.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Min konstatering var den att när jag släpte på gasen så snurrade jag och snurrade in mot centrum på kurvan, medans om jag fortsatt att gasa så hade jag troligtvis hamnat ute i gräset på motsatt sida.

Hur viktigt är det att frikoppla? gör man det bara för att slippa pinsamma motorstop eller har det någon funktion?(ekonomisk funktion)

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
När ni säger "släpp inte gasen för hel****"

Hur mycket gas är det vi talar om? Plattan i mattan eller bara stödgas?
Räcker stödgas för att behålla fästet?

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



Bader,

Nästa gång du åker på Sturup så åk med någon av de som nött in spåret lite mer. Jag tror att din snurrning var lite på grund av att du inte fick in flytet i rätt linje utan provade lite olika spår och höjde farten något per varv. Det krävs inte att man är mycket utanför linjen för att det skall gå åt pipan.

Dessutom plockar däcken åt sig en massa marbles (gummirester) som ligger och skräpar utanför idelaspåret och detta kan bidra till lite lynnigt grepp.

Så sänk farten och nöt in rätt spår - när det känns rätt så öka farten främst genom att flytta fram bromspunkterna - när detta känns bra så börja gå tidigare på gasen men försök håll samma spår och bromspunkter.

Det är inte helt logiskt var man skall köra och många (därav jag själv) fastnar ofta i högerfilstänkande från landsvägskörningen där man hela tiden får passa sig för möte och således inte utnyttjar hela banbredden.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



bader skrev:
När ni säger "släpp inte gasen för hel****"

Hur mycket gas är det vi talar om? Plattan i mattan eller bara stödgas?
Räcker stödgas för att behålla fästet?


Det beror lite allt möjligt som grepp, effekt och hastighet. Om man är snabb i reaktionen och bilens fart inte är för hög kan man släppa upp direkt och kompensera för returen i förtid.

om du vill öva på att gasa dig ur sådana situationer så hyra dig tid i go-kart och labba lite i stället för att göra det med en fin bil på en bana med minimala avåkningszoner som Sturup..

_________________
Anders Hansson
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



bader skrev:
När ni säger "släpp inte gasen för hel****"

Hur mycket gas är det vi talar om? Plattan i mattan eller bara stödgas?
Räcker stödgas för att behålla fästet?


Det beror på motorkraften och farten. Om vi tar standardexemplet under bron på Kullen så går det ganska fort där. För att få någon viktförskjutning bakåt att tala om så krävs, i alla fall med min bil, ganska mycket gas.
Första gången jag kom för fort in där släppte jag givetvis gasen vilket resulterade i massor av retursladdar som blev värre och värre tills jag åkte av på insidan av kurvan. Farten hade nog sjunkit en hel del då som tur var.

Vid de senare tillfällen jag försökt åka fortare än vad som varit möjligt har jag istället hållit ner gasen och understyrt driftat utåt, tagit hjälp av en halvmeter till en meter av gräsmattan med ytterhjulen men klarat kurvan (i ganska god fart dessutom ) Det brukar dock vara läge att gå i depå och fundera lite över vad man sysslar med...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
sweanders skrev:

om du vill öva på att gasa dig ur sådana situationer så hyra dig tid i go-kart och labba lite i stället för att göra det med en fin bil på en bana med minimala avåkningszoner som Sturup..


Gokart på sturup eller gokart varsom helst.

Inte så kul att laborera med dyra bilen när tjejen står och skriker.. "AKTA BILEN FÖR HE****"

Men kul är det, det är ju för att testa gränserna som man är på banan, trisst att göra det på autobahn där Helga i sin östtyska lastbil med full last tar en på innerkurvan och mosar till i snurren.

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



bader skrev:
sweanders skrev:

om du vill öva på att gasa dig ur sådana situationer så hyra dig tid i go-kart och labba lite i stället för att göra det med en fin bil på en bana med minimala avåkningszoner som Sturup..


Gokart på sturup eller gokart varsom helst.

Inte så kul att laborera med dyra bilen när tjejen står och skriker.. "AKTA BILEN FÖR HE****"

Men kul är det, det är ju för att testa gränserna som man är på banan, trisst att göra det på autobahn där Helga i sin östtyska lastbil med full last tar en på innerkurvan och mosar till i snurren.


Det funkar i princip var som helst, men jag gillar själv att köra på Lockarps go-kartbana, speciellt i regn då man verkligen får passa sig.

Jag har inte kört go-kart på Sturup men det skulle vara kul att prova.. Tyvärr så är det nog dyrare än vad vi körde med bil för..

_________________
Anders Hansson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det är väl bara att öva som gäller. Men det man inte vill är att åka av banan i hög fart på tvären.
När det gäller att testa olika metoder att rädda en lite snabb ingång, så kan man ju testa det på en stor parkering. Utse en punkt där du skall svänga in och bromsa alldeles för sent och se vilken kombination av bromsa, släppa gasen, gasa, sväng, etc. som passar bäst.
Jag tycker att det ibland är lite svårt att avgöra när man skall minska bromsen och börja styra in i kurvan när man bromsat för sent, eller om man inte skall styra in alls. Om man släpper upp bromsen för tidigt så kan man ha för hög fart in i kurvan och klarar därför inte riktigt att hålla sig kvar på banan. Om man å andra sidan bromsar för länge så blir det för lite kurva kvar att klara sig med. Man bromsar ju effektivare rakt fram, men man får lite längre sträcka på sig att få ned farten om man kan utnyttja så mycket av kurvan som möjligt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



bader skrev:
Min konstatering var den att när jag släpte på gasen så snurrade jag och snurrade in mot centrum på kurvan, medans om jag fortsatt att gasa så hade jag troligtvis hamnat ute i gräset på motsatt sida.

Hur viktigt är det att frikoppla? gör man det bara för att slippa pinsamma motorstop eller har det någon funktion?(ekonomisk funktion)


Eftersom jag råkade stå flaggvakt på posteringen precis där du snurrade så kan jag ju komma med en liten analys.

Så som jag såg det så körde du lite snabbare varje varv. Om man går in i högfartaren för snabbt så driftar man hela vägen ut mot gruskanten, ofta lite tidigare än vanligt. 1 meter senare kommer räcket.

Då finns det två saker som man kan råka göra "naturligt" (=lite orutinerat) när räcket närmar sig. Det ena är att släppa på gasen. Det andra att man försöker styra in mer än det går. Styr man in för mycket brukar bilen understyra lätt för att plötsligt få grepp i framvagnen i vilket fall som, så vipps får man överstyrning.

I det fall som hände nu så fanns det bara ett alternativ- in spin, booth feet in, något du ju också gjorde helt korrekt.

den enda missen var egentligen när du skulle ta sdig därifrån så backade du i villervallan ut i spåret, då man står rätt dold där du stod och bilarna kommer rätt fort utan möjlighet att väja så hade det varit bättre att krångla sig ur situationen närmare räcket. nu var det iofs gulflaggat men ändå.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare


Det var inte meningen att backa ut, utan jag försökte bara starta bilen och köra bort därifrån. Jag stod 180 mot färdriktningen, så jag gjorde det som kändes mest natruligt.

Kolla om det kom bilar och sedan vända runt.

Hmm, jag kom på sedan hur jag skulle gör för att hålla farten nere.. Köra på 2ans växel tills man passerat högfartskurvan

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vad göra när man konstaterar att det går åt helvete?
1, 2, 3   >>
13 besök idag (14154 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande