Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsa plastspoilers, frontläppar etc...
514 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Vad för utrustning ska hemmapularen ha för att laga sprickor i olika sorters banåkabilplastdelar tillverkade av t.ex. ABS och PP plast?
Jag antar att svetsning generellt är seriösare än "limning".
Var köper man lämpliga grunkor och vad ska man ha som är lätt att arbeta med? Rekommendation?



(Såg att det fanns några tidigare trådar i ämnet men tyckte att det var dags för en färsk)

_________________

Rice and shine
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Vissa saker går förvånansvärt bra att lappa ihop med en billig lödkolv, jag har kört det på vissa saker och så länge man har material att jobba med brukar det gå ganska bra. Dock är det tacksamt om man slipper göra det på ytor som ska synas, finishen blir inte alltid så fin ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Jag har funderat på ett sådant här https://www.power-tec.co.uk/product/92418
Har däremot inte någon erfarenhet av dem.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



Droppa i lite aceton i sprickan, acetonet smälter plasten och när acetonet har dunstat stelnar plasten igen och är "lagad". Sen kan man ju alltid lappa/limma mer på insidan.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Westersund skrev:
Droppa i lite aceton i sprickan, acetonet smälter plasten och när acetonet har dunstat stelnar plasten igen och är "lagad". Sen kan man ju alltid lappa/limma mer på insidan.


Aceton löser ABS plast det har jag gjort flertal gånger med 3D printade saker, men fungerar det även på PP?

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Jobbat som plastsvetsare.
Leister är riktigt bra, ett måste är att kunna ställa temperaturen då det skiljer en del mellan olika plaster. Inger måste men det blir enklare.
Att hålla på med lödkolv känns väldigt B och blir ett krångel med att tillsätta plast. Annars finns det bra limmer, duramix är en av dom. Borra och gänga i om man nu vill det.

V spalt och lite smalare än tillsatsmaterialet så räcker det med en liten slipning för att få det jämt. Krävs så klart lite träning men svetsa är helt klart det jag gillade mest, limma va inte min grej.

Detta verkar vara en kopia på leister och betydligt billigare och fungerar säkert galant i garaget om man nu inte ska laga 5st på en dag

https://m.banggood.com/sv/1500W-Plastic-Welding-Hot-Air-Gun-with-2Pcs- . . . .

_________________
Henrik Dahl
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

@Falk
Jag har en plastsvets och lite olika fyll-material om du behöver prova eller snabbfixa någon smärre förorsakad skada.
Egentligen så är funktionen på plastsvetsar en kombo av värme och hastighet på luftströmmen, en avancerad värmepicka typ......

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
steffe skrev:
@Falk
Jag har en plastsvets och lite olika fyll-material om du behöver prova eller snabbfixa någon smärre förorsakad skada.
Egentligen så är funktionen på plastsvetsar en kombo av värme och hastighet på luftströmmen, en avancerad värmepicka typ......

Schysst om man kunde låna och testa lite vid tillfälle... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har använt 3M , 55045 några ggr, har fungerat alldeles perfekt, tror det är ganska allround när det gäller lagning av plaster på bilar. Svetsning vore väll bra att kunna/ha prylar för, men man kan ju inte va expert på allt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1344



Magnus Mårtenson skrev:
Aceton löser ABS plast det har jag gjort flertal gånger med 3D printade saker, men fungerar det även på PP?


Osäker, har provat aceton på olika 3D-printade material och det fungerar utmärkt. Går ju alltid att prova på baksidan nånstans.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Skruva banåkabil
Svetsa plastspoilers, frontläppar etc...
514 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande