Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 2017 - Bilen såld, ny bil inköpt!
5 besök senaste veckan (2399 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Som ni kanske snappat upp i min andra biltråd så köpte jag en BMW M2 i somras.

Bilen är en helt original 2017 med hyfsad utrustning. Jag valde en manuell då jag tycker det är rätt trist att köra med dubbelkopplingslåda. Den har gått lite över 2000mil och såg i princip helt ny ut då jag köpte den, verkligen jättefint skick!



Jag har kännt på den lite först på gata, och sedan en mindre vända på lunda flygfält. Här är några första tankar och lite jämförelser med tidigare bilar.

1. N55 motorn är riktigt skön tycker jag, den är stark strax över tomgång, har relativt lite turbo-lag och den skjuter på riktigt bra upp till varvtalsstoppet. Ljudet är riktigt grymt också tycker jag, nästan i klass med M3E46! Jag är grymt nöjd med motorn och den har verkligen allt som jag saknade med motorn och ljudet i min förra CTR FK8.

2. Greppet, accelerationsgreppet är bra, helt överlägset min tidigare framhjulsdrivna bil men lite sämre acceleration på främst ettan jämfört med en TT-RS.

3. Chassiet, här tycker jag kanske att CTR:en var lite vassare, den har bättre dämpare original och kränger mindre samtidigt som den tar gupp och ojämnheter bättre. Turn-in är också något bättre på en CTR. Dock så kan man ju göra en grej med M2:an som man inte kan på en civic... POWER-SLIDES! Fy fan vad rolig och bra M2:an var att sladda med, till och med jag som inte ens är bra på att sladda lyckades köra den på sköna ställ, grymt! Bilen understyr ibland och skulle säkert må bra av bredare däck fram, men jag tyckte generellt att den funkade jättebra vid hård körning.

4. Bromsar, känns helt OK, ganska likt tidigare bilar. Har dock inte pushat så hårt än, då behöver jag nog nya belägg i alla fall.

5. Styrning, ganska bra för att vara elservo, lite sämre känsla och lite slöare än CTR, men i det stora hela inget man stör sig på.

6. Växellåda, typiskt BMW känsla, lite längre slag jämfört med en civic, men det är lättare att hitta rätt vid hård körning och jag föredrar nog faktisk BMW:ns känsla.

Jag var med på MX5 klubbens konbanekörning på lunda i söndags, det var roligt men det känns som att en miata är mer lämplig för konbana då det var lite väl tight för mig. Jag körde istället rätt många varv på en mindre rundbana som de fixat i närheten, den var riktigt kul och jag kunde köra på kontrollerat ställ på 2:ans växel i flera av kurvorna!

I det stora hela är jag väldigt nöjd med bilen och ångrar inte mitt byte!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Grattis till kul bil

Styrkänsla, turn-in, kräng... det är många hundra kilo till tyvärr jmfrt med CTR'en

_________________
Magnus Thomé
Citera
v33
Stockholm
Här sen Feb 2019
Inlägg: 143



Grattis till fin bil! Lär vara grymt kul

_________________
Gust4v V35tlund

Toyota GR86
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 587



Grattis och ser fram emot körningar 2021...?😇

M2 går nog att skrämma till en riktigt kul clubsport. 🤭🤪

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Grattis!

Gillar den färgen starkt på M2


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Har uppgraderat bilen med PFC:s nya "sportbelägg" då jag försöker hitta nåt som duger både på gata (utan att gnissla) och för lätt körning på bana.

Körde igår på sviestad med bilen, kom efter lunch och fick två stinter innan det började regna. Bilen fungerade bra, bromsarna tog helt ok även om jag gärna skulle vilja ha lite mer gummi fram för ännu bättre bett. Kändes som att det var däcken som begränsade nu. Var ganska ringrostig och vågade inte pressa så mycket så bästa tid blev 1.07. Det var roligt hursomhelst och m2 var nog den vanligaste bilen på plats (4st).

Fick åka med i en clio från en som också brukar skriva här på forumet, den gick bra och jag fick några bra tips på spårval.

Känner att jag är lite för rädd att köra av med bilen, vore roligare med en bil som man inte behöver vara så rädd att krascha. Tyvärr är jag skeptisk om min s60r kommer att gå att köra på bana, den har inte känts speciellt bra väghållningsmässigt tyvärr. Kanske är det dags för en total bilrokad igen? Har sneglat lite på civic type r fn2 och megane rs..

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Vad kör du med för däck?

_________________
Johan B
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
blixten skrev:
Vad kör du med för däck?


Jag kör med original MPSS med original chassie och hjulvinklar.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



M2 måste vara riktigt potent på bana, gillar den riktigt bra redan som original ute på gata. Men man känner att det finns mycket fart och väghållning i bilen.

Hur var vädret vid Sviestad igår på förmiddagen? Tänkte åka men vädret kändes för osäkert för att åka 2,5H enkel väg för att köra halvdag (vagnbok). Tvekade in i det sista.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
En liten uppdatering. Det blev inte så mycket bankörning med M2:an, har haft mycket andra grejer som hänt så tiden har varit begränsad. Bilen såldes efter sommaren 2022 och har nu en ny ägare. Lyckades ha bilen i nästan 3 år och fick mer för den än vad jag betalade när jag köpte den, konstiga tider!

Som vanligt så brukar jag ju alltid skriva några ord om vad jag tyckte om bilen! I det stora hela tycker jag att detta har varit den bästa bilen jag haft, jag har listat några punkter nedan:

Motor: N55 är en rktigt fin motor tycker jag. Den låter mycket fint (betydligt bättre än S55) och den har ett väldigt fin register med i princip obefintlig turbolagg. Jag har varit otroligt nöjd med motorn och motorljudet.

Växellåda: Helt OK, känns som många andra BMW bilar. Mindre klonkig jämfört med M3E46. Lite för lättväxlad och lite för mycket gummi-känsla. Har lagom slag och avstånd mellan växlarna men lite med Honda precision hade inte skadat.

Bromsar: Funkade mycket bra, även på bana. Men har inte pressat denna bil lika mycket som mina tidigare bilar. Hade säkert mått bra av lite bromskylning om man ska köra långa pass. Bra känsla i pedalen, inget att klaga på. Bromsar minst lika bra som min gamla CTR.

Chassie: Helt OK original, inte samma fina dämpning som man får med ett par öhlins men bra för att vara original. Aningens understyrd i långsamma svängar, den hade mått bra av lite bredare däck fram. Men väldigt fina möjligheter att kompensera med gasen och få den att bli neutral. Den var sjukt rolig och enkel att köra och sladda med! Turn-in var helt OK, men inte i klass med CTR FK8. Känslan i ratten var ok, men inte mer än så. M3E46 med hydraulservo är bättre. CTR FK8 (elservo) också aningens bättre, kanske på grund av sin brutala instyrning.

Kanske kommer jag köpa en M2:a igen, så bra är dom!

Sista bilden på bilen när den stog på bilfirman:



Jag funderade länge på vad jag skulle ersätta M2:an med och tillslut så bestämde jag mig för att beställa en helt ny RS3 sedan. Ringde till Audi och frågade vad det var för leveranstid. Inte så länge sa säljaren, du kan få den redan Q1 2024! Typ 15 månader alltså

Men jag beställde en i alla fall, vet att det tar tid att få tag på nästan vilken bil som helst just nu. Eftersom det var sån lång leveranstid bestämde jag mig för att köpa en lite billigare bil att ha i väntan på RS3:an. Jag pallar inte att bara köra runt i min gamla volvo i över ett år. Så jag köpte en Seat Leon Cupra ST-R. Någorlunda praktisk bil som ändå kan vara lite rolig. Just denna bil har också en hel del extra grejer:

- Stertman steg 3, över 500hk.
- Större turbo,
- Större IC, kolfiber insug
- Race-kat
- Sportavgas
- Kraftigare högtryckspump
- Mappad växellåda
- Öhlins Road & Track stötdämpare
- De stora brembo bromsarna (samma som RS3 / TTRS)
- Fina och lätta flow-formade fälgar



Den lät förjävligt när jag fick den (alldeles för högljudd) men jag köpte en remus mellandämpare och nu låter den bra. Den rör på sig också med riktigt bra klipp på högre varv. Dock får man programmera om sin körstil litegrann, den har ju bara en 2L maskin så det tar lite tid innan den bygger laddtryck.

Planen var att ha Cupran lite över ett år och sen sälja den när RS3:an väl levereras. Döm då av min förvåning när Audi några veckor efter köpet av Cupran ringer och säger att någon hoppat av sin leverans och jag kan då få deras slot på fabriken. Det betyder nu att Rs3:an redan är byggd och kommer nu om nån vecka. Kul att få den så fort, men det betyder också att Cupran nu måste säljas! Jag har ju inte ens fått testa den på bana än!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



iqbad skrev:
En liten uppdatering. Det blev inte så mycket bankörning med M2:an, har haft mycket andra grejer som hänt så tiden har varit begränsad. Bilen såldes efter sommaren 2022 och har nu en ny ägare. Lyckades ha bilen i nästan 3 år och fick mer för den än vad jag betalade när jag köpte den, konstiga tider!

Som vanligt så brukar jag ju alltid skriva några ord om vad jag tyckte om bilen! I det stora hela tycker jag att detta har varit den bästa bilen jag haft, jag har listat några punkter nedan:

Motor: N55 är en rktigt fin motor tycker jag. Den låter mycket fint (betydligt bättre än S55) och den har ett väldigt fin register med i princip obefintlig turbolagg. Jag har varit otroligt nöjd med motorn och motorljudet.

Växellåda: Helt OK, känns som många andra BMW bilar. Mindre klonkig jämfört med M3E46. Lite för lättväxlad och lite för mycket gummi-känsla. Har lagom slag och avstånd mellan växlarna men lite med Honda precision hade inte skadat.

Bromsar: Funkade mycket bra, även på bana. Men har inte pressat denna bil lika mycket som mina tidigare bilar. Hade säkert mått bra av lite bromskylning om man ska köra långa pass. Bra känsla i pedalen, inget att klaga på. Bromsar minst lika bra som min gamla CTR.

Chassie: Helt OK original, inte samma fina dämpning som man får med ett par öhlins men bra för att vara original. Aningens understyrd i långsamma svängar, den hade mått bra av lite bredare däck fram. Men väldigt fina möjligheter att kompensera med gasen och få den att bli neutral. Den var sjukt rolig och enkel att köra och sladda med! Turn-in var helt OK, men inte i klass med CTR FK8. Känslan i ratten var ok, men inte mer än så. M3E46 med hydraulservo är bättre. CTR FK8 (elservo) också aningens bättre, kanske på grund av sin brutala instyrning.

Kanske kommer jag köpa en M2:a igen, så bra är dom!

Sista bilden på bilen när den stog på bilfirman:



Jag funderade länge på vad jag skulle ersätta M2:an med och tillslut så bestämde jag mig för att beställa en helt ny RS3 sedan. Ringde till Audi och frågade vad det var för leveranstid. Inte så länge sa säljaren, du kan få den redan Q1 2024! Typ 15 månader alltså

Men jag beställde en i alla fall, vet att det tar tid att få tag på nästan vilken bil som helst just nu. Eftersom det var sån lång leveranstid bestämde jag mig för att köpa en lite billigare bil att ha i väntan på RS3:an. Jag pallar inte att bara köra runt i min gamla volvo i över ett år. Så jag köpte en Seat Leon Cupra ST-R. Någorlunda praktisk bil som ändå kan vara lite rolig. Just denna bil har också en hel del extra grejer:

- Stertman steg 3, över 500hk.
- Större turbo,
- Större IC, kolfiber insug
- Race-kat
- Sportavgas
- Kraftigare högtryckspump
- Mappad växellåda
- Öhlins Road & Track stötdämpare
- De stora brembo bromsarna (samma som RS3 / TTRS)
- Fina och lätta flow-formade fälgar



Den lät förjävligt när jag fick den (alldeles för högljudd) men jag köpte en remus mellandämpare och nu låter den bra. Den rör på sig också med riktigt bra klipp på högre varv. Dock får man programmera om sin körstil litegrann, den har ju bara en 2L maskin så det tar lite tid innan den bygger laddtryck.

Planen var att ha Cupran lite över ett år och sen sälja den när RS3:an väl levereras. Döm då av min förvåning när Audi några veckor efter köpet av Cupran ringer och säger att någon hoppat av sin leverans och jag kan då få deras slot på fabriken. Det betyder nu att Rs3:an redan är byggd och kommer nu om nån vecka. Kul att få den så fort, men det betyder också att Cupran nu måste säljas! Jag har ju inte ens fått testa den på bana än!


Kompisen Fick också en avhopparslot, skulle få den i höst,men nu dök den upp för ett par veckor sen, en jäkla uppgradering mot 8v modellen,tyvärr har dom inte lyckats knäcka boxen än...efter över ett år



_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Johansson939
Vimmerby
Här sen Nov 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


HGP verkar knäckt boxen. Eller hur dom nu kommer runt den.
Likaså ABT har väl trim med. Fast en "stand alone" box till den.


https://www.hgp-turbo.de/2-5-tfsi-2022-mit-ottopartikelfilter-opf.html . . . .

_________________
Hans Johansson

Praga DD2 2022
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Johansson939 skrev:
HGP verkar knäckt boxen. Eller hur dom nu kommer runt den.
Likaså ABT har väl trim med. Fast en "stand alone" box till den.


https://www.hgp-turbo.de/2-5-tfsi-2022-mit-ottopartikelfilter-opf.html . . . .


jag tror inte HGP har en programvara när det kommer till kritan, de e bara nåt dom skriver för att verka exclusiva,ingen betalar dom pengarna för en steg 1.
JB4 finns, men det är ju som sagt en piggyback som ger max 100hk

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Johansson939
Vimmerby
Här sen Nov 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Film från 528 hästar versionen.

https://youtu.be/c74D4h7XEI0

Samma gubbe har även testat 650 versionen.

Så, det verkar finnas.

_________________
Hans Johansson

Praga DD2 2022
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Johansson939 skrev:
Film från 528 hästar versionen.

https://youtu.be/c74D4h7XEI0

Samma gubbe har även testat 650 versionen.

Så, det verkar finnas.


de var som fan, då är HGP dom enda som knäckt boxen, då kan man nog ha den prissättningen

sorry för trådkapning

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 2017 - Bilen såld, ny bil inköpt!
5 besök senaste veckan (2399 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande