Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur borra med hålsåg
3 besök senaste veckan (1180 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Behövde borra upp 4 35mm hål i 12mm plåt i helgen, mjukt svartstål inget härdat.

Bacho borrar, satte upp det i pelarborren, spände fast stycket, drog ned varvtalet till 200 varv.

Går fint drygt halva hålet, går inte varmt, smörjer med olja. Rätt vad det är så nyper/hugger det fast och den sliter av alla tänder på borren, helt tandlös. Det är en rejäl pelarborr, stark, speciellt på så låga varv.

Ok, det var ett gammalt borr... Åker till Jula och köpet ett nytt Bacho igen. Drar ned hastigheten till 100 varv. Samma sak nyper och rensar 80% av tänderna efter 70% av hål 2.
Tillbaka till Jula köper 2 nya, Hard Head denna gång...
Funderar på om det var fel att smörja med olja, så jag kör torrt. Går bra ~ett hål, nyper och rensar alla tänder... Det är inte varmt, börjar bli lite irriterad.

Lyckas borra klart med 4e borret...


Men vad gör jag för fel? Tycker den matar upp avverkat material, men jag kanske måste rensa oftare?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Nu var det många år sedan jag jobbade med hålsågar i metall, men varvtal är allt. Fräsen jag då förfogade över kunde gå ner till 50rpm och det var en otrolig skillnad på 50 och 120rpm eller vad nu nästa steg var.
Lätt på handen, eeeeextremt lågt varvtal och mycket olja samt biten man borrar i måste vara bra fastspänd. Minsta lilla flex så nyper det.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



För det första finns det idag bättre hålsågar. Men även dessa gå sönder om det nyper. En tand viker sig går av och sedan Ett varv senare är alla tänder borta.

Min erfarenhet är att det nästan är bättre i stål och rostfritt att köra med borrmaskin. Dvs en "lagom" stark /svag maskin som stannar utan att man river bort alla tänder, det är igentligen bara i aluminium jag lyckats bra med pelarborr /fräs.

Jag brukar lägga en träskiva under och dra fast plåten med tvingar eller med några träskruv och stå på plåten och hållastöd mellan fötterna. (om det är plåt dvs. Sen köra vääldigt försiktigt och vickalite så man förflyttar belastningen mellan olika platser så man liksom inte har alla tänder i ingrepp hela tiden.

Och jag har kört med samma sortimentlåda med hålsågar senaste 5-6 åren nu och hitills inte lyckats ha sönder någon. Så övning ger färdighet.

Kan inte förklara riktigt varför träskiva under hjälper men det ger väll lite lagom stöd men ändå äter lite vibrationer.
Jag brukar bara kyla lite med vatten, eller tryckluft gärna ha vatten på plåten hela tiden så det aldrig blir varmt.
Rimligen blir väll borret lite större när det blir varmt å då om du kör väldigt rakt ned med pelarborr så nyper ju sågen fast utåt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Sådana är bra, men även ännu dyrare att köra sönder



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Själva hålsågen vobblade en aning, men den kan ju inte göra mycket annat, den är ju bara löst skruvad på centrumet.
Jag hade hyggligt tryck på borren, kanske skulle ha lättare tryck.

Kanske bättre med en vanlig borrmaskin som du säger.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
knotan skrev:
Sådana är bra, men även ännu dyrare att köra sönder


930 kr. Det får man många 49kr's Hard Head för.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Som sagt jag har testat men aldrig lyckats i stål med pelarborr. Jag tror iallafall inte att det går Speciellt bra med för Mycket matning, desto mindre desto bättre snarare,
Är ju knappt ens härdat stål i tänderna så dem blir snabbt trubbiga. Dem går att slipa om med vinkelslip när man kört ett tag.
Jag tycker nästan dem är lite "för" vassa först. Så man måste nästan köra extra försiktigt i början, sen blir dem lite mer lagom. Och direkt när dem slutar skära brukar jag slipa av dem lite så jag får En ny spets med vinkelslip. Nu är det dock sällan jag kör tjockare än 6mm är det 8 eller tjockare brukar jag köra med plasma eller beställa skuret, eller köra med fräsen.
Eller ute i fält använda magnet borr med kärnborr.

Men allt går med tålamod. Har kört ganska mycket förr om åren med typ 50-60mm hålsåg i en mindre magnet borr på stora vkr ungefär 8-10mm gods, även Den maskinen var ganska klen och stannade om de började gå för tungt. Så det funkade bra, smörjde med kylvätska till såg (sådan vit mjölkaktig)
Det var lunas gröna sågar jag körde på dem prylarna. Och jag vill minnas att vi kanske gjorde 10-20 hål med varje såg. Så det ska ju funka men jag tror som sagt en klenare maskin gör att sågen håller längre

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



knotan skrev:
det är igentligen bara i aluminium jag lyckats bra med pelarborr /fräs.

+1 på det thumbs up
När jag gjorde insuget på se7en så borrades det i en 30 mm alufläns gick sönder 1 hållare
till hålsågen då det högg fast... hålsågen klarade alla 4 hålen om jag minns rätt så var det
en 40 mm hålsåg

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429



Visst funkar det med hålsåg, men tar tid.
Jag skulle använda mig av en skärvätska typ castrol cooledge 5
Och rensa tänderna ofta typ efter 3-4a varv då spånan har ingenstans att ta vägen , ryker en tand så tar den med säg de andra.
Till aluminium använder jag T röd som skärvätska.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Bra tips!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Man måste lyfta sågen OFTA.
Tänderna fylls med spån och när man kommer ner en bil, har inte spånet någonstanns att ta vägen och då hugger det.


Kan tänka mig det, så här i efterhand, att det är viktigare i en pelarborr än med en handhållen borrmaskin som man oftare kör horisontellt och "jobbar" mer med.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



ButterflyRacing skrev:
Man måste lyfta sågen OFTA.
Tänderna fylls med spån och när man kommer ner en bil, har inte spånet någonstanns att ta vägen och då hugger det.

Det gjorde ju det på första hålet för min del.....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Jag har bara fuskat med batterimaskin, och då blir det naturligt med ojämn hantering och många stopp (samt låg hastighet). Visst, inte alls så tjock plåt (bara tjockt trä och betong, och då räcker inte batteriet långt).
En fundering, hade ett (eller två) "spånhål" gjort med mindre borr hjälpt? Det blir ju pilligt att få till det så det kan ta spånor samtidigt som det inte ska gå utanför den färdiga ytterdian.

Men spånor är ju inget som beter sig förutsägbart, men kanske skulle det rensa lite bättre (men när är det värt att lägga ner så mycket förberedelsejobb, när man gör 10 hål efter varandra kanske)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242


Trådstartare
Niklas Falk skrev:

En fundering, hade ett (eller två) "spånhål" gjort med mindre borr hjälpt? Det blir ju pilligt att få till det så det kan ta spånor samtidigt som det inte ska gå utanför den färdiga ytterdian.

Men spånor är ju inget som beter sig förutsägbart, men kanske skulle det rensa lite bättre (men när är det värt att lägga ner så mycket förberedelsejobb, när man gör 10 hål efter varandra kanske)?


Det är ju en bra tanke, att borra ett par hål på insidas av periferin hade ju varit enkelt i pelarborren. jag hade ett fräscht 10mm borr som tuggade sig igenom imponerade enkelt med 200 varv/min.

Förhoppningsvis så behöver jag bara göra en fläns.... Ska jag göra fler så vet jag hur den ska vara och ritar upp den för att skäras ut.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686



Finns det inte stegborrar med den dia?
Jag använder i stort sett alltid stegborr numera vid stora dia. Det skär riktiga spånor och är lätt att kontrollera både i pelar- och handhållen maskin.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Daniel Engström skrev:
Finns det inte stegborrar med den dia?
Jag använder i stort sett alltid stegborr numera vid stora dia. Det skär riktiga spånor och är lätt att kontrollera både i pelar- och handhållen maskin.


Stegborr brukar finnas i den diametern. I värsta fall får man ta två stycken. Missade dock att det var 12mm tjocklek på materialet. Då är stegborr sådär, funkar väl upp till 2mm eller nått i den stilen. Har iofs kört stegborr i trä tjockare än så men det är ju oheligt.

Hålsåg nyper lätt. Tror man behöver rensa spånorna med en dammsugare flera gånger

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Hur borra med hålsåg
3 besök senaste veckan (1180 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande