Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-07-16/18 All Dutch Porsche Zandvoort Days
2397 besök totalt
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Hoppas ni förstår all norsken. Har inget tid att översätta til mitt svorska. Bilder och lite video kommer snart.

/orjan


Reodor Racing does Circuit park Zandvoort!
http://www.adpzd.nl/nieuwe_pagina_1.htm

Etter et forsinket avspark fra Norge på onsdag, kom frem til Zandvoort natt til fredag.
Med fire-fem timers sovn på nakken troppet vi spent opp på banen...
organiseringen var det så som så med, og det var vanskelig å finne ut av "ting". En halvtime for forermotet var vi allikevel ferdig installert i en av banens flotte pitbokser (egen dusj/toalett!!) - med en hvit 911 (SC?) i nabo-boksen.

Baneanlegget er helt rått. I tillegg til å være stort, er det i bra stand og det synes at de har jobbet for å kunne friste F1-sirkuset.
Banen sokte om F1-lisens for et par år siden, men fikk den ikke pga. utfordringer med lokale tilknytningsveier og noen banepartier som var gamle.
Dagens bane er 4320m lang og den er stort sett 4-5 bilbredder over det hele. Banens layout er meget bra sammensatt, med en hoyhastighetskurve for langsiden, en lang hoyhastighets S-kurve bak depot og flere 90- og 180-gradere som til sammen utgjor en helhet som ikke mange andre baner har.

De tre dagene var delt opp i tre klasser; standard, sport og race - vi deltok i race klassen. Klassene hadde 45 minutters kjorepass hver på banen, dvs inntil 3 timers kjoring hver dag.


Forste kjorepass gikk vi glipp av. Arrangoren hadde gjort endringer i siste liten, og race klassen var forste gruppe utpå. Det fikk vi vite 5 minutter etter det hadde startet, og vi var ikke klare...

Andre kjorepass fredag gikk greit. Jon ble sendt utpå forst av alle i heatet, og vi var litt usikre på hvem som kom ut på langsiden forst, han eller de tre 911 GT3'ene som jaget ham... :lol:.
Siste halvdel av andre kjorepass tok Stian, og selv om vi med den svakeste motoren i klassen ble passert en god del - så var det ikke alltid så store forskjellen mellom oss og de andre midt-på-treet-bilene i klassen.

I tredje kjorepass var jeg forstemann ut.. Og det tok ikke mange runder for å like banens layout - rett og slett nydelig, selv for oss uten så mye "pulver".

Men gleden skulle bli kortvarig. På 4. eller 5. runde var plutselig hele kupeen full av royk, bak meg hadde jeg den velkjente veggen på 30-40 meter med royk.

Et raskt titt på instrumentpanelet indikerte null oljetrykk, og jeg svingte bilen raskt ut på curbs'en og stoppet motoren.
Deretter ble kupeen om mulig enda mer royfylt og jeg kunne bare gjette på hva som hadde skjedd.
Noen sekunder etter sto det en 911 med rumpa uti sandfella i svingen bak meg... Olje.. han var bare et par meter fra veggen med gummidekk..
Nesten 20 minutter tok det for de fikk ryddet opp og var klare til å taue meg inn.
De andre i teamet hadde ikke fått vite annet enn at det var vår bil som har stoppet i den andre enden av banen, og var om mulig enda mer spent på hva som hadde skjedd enn meg.

Feilen var at bolten som oljefilteret skrus på hadde brukket tvert av nede i oljekjoleren. Denne delen fikk vi laget spesielt for å tilpasse et uttak til en ekstern oljekjoler.
Det siste jeg gjorde for jeg satte meg i bilen, var å montere vår nye bulletcam... det hele er herved dokumentert...litt pinlig, men sikkert lærerikt...

Så var det på jakt for å finne deler. Vi trengte et nytt hus til oljekjoleren, da bolten til oljefilteret ikke lot seg fjerne.
En tur til en lokal Porschekremmer var resultatlos, men jeg fikk etterhvert et par navn på noen som kanskje kunne hjelpe.
Redningen ble mannen som "fant" olja mi, Jaap Wilkens! Jaap kjorer for Albert Motorsport, som gravde frem nodvdendige deler og pakninger over natten. En stor takk til Albert Motorsport - uten dem hadde det blitt 300 mil på landeveien for noen svært få minutter på banen for oss.


Lordag morgen troppet vi opp hos Albert Motorsport kl 0800 for å hente deler. Karsten og Leif olav la seg i selen for å bytte delene, men vi misset det forste kjorepasset for dagen.
Vi monterte bulletcam'en vår i taket, rett bak forer - i midten av bilen. Med en 80 graders vidvinkel på linsa, fikk vi med dashboard, ratt, gearspak, litt utsyn fremover, litt fotarbeid - samt det morsomste av alt - vi hadde ansiktet til foreren i bakspeilet!!

over natten hadde det rullet inn flere biler på banen, og den mest spektakulære av dem var vel en hvit 962 - som helt klart ikke klarte banens stoykrav på 90db!! Det å se 962'en komme opp bak seg var en blanding av skrekk og fryd. Å få den i speilen var som å vente på å bli spist, og når den hadde passert kom bulderet og man kunne se inn i en rå, sort hekk.

Dagen forelop uten storre problemer, men Stian fikk kjoreturene sine flagget av på grunn av uhell på banen (ikke våre!).
Hollenderne bruker forresten et code 60 (lilla) flagg som erstatning for safety car. Code 60 betyr at de håndhever 60km/t fartsgrense på banen, samt at det

ikke er tillatt med forbikjoringer. En av fordelene med dette er at de har umiddelbar safety på hele banen, samt at de kan restarte lopet direkte, uten målpassering og oppsamling vha. safety car.

Bilen gikk bra, og vi tenkte lite på gårdagens lille tilbakeslag. Bilen vår er ikke verst på noen måte; ikke har den masse effekt og ikke har den det råeste understellet. Men det generelle inntrykket er absolutt verst! Det bråker, det er varmt, og det er nesten ubeskrivelig å ha en liten leke hvis eneste mål er å komme seg raskest rundt en bane.
og apropos raskest rundt, det var nok ikke oss, men med våre 2.15-2.17 runder, lå vi flere sekunder raskere enn f.eks en 968 gatebil. På langsiden nådde vi på det beste opp i ~190km/t, men dette har jo noe med å gjore _når_ man kaster seg over bremsene .
Banen hadde et par andre hoyhastighetspartier som var meget spennende. 2.gir ble så og si aldri brukt, men 3. Og 4. gir ble brukt tilsvarende mye og bilen arbeidet bra på denne banen i disse girene. 5.gir brukte vi nesten bare utover langsiden.

På kvelden var det Porsche party i regi av arrangorene. Vi fikk pratet med en god del Porsche-folk og knyttet en gode kontakter for fremtiden. Maten var god, drikken kom i fingerbol (ja - det er sant.. skikkelig overraskende), men musikken var forferdelig.


På sondag spiste vi frokost foran pitboksen og koste oss i det fine været. De de forste kjorepassene gikk greit, men Vi oppdaget at vi hadde hatt alt for mye luft i dekkene våre, samt at vi hadde en skummel toe-in foran. Dekktrykket ble justert og toe-in ble til en forsiktig toe-out. Noe av nervositeten i bilen vi hadde opplevd de foregående dagene forsvant som dugg for solen.

En av de vi hadde kommet i kontakt med etter oljesolet mitt inviterte meg til å sitte på i sin trimmede 951S. Han kjorte fortsatt inn motoren, og holdt seg under 4500 o/min. Selv med luntekjoring kjorte han fint forbi oss. Antatt effekt på bakhjulene var ca 300HK. Om det var moro å kjore vår lille kule, så var dette en utenfor kroppen opplevelse. Med slicks på 235 foran og 265 bak var det som å kjore tog.

Selv etter opplevelsen med turboen synes jeg bilen vår gikk bra. Halvveis i tredje kjorepass var jeg bak spakene, men når jeg la inn fjerdegiret så var den skikkelig uvilig til å gi meg det jeg ville ha. Litt i rykk og napp kom jeg meg til pit'en, hvor jeg etter en rask sjekk ble sendt ut på en runde til. Dette skulle bli siste runde på Zandvoort for oss, da jeg fikk store problemer med effekt i alle gir. Jeg listet meg forsiktig til pitboksen vår og en liten sjekk avslorte at bensinpumpa bare ga 1kg trykk.


Ryktene gikk om at det hadde vært over 400 forskjellige biler innom i lopet av helgen, og det er godt mulig GT3'ene var den bilen det var flest av..
Vannboflene var det litt lenger mellom, kanskje 20-25stk, men mange av dem er meget pene - stort sett turbo.
Forovrig, så hadde ingen av oss sett så mange 911 GT3 samlet på ett sted for... det krydde rett og slett av dem. Ellers var det noen få 928, 5-6stk 73 RS, og forskjellige sorter nyere 911 RS, RSR, cup biler mm. Porsche Holland var der med et par 997'ere.

Zandvoort - vi kommer tilbake!!!

mvh,
orjan Sandland
Reodor Racing

_________________
Orjan Sandland
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203


Trådstartare
Ca 200+ fotos från Zandvoort finns i våran gallery på följande URL: http://www.reodor-racing.com/gallery/album03
Reodor Racing's gallery finns här:http://www.reodor-racing.com/gallery/Reodor-Racing

/orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



thumbs up makes me regret I didn't make the trip

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Eftersnack
2004-07-16/18 All Dutch Porsche Zandvoort Days
2397 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande