Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
SPVM?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (12245 totalt)
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Andreas Lidström skrev:

Väntar med spänning på Selims svar på hur snacket går.


Jahopp, det diskuterades en del i lördags fast inte så mycket om definitioner av vad som är en sportbil utan mer om seriens upplägg och om hur vi ska göra för att få ut alla potentiella SPVM-bilar.

Nästa år kommer inte någon klubb ha huvudansvaret för serien utan det kommer föreningen SPVM ha vilket är bra eftersom det går att styra när tävlingarna ska gå på ett annat sätt. Som det varit i år var de tre första tävlingarna utlagda på fem veckor, en i juli och en i augusti så nu är säsongen slut om man inte lagt in extra tävlingar som vi i Racersport 1800 och de i RS gjort. Nästa år är målet att tävlingarna ska gå ungefär var tredje vecka och att de ska spänna över längre tid.

En diskussion fördes också om att utöka serien med en tävling i Norge för att försöka få fler norrmän att köra i serien. Ett annat förslag som troligtvis kommer bli av är att Sportvagnsmästerskapet kommer att föra närmare samtal med de olika märkesföreningar som har potentiella deltagare och kanske ha deras klasser som inbjudningsklasser på något race.

Att köra två heatstävlingar eller endagstävlingar var också uppe på tapeten för att minska kostnaden alt. öka racingen....

Det är väl det jag kommer ihåg men det var säkert mer saker som jag glömt bort.

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tack för det Erik.

Just SPVM och de olika märkesserierna känns spontant som om de har en hel del gemensamt.
Vore kanske intressant med ngn form av sammarbete?

Har tidigare haft en "dröm" om BMW, Alfa, Porsche och ngn mer klubbs racing skulle husera ihopa med just SPVM. men det hade väl inte varit helt enkelt att genomföra. Men som inbjudna vore det nog enklare. thumbs up

Sen får vi alltså vänta med att se om definitionen skrivs om.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



I Roadsports fall borde Miataklubben vara intresserade av ett samarbete. Det är få bilar som är så lämpade för Roadsport C! Tyvärr har de ju ingen egen tävlingsverksamhet för närvarande vilket förvånar mig en del.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Angående diskussionen om vad man får åka och inte åka med i Sportvagnsmästerskapet finns en lista över hittills godkända bilar. Detta behöver ju inte betyda att andra bilar inte är godkända men ger en liten fingervisning...

http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.pdf

_________________
Erik Lundkvist
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

En bastion är på väg att falla! Kolla in vad för bil som smugit sig i i roadsport b på höst racet:

http://www.bjernflo.se/km/anmalda_km5.php

Suck, Andreas är på väg att få sin dröm uppfylld


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



"Angående diskussionen om vad man får åka och inte åka med i Sportvagnsmästerskapet finns en lista över hittills godkända bilar. Detta behöver ju inte betyda att andra bilar inte är godkända men ger en liten fingervisning...

http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.pdf"

Ni borde kanske ta en extra titt på listan...en Alfa Romeo 1750 Berlina är iofs en fantastiskt trevlig bil men knappast en sportvagn


[/img][/quote]

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Rylander skrev:
"Angående diskussionen om vad man får åka och inte åka med i Sportvagnsmästerskapet finns en lista över hittills godkända bilar. Detta behöver ju inte betyda att andra bilar inte är godkända men ger en liten fingervisning...

http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.pdf"

Ni borde kanske ta en extra titt på listan...en Alfa Romeo 1750 Berlina är iofs en fantastiskt trevlig bil men knappast en sportvagn



Ah! Fyrdörrars. Då platsar min osså då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



P.P. skrev:
En bastion är på väg att falla! Kolla in vad för bil som smugit sig i i roadsport b på höst racet:

http://www.bjernflo.se/km/anmalda_km5.php

Suck, Andreas är på väg att få sin dröm uppfylld

Men den har ju engelska skyltar iaf:

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Är det på gång att principerna för vilka bilar som får köras i roadsport ändras? Hittils har ju GT/sportkupéer byggda på sedan-plattor varit diskade. Jag undrar hur 504 Coupé kommer att ses. Har inte brytt mig att ens skicka en förfrågan eftersom Fiat 124 SC inte godkänts och det är ju en mindre och sportigare variant av 504 C.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Det där är väl en sanning med modifikation. Alfa Romeo GTV och Alfetta GTV har ju varit godkända rätt länge nu. Varför 124:an aldrig blev det vet jag inte, men just den bilen ledde till sådana diskussioner att Kalmar SVK tog bort kravet på sportbilsinnehav för att kunna bli medlem.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



P.P. skrev:
Det där är väl en sanning med modifikation. Alfa Romeo GTV och Alfetta GTV har ju varit godkända rätt länge nu. Varför 124:an aldrig blev det vet jag inte, men just den bilen ledde till sådana diskussioner att Kalmar SVK tog bort kravet på sportbilsinnehav för att kunna bli medlem.


Vilket vi tackar för(har sparat mycket pengar på reservdelar tragiskt nog)... att få 405an klassad till sportvagn är inte lätt även om jag har försökt..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



P.P. skrev:
En bastion är på väg att falla! Kolla in vad för bil som smugit sig i i roadsport b på höst racet:

http://www.bjernflo.se/km/anmalda_km5.php

Suck, Andreas är på väg att få sin dröm uppfylld



Aktuell lista:

Roadsport B

Eva Dürholt, 924
otto Dürholt, 924
Ingemar Svensson, Porsche 924 S
Thomas Persson, Lotus seven
Lars Bondesson, Alfa Romeo GTJ-1600
Dan Hovang, Porsche 944 Turbo S
Torbjörn Svensson, Datsun 240 Z
Heikki Särg, Lotus Elise 111S
Jan Blomberg, Alfa Romeo 2000 GTV
thomas ahrens,
Hans Hillerström, Porsche 911
ove Schaar, OHD 7

Vad är det som får dig att krevera?????

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Erik Selim Lundkvist skrev:
Angående diskussionen om vad man får åka och inte åka med i Sportvagnsmästerskapet finns en lista över hittills godkända bilar. Detta behöver ju inte betyda att andra bilar inte är godkända men ger en liten fingervisning...

http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.pdf


Ser på listan att den legendariska dussinvagnen Porsche 948 lite otippat finns med på listan. Ni som har sådana har ett ypperligt tillfälle på Höstracet, dom är ovanliga på räserbanorna och borde luftas betydligt oftare.......

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tänkte skrivit det efter att ha läst listan...

Men om en fyrgrindars Alfa kan vara med bara för att det är en Alfa och om det är mer sportbil än en M3 E30 börjar man ju fundera ... *nästan sur*

Som jag sagt tidigare, jag gillar inte godtycke. Men har man rätt fabrikat (läs italienskt eller engelskt) så går visst vad som... Lätt överdrivet, jag vet, men det är nog så många uppfattar det vid en första anblick.

Vad var det med den svarta M3:an? Var den med? Var det norrmannen som det inte hade skrivits ut ngn bil på?

Intressant...av flera anledningar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Vad som fick mig att reagera var att (precis som i Andreas våta dröm) en M3 E30 plötsligt var med i startlistan. Antar att den kom med i.o.m. automatisk registrering och sen försvann när någon i MGCC upptäckte vad det var för bil.

Saknar Tollis V8-bygge. Var visst en 924 från födseln. Om man skulle...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andreas Lidström skrev:


Som jag sagt tidigare, jag gillar inte godtycke. Men har man rätt fabrikat (läs italienskt eller engelskt) så går visst vad som... Lätt överdrivet, jag vet, men det är nog så många uppfattar det vid en första anblick.


Även vid en andra anblick....

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Andreas Lidström skrev:
Vad var det med den svarta M3:an? Var den med? Var det norrmannen som det inte hade skrivits ut ngn bil på?

Intressant...av flera anledningar.
När jag gluttade in på listan så var Simon Latimer med och det är hans M3a som är på bilden. Den är numera reggad i sverige och har fått nåt stenhårt chassi som Simon inte riktigt fått grepp om än (studsade som en gummiboll i söndags).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Thomas_B
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 44



P.P. skrev:
Vad som fick mig att reagera var att (precis som i Andreas våta dröm) en M3 E30 plötsligt var med i startlistan. Antar att den kom med i.o.m. automatisk registrering och sen försvann när någon i MGCC upptäckte vad det var för bil.


Precis så gick det till, med tillägget att vi informerade Simon. Om liknande händelser blir vanligt förekommande så blir det till att införa manuell kontroll på anmälningarna.

_________________
Thomas Bjernflo
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Wankelsport skrev:
I Roadsports fall borde Miataklubben vara intresserade av ett samarbete. Det är få bilar som är så lämpade för Roadsport C! Tyvärr har de ju ingen egen tävlingsverksamhet för närvarande vilket förvånar mig en del.


Ehm...ja... vad kostar en miata att köpa? Sen behövs ytterligare prylar, kanske 40' till för att bli konkurrenskraftig (vi pratar dämpare, bromsar, bussningar, hjul osv). Då är vi ganska snabbt uppe i 100' plus trailer osv osv. Det är få personer som har den sortens pengar att bara satsa på sin hobby. Miata-ägare verkar i gemen inte ha den sortens passion för just tävlandet. Jag är lika förvånad på bantrffarna att det är så få som verkligen vågar köra med sina bilar. Det är mkt lucköppning och polerande...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Westfield skrev:
Wankelsport skrev:
I Roadsports fall borde Miataklubben vara intresserade av ett samarbete. Det är få bilar som är så lämpade för Roadsport C! Tyvärr har de ju ingen egen tävlingsverksamhet för närvarande vilket förvånar mig en del.


Ehm...ja... vad kostar en miata att köpa? Sen behövs ytterligare prylar, kanske 40' till för att bli konkurrenskraftig (vi pratar dämpare, bromsar, bussningar, hjul osv). Då är vi ganska snabbt uppe i 100' plus trailer osv osv. Det är få personer som har den sortens pengar att bara satsa på sin hobby. Miata-ägare verkar i gemen inte ha den sortens passion för just tävlandet. Jag är lika förvånad på bantrffarna att det är så få som verkligen vågar köra med sina bilar. Det är mkt lucköppning och polerande...


Majoriteten av miataklubbens medlemmar verkar inte prioritera bankörning och ännu mindre tävling, men klubben är stor och jag tycker mig se att vi blir fler och fler som vill tävla. Jag tror dock inte att SPVM i nuvarande format är aktuellt för flertalet av oss (och därmed inte för klubben) - av bl a de skäl som jag tagit upp tidigare. Den tävlingsform som MGCC kör tror jag betydligt mer på. Både direkta kostnader och risken för oplanerade kostnader är lägre/mindre. Dessutom är allt klart på en dag, vilket både minskar kostnader och konflikter med familjen (om man har någon). Har man dessutom fler intressen, så blir det riktigt problematiskt...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Westfield skrev:
Wankelsport skrev:
I Roadsports fall borde Miataklubben vara intresserade av ett samarbete. Det är få bilar som är så lämpade för Roadsport C! Tyvärr har de ju ingen egen tävlingsverksamhet för närvarande vilket förvånar mig en del.


Ehm...ja... vad kostar en miata att köpa? Sen behövs ytterligare prylar, kanske 40' till för att bli konkurrenskraftig (vi pratar dämpare, bromsar, bussningar, hjul osv). Då är vi ganska snabbt uppe i 100' plus trailer osv osv. Det är få personer som har den sortens pengar att bara satsa på sin hobby. Miata-ägare verkar i gemen inte ha den sortens passion för just tävlandet. Jag är lika förvånad på banträffarna att det är så få som verkligen vågar köra med sina bilar. Det är mkt lucköppning och polerande...
De tävlingsorienterade med Miata hittar det de behöver utan större hjälp från klubben (tävlingsorienterad och målinriktad kanske sammanfaller lite).
Uppslutningen på banträffarna ligger runt 15-25 bilar varav ca 10 nöter många varv. Detta är lite lite i en klubb med 600 medlemmar med tanke på hur bra miatan klarar av banåka i orginalskick (inte som vrak med koreadäck).
Den tävlingsform som passar bäst verkar vara MGCC KM och där är det en hel del miator aktiva. Det du behöver är en vagnsbok och moddarna för att vara konkurenskraftig (bland miatorna) borde ligga på knappt 40' (Båge, stol, bälte, fjädrar, dämpare, krängare, bussningar, däck&fälg) om du inte får tag på en halvfärdig (ingen får tillbaka pengarna för modifieringar).

Edit: Usch va långsam jag är på att skriva inlägg. Dennis har iaf samma syn om MGCC's attraktiva upplägg. Synd att jag saknar en del detaljer för att delta med min pråm.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
SPVM?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (12245 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande