Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur stumma bromsar ska man förvänta sig i en gammal bil?
2 besök senaste veckan (939 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Enligt titel - hur stumt är stumt? Har luftat bromsarna nu så att jag är less, men det kanske inte blir bättre än såhär? På den V50 som jag hade för nåra år sen blev det ett tydligt "bonk" och en väldigt stum pedal när man klev på plötsligt, samma med min nya 520d. Mycket bra feeling. Med denna e46:a är det liksom smådegigt när man ansätter bromsen men sedan stumt och bra.

Men - jag kan ju SE med blotta ögat att huvudcylindern rör sig, alltså att brandväggen flexar. Det sitter gamla slangar överallt. Man kanske inte ens kan förvänta sig nån PANG känsla i bromsen?

Börjar känna att stålomspunnet är lockande - om det inte hade varit för att jag är förbannat less på att lufta bromsar!



Not: Det är en lång historia som började med att jag bytte huvudcylinder, denna luftades inte på ett klokt sätt utan många gånger på fel sätt. När jag sedan luftade på ett klokt och bra sätt gick det fort att få till bättre bromsar. Nu är de nog mest okej sedan bytet iaf - det var riktigt ruttet från början.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



På vissa BMW modeller finns det en kraftfördelningsventil som är fjäderbelastad och begränsar trycket till bakbromsarna efter viss tryck. Denna kan också ge lite "svampighet". Det, plus enkolvsok med gummibussningar, gamla slangar och nya belägg (som inte är helt plana mot skivan än) leder till viss svampighet som är svår att få bort.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Alla M-bilar jag haft inkl M2an har svampig pedal. Står du still med motorn på så kan du nästan trycka pedalen i golvet i ALLA de jag haft. Även om stummare hade varit nice så stör det mig inte faktiskt konstigt nog. De som haft stum pedal har byggt om med helt andra ok osv.


Fast det här låter som något annat iof
SevenEight skrev:
Med denna e46:a är det liksom smådegigt när man ansätter bromsen men sedan stumt och bra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Alla M-bilar jag haft inkl M2an har svampig pedal. Står du still med motorn på så kan du nästan trycka pedalen i golvet i ALLA de jag haft. Även om stummare hade varit nice så stör det mig inte faktiskt konstigt nog. De som haft stum pedal har byggt om med helt andra ok osv.


Fast det här låter som något annat iof
SevenEight skrev:
Med denna e46:a är det liksom smådegigt när man ansätter bromsen men sedan stumt och bra.


Ah, bra input Magnus ang M bilar!

Jo, men det är liksom en bestämt deg. Det är bara att det inte går att "smälla på" bromsarna som I en modernare bil. Efter senaste luftning en är det dock väldigt mycket mer bestämt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Om huvudcylindern rör sig är det det första, och enklaste du ska greja med.

Inget annat som du gör kommer ha full effekt innan den står still.

Sedan är det som många säger, rätt normalt att ha visst flex i systemet. Inte minst för att man måste ha rörelsereserv, dvs med fullt tryck på bromsen ska ju varken pedal eller cylinder vara i botten utan det stoppar ju bara mot bromsvätskan så att säga. Alla packningar, slangar osv. har ju lite lite flex som känns i pedalen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Även om det inte är luft så blir det ju flex i gamla bilar pga slangar som expanderar, ok som glappar och glider lite halvt och glappa hjullager som slår tillbaka beläggen. Brandväggen kan även den flexa. Bromsreduceringsventiler som har en kolv och en fjäder internt. Samt huvudcylindrar som är slitna och läcker lite internt. Är alltid vettigt att byta slangarna.

Nu har jag jobbat bort det mesta sådant på min bil, fyrkolvsok fram, bara fräsha stålomspunna slangar, nytt pedalställ med nya huvudcylindrar. Styvat upp brandväggen så den inte flexar mycket. Blir ju alltid en zon på pedalrörelsen från att man börjar känna motstånd tills alla belägg ligger dikt an mot skivan och pedalen blir stum.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



And reas Mill bro skrev:
Även om det inte är luft så blir det ju flex i gamla bilar pga slangar som expanderar, ok som glappar och glider lite halvt och glappa hjullager som slår tillbaka beläggen. Brandväggen kan även den flexa. Bromsreduceringsventiler som har en kolv och en fjäder internt. Samt huvudcylindrar som är slitna och läcker lite internt. Är alltid vettigt att byta slangarna.

Nu har jag jobbat bort det mesta sådant på min bil, fyrkolvsok fram, bara fräsha stålomspunna slangar, nytt pedalställ med nya huvudcylindrar. Styvat upp brandväggen så den inte flexar mycket. Blir ju alltid en zon på pedalrörelsen från att man börjar känna motstånd tills alla belägg ligger dikt an mot skivan och pedalen blir stum.


Jag håller med om detta. Efter att bytt alla hjullager och nav på min bil är bromsen enormt stum jmf med tidigare.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Efter att ha läst lite om "Janne J" och hans problem med bromsar, och kanske mer det som skrevs av andra i tråden plus det som skrivits i denna tråd så börjar jag väl känna att det hänger ihop. Lager, slangar och skivor som kanske inte är hundra skulle nog förklara saken.

Ett tecken är väl att så fort jag kommer upp i fart så blir det sämre. Första bromsningen, liksom när jag backar ner på asfalten är ju alltid schysst. Sen är det liksom... Sådär. Men när man sitter med bromsarna ansatta så är ju pedalen stum och bra. Bara att resan dit är tråkig. Jaja, nu får det väl vara såhär. Ska väl kanske byta till stålomspunnen sen och det kanske ger nåt också. Oken fram är dock degiga i bussningarna, tyvärr så passade inte de bronsbussningar jag köpte i oken, hålen för stora! Men, kinesiska ok och amerikanska (pseudo-kinesiska alltså) bussningar, jag är inte förvånad.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4102



I min prioritering så har bromsarna hamnat lite längre ner på listan då vibrationsproblemen har varit det mest akuta, men jag har samma som du, lite för lång pedalväg och en diffus känsla.
Nu verkar det som vibrationsproblemet har blivit mycket bättre ( har provkört en kort runda ) så nu är det dags att ta tag i bromsarna.

Bakbromsarna har påverkats mycket av att skivorna suttit snett, videon är väldigt tydlig när man ser hur oket rör sig, men även fram har jag ett problem.
Mitt högra främre ok sitter inte exakt i linje med skivan, differensen var från början 0,8 mm från kortsida till kortsida på beläggen. Jag gjorde lite åtgärder och fick ner diffen några 10-delar till under 0,5 mm men det är ändå för mycket. Kommer att lägga lite energi på att linjera oket 100% för att minimera att belägget trycks snett varje gång jag trampar på pedalen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På Toyobarun har jag förbättrat pedalkänslan påtagligt genom att montera bättre slangar, staga upp bromscylindern och montera stadigare ok.
Nu gjorde jag iofs allt detta samtidigt så det är svårt att säga vad som gör mest skillnad.
Förbättringen blev massiv.
Jag inbillar mig att uppstagningen av cylindern spelar en inte helt oväsentlig roll i sammanhanget.


Gjorde en enkel justerbar vinkel som går att förspänna.


_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



När jag bytte från välanvända och småsneda enkolvs glidok till fyrkolvs fram så blev det en enorm skillnad (inga andra ändringar gjorda samtidigt, jo annan diameter på skivan men det ska väl inte påverka).
Den lite gummiartade känslan byttes till ett betydligt stummare (så misstanke om flex i pedal/torpedvägg började märkas).
Men så länge som det är repeterbart och inte ändrar sig när det blir lite värme i grejerna så går det ju att anpassa sig (iaf om man har ABS som hängslen).
En stenhård (död) känsla kan ju vara problematiskt det med, om det gör att det blir svårt att modulera.
Gammal bil... Jo min är ju 20 nu... hmm

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Hur stumma bromsar ska man förvänta sig i en gammal bil?
2 besök senaste veckan (939 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande