| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byggt om till hydraulisk koppling
|
2 besök senaste veckan (634 totalt) |
|
Byggt om till hydraulisk koppling
Jag har byggt om min 911 till hydraulisk koppling. Funderar på om man ska ha en liten retur fjäder som trycker tillbaka pedalen till "toppläget" eller om man bara låter kopplingen trycka tillbaka pedalen? Funderar igenom systemet hur jag byggt det. Kopplingen funkar just nu men den tar rätt långt ner och lång slaglängd på pedalen, kanske har jag luft i systemet. Behöver man ett stopp på kopplingspedalen innan man bottnar huvudcylindern eller fixar den det? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re: Byggt om till hydraulisk koppling
De bilar jag rotat vid pedalerna som haft hydraliskt manövrerad koppling har haft en liten returfjäder. Det är smart att ha stopp och inte bottna cylindrar etc, oftast är det inget problem men en gummibit är billigare... _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag har nog aldrig sett en bil med hydraulisk koopling som inte haft returfjäder i både huvudcylinder och slavcylinder (hur gör man annars när man luftar systemet första gången?)
På "vanliga" bilar sitter ibland en egen retur till pedalen. Men det är nog lite överkurs _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Ja, det sitter nog en retur fjäder i alla fall i slav cylindern. Den är jäkligt trög att trycka in i lådan när man ska gänga på skruvarna...
Någon som vet vad man ska ha för slang från behållaren till huvud cylindern? Har en 8mm bränsleslang sista 20cm och den svettas bromsvätska ser jag nu. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Man trycker bromsvätska genom slavens nippel upp till och fyller behållaren _________________ Roland Johansson |
||
|
Jo det går ju, men känns lite omständigt
Jag tror att det sannolikt sitter redan i även huvudcylindern Det ska vara siliconslang, Finns även andra "kemikaliebeständiga" gummislang, men troligen enklast att köpa silicon på närmaste hydroscand eller beställa från typ do88 lr liknande , silicon tål det allra mesta extremt bra, inklusive värme. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Antagligen i huvudcylindern också ja, kändes så när jag pillade på det igår. Tänkte väl troligen rätt när jag skruvade dit det, kommer bara inte ihåg hur jag tänkte... Siliconslang förstås, det måste funka! Får inhandlas till nästa bromsluftning. Har några korta stumpar av original "gummislang" från 1969 i systemet, de klarar bromsvätska! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Byggt om till hydraulisk koppling
|
2 besök senaste veckan (634 totalt) |

