Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byggt om till hydraulisk koppling
2 besök senaste veckan (634 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Byggt om till hydraulisk koppling

Jag har byggt om min 911 till hydraulisk koppling.
Funderar på om man ska ha en liten retur fjäder som trycker tillbaka pedalen till "toppläget" eller om man bara låter kopplingen trycka tillbaka pedalen?

Funderar igenom systemet hur jag byggt det.
Kopplingen funkar just nu men den tar rätt långt ner och lång slaglängd på pedalen, kanske har jag luft i systemet.

Behöver man ett stopp på kopplingspedalen innan man bottnar huvudcylindern eller fixar den det?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5285



Re: Byggt om till hydraulisk koppling

safe skrev:
Jag har byggt om min 911 till hydraulisk koppling.
Funderar på om man ska ha en liten retur fjäder som trycker tillbaka pedalen till "toppläget" eller om man bara låter kopplingen trycka tillbaka pedalen?

Funderar igenom systemet hur jag byggt det.
Kopplingen funkar just nu men den tar rätt långt ner och lång slaglängd på pedalen, kanske har jag luft i systemet.

Behöver man ett stopp på kopplingspedalen innan man bottnar huvudcylindern eller fixar den det?


De bilar jag rotat vid pedalerna som haft hydraliskt manövrerad koppling har haft en liten returfjäder.

Det är smart att ha stopp och inte bottna cylindrar etc, oftast är det inget problem men en gummibit är billigare...

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Jag har nog aldrig sett en bil med hydraulisk koopling som inte haft returfjäder i både huvudcylinder och slavcylinder (hur gör man annars när man luftar systemet första gången?)

På "vanliga" bilar sitter ibland en egen retur till pedalen. Men det är nog lite överkurs

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Ja, det sitter nog en retur fjäder i alla fall i slav cylindern. Den är jäkligt trög att trycka in i lådan när man ska gänga på skruvarna...

Någon som vet vad man ska ha för slang från behållaren till huvud cylindern?
Har en 8mm bränsleslang sista 20cm och den svettas bromsvätska ser jag nu.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5285



Re:

knotan skrev:
Jag har nog aldrig sett en bil med hydraulisk koopling som inte haft returfjäder i både huvudcylinder och slavcylinder (hur gör man annars när man luftar systemet första gången?)

På "vanliga" bilar sitter ibland en egen retur till pedalen. Men det är nog lite överkurs


Man trycker bromsvätska genom slavens nippel upp till och fyller behållaren

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Jo det går ju, men känns lite omständigt
Jag tror att det sannolikt sitter redan i även huvudcylindern

Det ska vara siliconslang,
Finns även andra "kemikaliebeständiga" gummislang,
men troligen enklast att köpa silicon på närmaste hydroscand eller beställa från typ do88 lr liknande , silicon tål det allra mesta extremt bra, inklusive värme.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449


Trådstartare
Re:

knotan skrev:
Jo det går ju, men känns lite omständigt
Jag tror att det sannolikt sitter redan i även huvudcylindern

Det ska vara siliconslang,
Finns även andra "kemikaliebeständiga" gummislang,
men troligen enklast att köpa silicon på närmaste hydroscand eller beställa från typ do88 lr liknande , silicon tål det allra mesta extremt bra, inklusive värme.


Antagligen i huvudcylindern också ja, kändes så när jag pillade på det igår. Tänkte väl troligen rätt när jag skruvade dit det, kommer bara inte ihåg hur jag tänkte...

Siliconslang förstås, det måste funka! Får inhandlas till nästa bromsluftning. Har några korta stumpar av original "gummislang" från 1969 i systemet, de klarar bromsvätska!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
Byggt om till hydraulisk koppling
2 besök senaste veckan (634 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande