Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
24 besök idag (21616 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare


Fått på BC dämperiet nu. Blev först larvigt låg. Upptäckte dp att dämparna var skruvade i botten vid spindeln medan fjädern var i topp på justering. Så - gängade ur dem ur spindeldelen och höjde bilen 6cm och sänkte sedan 20mm på fjädern, Blev bra. Vann gatvänligt dropp på det också. Nån gång, sen när jag har tid (yeah right) ska jag vända på det igen och justera bort dropp och se hur det funkar. Hann ju aldrig testa drop-stop på räsern tidigare - det känns som att det finns där på bucketlisten! Anyway. Eftersom BC plattorna inte har camber-pinne så satte jag dem i läge 0 på plattan men längst in i slotten i tornet. Sen när det är dags för bana så puttar jag in dem mer så jag får mer camber.



Tappade ju såklart en av skruvarna från M3 fjäderbensstaget - fick riva allt kring huvudcylindern i desperat jakt. De där muttrnarna är så sjukt jävla dyra, typ 200kr styck (har jag för mig) så de vill man inte tappa. Jag åkte ju tidigare på att tillverka två muttrar - på mitt dåvarande jobb hade man ju dille på flänsskruv (svart-kromaterade?!) och det var sån tur att de bytte leverantör på slutet och då fick M10 13mm skalle. Det blev ju perfekt ju! Gängade hål rakt igenom och tog av lite på diametern på flänsen och vips så har man en M3 mutter!! Borde ju ha tillverkat fler ju! Jaja, nu lyckades jag ju hitta igen den där muttern.... Ska vara mer noga i framtiden! Justermånen på fj bens staget är dock i min läget nu iaf. Monterade även "rough road kit" Fram.

Beställde däck. Fick bli NS2R 235/40/17. Jag tänker att det är en rimlig kompromiss sett till att jag inte riktigt vet vad jag vill med det här. Nankang säger 3gra camber och 2,5bar varmtryck.

Bilen blir egentligen för låg, ska kolla igen och försöka justera upp den. Dessutom gör ju den camber som den nu har att hjulen, trots 12mm spacer fram, att hjulen sitter hopplöst långt in igen. Mera spacer behövs!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare


Upptäckte att jag kommer ha trångt mellan fälg och fjäderben. Däck och ben borde vara lugnt. Men, jag har 7mm mellan fälghornet och fjäderbenet. Det borde vara lugnt va? Däcksidan kan fasen inte ta i nåt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Följer med intresse
Det är väl inte mycket som flexar mellan fälg och ben? Jag hade provat köra, fast det är ju jag det

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Följer med intresse
Det är väl inte mycket som flexar mellan fälg och ben? Jag hade provat köra, fast det är ju jag det


Nä, jag tänker väl också det. Jag menar jag kommer ju inte köra slicks, så krafterna blir inte extrema. Däcken kommer verkligen inte nära nåt farligt, kommer köra 235 på dessa 8,5"or så det blir ju nästan lite åt stretch hållet.

Men alltså det är störigt hur långt in hjulen sitter bak. Överväger att expressköpa 15mm spacers bara för att få ut dem. Men man kanske kan lugna sig med köpandet nu. Eller ja... Jag måste ju beställa belägg fram idag. Måste. Blir nåt från Pean så det blir ju säkert bra men knappast billigt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



Spindel och fälg flexar, men 7mm bör räcka. Du kan ju hålla lite koll när du kör.

Om du behöver spacers snabbt så har jag två gamla 330 bakre bromskivor som ju går svarva ner. tror dom är ca 5mm tjocka. Ligger i mitt garage som ju är nära sävar. har svarv också :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Spindel och fälg flexar, men 7mm bör räcka. Du kan ju hålla lite koll när du kör.

Om du behöver spacers snabbt så har jag två gamla 330 bakre bromskivor som ju går svarva ner. tror dom är ca 5mm tjocka. Ligger i mitt garage som ju är nära sävar. har svarv också :-)


Ah, tack tack, men 5mm spacers har jag. Men jag vill få ut dem mer! Har 12mm per sida nu fram och det ser bra ut (och det är ju ett absolut måste med facit i hand med 8,5"). Ska bli kul att se hur det blir med 8,5 och 235/40, det blir ju lägre däck sida då så risken är väl att det ser knasigare ut då.

Flex - ja, jag får hålla koll, men det är fälghornet som kommer ta i, inte däcket. Det borde ju vara lugnt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



Du råkar inte ha någon grövre främre krängare man kan låna och prova på fällfors nästa vecka.
Letar ju efter en från M3/Z4 men inte fått napp ännu.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Benny Steen skrev:
Du råkar inte ha någon grövre främre krängare man kan låna och prova på fällfors nästa vecka.
Letar ju efter en från M3/Z4 men inte fått napp ännu.


Här har du ett tips på den, mig veterligen, grövsta som finns till E36 framvagnen:
http://bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-Z3-E36&6/1994_2002/Hydraulik& . . . .

Bör vara samma som den jag har på min Z3 Coupe dvs 25,5 mm.
(Sitter original i bärarmarna men med fäste på fjäderbenet blir det thumbs up)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare
Martin G skrev:
Benny Steen skrev:
Du råkar inte ha någon grövre främre krängare man kan låna och prova på fällfors nästa vecka.
Letar ju efter en från M3/Z4 men inte fått napp ännu.


Här har du ett tips på den, mig veterligen, grövsta som finns till E36 framvagnen:
http://bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-Z3-E36&6/1994_2002/Hydraulik& . . . .

Bör vara samma som den jag har på min Z3 Coupe dvs 25,5 mm.
(Sitter original i bärarmarna men med fäste på fjäderbenet blir det thumbs up)


Z4M har ju 27mm (den har jag!) och M3 har 26mm - och enligt RealOEM så är den som Martin tipsar om 26mm! Så - 320kr, det är bara att slå till!

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CK31-EUR-05_1997_Z3_BMW_ . . . .

Jävligt bra pris för en 26mm!


Martin - vad är din känsla, hur mycket frigång ska man ha melllan hjul och fj ben?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



SevenEight skrev:
Martin G skrev:


Här har du ett tips på den, mig veterligen, grövsta som finns till E36 framvagnen:
http://bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-Z3-E36&6/1994_2002/Hydraulik& . . . .

Bör vara samma som den jag har på min Z3 Coupe dvs 25,5 mm.
(Sitter original i bärarmarna men med fäste på fjäderbenet blir det thumbs up)


Z4M har ju 27mm (den har jag!) och M3 har 26mm - och enligt RealOEM så är den som Martin tipsar om 26mm! Så - 320kr, det är bara att slå till!

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CK31-EUR-05_1997_Z3_BMW_ . . . .

Jävligt bra pris för en 26mm!


ok, lade en förfrågan på den. Är det 25.5 blir det 27% mera effekt, allt annat blir bonus.
Min 330 har redan krängaren i fjäderbenen orginal. Jag kan fortsätta kladda i min egen byggtråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1607226#1607226 hur det går med krängaren.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare
Precis, det är det Martin menar (att e46 har den i dämparen redan)! Orsaken till att Z3 hade så grov krängare var att den satt bärarmen - det gjorde den på alla E36 utom M3. Det där har Martin fixat på sin Z3! Så iom att du nu får den på "rätt" ställe direkt är ju super ju!

Fick dit mina droplinks nu! Måste ut och testa hur den är med krängare (ja, har kört utan i snart en vecka!!)

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Menar ni att att det är samma form på krängarna till Z3 och e36 och e46?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Menar ni att att det är samma form på krängarna till Z3 och e36 och e46?


Där är vi i vårt menande. Z4M passar på e46, alla e36 och z3 är lika och dessutom passar e36 på e46. För min del är det en kedja av indicier men den är stark nog för en fällande dom! Må väl vara då att exakt längd på droplinks kanske måste justeras... Möjligen...

Sååå.... Edwin.... Nu är det bara att börja kitta 320-skåpet!





Men. Jag är väldigt impad av bc racing chassiet. Asså. Sävar är väl inte det slätaste eller det gropigaste, och i dessa dagar av corona jobb gör man ju inga större utsvävningar men alltså jag tycker det funkar riktigt bra. Inte vet jag, men nog är det då lika bra "ride" som original mtech? Jag tycker bilen har blivit riktigt schysst. Känns som noll roll men ändå komfort. Har inte riktigt fått till rätt ride height och inte riktigt fått till droop bak, men jag tycker det är riktigt schysst. Jag drog ju världens fynd på skroten med detta kit, jag hade ju aldrig köpt ett nytt - och då hade jag ju aldrig insett det här. Bilen blir ju helt klart lägre än mtech, iaf fram. Jag hade nog gärna haft 20mm mer höjd justering bara för att ha marginal. Jag tycker den blir I lägsta laget. Bak är det bra med marginal. Tror iofs den går att höja en tia fram ännu - men med nya däcken tror jag det blir rätt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare


Fick hem fälgarna från re-gummering! Ser väldigt lovande ut tycker jag, helrätt dimension. Har bromsbelägg på ingång också. Annars är väl allt klart, bortsett från allt som ska fixas!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare


Nu är det mesta fixat tror jag. Belägg och hjulvinklar återstår. Beläggen är väl bara att slänga dit, men vad göra med hjulvinklar? Tanken är att bara vrida på camber nu och låta toe vara. Fram kommer det ge toe-out (perfekt!), bak ger det nog toe-in men sannolikt för mycket. Frågan blir då - hur kul blir det att köra 20mil enkel väg efter en spårig E4 med 3gra camber fram och toe out? Dödar jag däcken bara på att köra dit och hem? Jag tror ju det är görbart att fixa camber fram när jag kommer dit, det är bara att tjoffa allt i botten bara. Ska testa ikväll bara så att allt löper lätt.

Så, kolla oljor, byta olja i bakaxeln och sen packa? Spännande!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



har du mycket felaktig toe så kan du döda däcken på 20mil.

jag kör med 2 snören längs med sidorna mät avståndet mellan kl 3 och 9 på fälgen. sikta på få det inom någon mm nogrannhet.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare
Jo precis, jag gjorde så förut.... Men jag har inte nog med plats i garaget tyvärr. Ah, men jag väntar med camber tills jag är på banan, det blir inte många minuters jobb där.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2542



Gör det utanför garaget, vänta inte med något som kan förstöra hela bandagen om det sitter fast. typ p-stagen låsring...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag har ju kört en del med räsern på gata då med typ 3 grader camber och har inte märkt så mycket lustigt slitage. Nyckeln tror jag har varit blygsam toevinkel (out).

Lycka till håller tummarna att du får en fantastisk dag thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jag har ju kört en del med räsern på gata då med typ 3 grader camber och har inte märkt så mycket lustigt slitage. Nyckeln tror jag har varit blygsam toevinkel (out).

Lycka till håller tummarna att du får en fantastisk dag thumbs up thumbs up


Okej..... Jag får göra ett försök då. Ut till garaget då.

Var på Lubetools igår och bytte olja i bakaxeln eftersom den nu gått typ-ish 500mil - oljan såg, förstås, bra ut men eftersom det var rekommenderat att göra ett tidigt byte så blev det så. Roger sålde även på mig byte av växellådsolja till.... Eeeh... Vad var det nu igen? Anyway, nån röd soppa som skulle vara the shit. Nu visade det sig att oljan i lådan måste ha varit bytt för den såg otroligt bra ut men den hade några issues. 5an var inte omöjlig att få i, men väldigt trög. Jag tänkte att det var länkage problem, men sen märkte jag att det var temp beroende. Enklast när det var - 10 ute, kallare och varmare värre. 2an har också kännts knäpp. Inget skrap, men som att den inte går i riktigt. Ja I och med oljebyte så är ju de "problemen" borta. Tror jag.

Den känns iaf på totalen väldigt najs nu. Synd att den är rostig. Nån borde verkligen ha tvättat den oftare. Verkligen trist... Trevlig att köra dock!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285


Trådstartare


Karaktäristisk "backplate" på beläggen?

Testat mina CL-Brakes Rc8R belägg - WOW!

Bara WOW!

Jösses vad det bromsar. Man får ha silkes-fot, det bromsar så att man tömmer baksätet på leksaker och barn! Riktigt fränt!

Ljud? Jotack. Det är ett duktigt brake-squeal. Hon i Micran bredvid kommer ha känningar ikväll for sure , det såg ut som att hon vred nacken ur led när jag gnisslade upp bredvid henne. Bra eller dåligt? Bra så klart, riktigt bra. Det gnisslar inte lika mycket när de är uppe i temp, det hör man. Men kalla? Shit, då är det ljud. På ett bra sätt! I like it!

Finns inget utrymme för förslitningsvakten, ej heller nåt clips till kolven. Verkar funka ändå, visst klunkande och klackande I låg fart. Rejsigt.

Tjoffade på max camber och caster som gick med roterade plates och det gav väl ite över 2,5gra och fortfarande inte toe-out - mao, det här får vara nu!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bmw 325 e46 2001 - Motor! Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
24 besök idag (21616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande