Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
3321 besök totalt |
Kommentera gärna hans video och hur du känner att du kör själv till exempel
![]() ![]() "Harsh initial steering input" "Poor brake profile" "Too violent on throttle" Punkt tre känner jag igen mig i ![]() ![]() "If your driving feels "clumsy" ensure your vision is correct" _________________ ![]() |
Tittade på den där i går kväll - finns ju många idéer och pedagogiker om hur man tar sig effektivast genom kurvan... 😊
Ligger en hel del i det han säger. Hur applicerbart beror givetvis på vilken nivå man är i sin banåkagärning. För vissa är "bromsa klart och sväng" fortfarande snabbaste tekniken (och framförallt safe för trackdayåka). För de lite mer slipade kan tidig turn-in och "flat-car"-taktik vara snabbast. Och detta med att, när man åker "kort spår", tvärtemot ryggmärgsreflexen släppa av på bromsen för att få tebax grepp i rumpan när överstyrningen kommer och därmed kunna åka lite fortare är nå't som jag kommer in på relativt ofta när vi coachar på kurserna. Att initialt flytta grepp framåt lagom för ökad instyrning genom att trailbrejka och sedan balansera tebax greppet när man väl fått in bilen mot apex för att kunna ge gas tidigt är delikat. Ballongspårets tid är nog förbi om man vill åka effektivt. 😊 Hur man än krånglar till det är det ändå blicken långt fram genom kurvan som är nyckeln. |
Enklaste sättet att hitta sekunder vid nästa besök, är att det är det andra besöket
![]() Att hitta sekunder mellan det 200 och 201 besöket kräver att du har fastnat i nåt dåligt beteende (eller nu gjort nåt fantastiskt) och att banan är Nordslingan, SPA eller annan bana som är längre än "mannaminne". Annars är ju ett generellt tips, så hög fart som möjligt ut ur ett kurvparti, sen får man fundera baklänges (del för del tills man är på inbromsningen in i partiet) vad som krävs för att det skall bli så. Mycket lättare att skriva än att göra ![]() |
Enklast (dyrast) är att skaffa en riktig logger så att du kan se spårval/hastighet/in-ut hastighet/växlingar/varvtal/hastighet. Som ett PI-system gör, (de heter väl nåt med McLaren nu).
Man lägger de olika varven på banskissen och följer eller kollar ett diagram. Kan räkna ut ett idealvarv. Vettel och LeClerk kunde t.ex sitta tillsammans och ge varandra tips och synpunkter ![]() Tävlar man på riktigt så sparar detta sätt många (dyra) varv på banan. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
Rätt kul denna
![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Det jag försöker jobba mest på.
Att bromsar hårt och bestämt sen släppa upp och gå på trailbrake in. känner att det gör stor skillnad i första kurvan på knuttan att gå in mycket fortare än vad som känns "tryggt" _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
3321 besök totalt |