| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Måla golvet...på bilen altså
|
2 besök senaste veckan (1803 totalt) |
|
Vad andvänder ni när ni målar underredet på bilen? Jag har plockat ner bakvagnen å sett en del ytrost under, tänkte köra stålborste pp rondellen å måla det svart innan bakvagnen åker tillbaka. Finns det nån bra enstehsraket å dra på så de blir bra? _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Jag gillar den här: https://rotmotaverken.se/wp-content/
Slitstark och med den där halvblanka lystern som gör att det känns som oem. Har den både inuti och under min bil:
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Hagmans CA som grund. Den kan penslas, även om den är rätt rinnig.
Jag har temadur urethanfärg på mitt underrede. Kan också penslas, och är man lite noga så flyter den ut fint och penselstrecken syns knappt. Slagseg färg som tål rätt mycket stryk, och den går även att lägga lackskydd på. Du tycker väl om puts har jag förstått. 😉 Edit: lägg två lager temadur så blir det grymt slitstarkt Teroson gör bra etsande 1K primer på sprayburk om det ska vara enkelt. Sen kan du pensla topcoatet, så blir det ändå relativt smidigt. |
||||
|
Jeppson
Vilken temadur är det? Jag skulle helst spruta men omständigheterna gör att jag antagligen måste pensla. Känner att undersidan inte gör nåt om den är penslad, vill mest få bort fläckar å få på nåt slitstarkare än tunn orginalgrund utan rostskydd som det är nu _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
Ja, det var ju en bra fråga...
Är det brådis? Jag har ingen burk här, men kan sticka förbi där de står i slutet på veckan och kolla namn. Jag tror att om du hade ringt en färgnasare och frågat efter polyurethanlack från temadur så finns det nog bara en. Möjligtvis olika glanstal. Den går att spruta också, blir väldigt fint. Men har du rost, så kommer du behöva lägga slipgrund om du ska ha finish. Det blir ganska mycket jobb plötsligt. Hagmans har iof rätt ok sprutspackel på sprayburk som funkar bra med deras grund också. Men du får lägga flera lager innan det fyller gissar jag. |
||||
|
Jepppe
Jag ringer å kollar med nån färgnasare, nivån är att jag helt sonika bara slipar bort ytrosten å lägger färg, nån måtta får det vara på på det hela 😁 Det kommer knappt synas,sitter bakvagn,plast å grejer ivägen för concoursdomarnas hökögon,det är mest för inre fridens skull _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
|
2k epoxi är överlägset mest hållbart i längden.
Men i ditt fall så fungerar nästan garanterat vilken tex 1 komp "stål-färg" som helst, den ska ju inte ut å köra på Nordsjön så att säga. Och om 20-30 år om färgen börjar släppa kanske det inte spelar så stor roll längre. Pensla är nog enklast under omständigheterna, någon bra färg med lite lagom tjocklek så är det enklast rent utförandemässigt. Kanske ska undvika tex julas eller biltemas egna färger, dem brukar vara väldigt blaskiga, köp färg på en färgaffär/lackeringsbutik. Vilket märke osv spelar mindre roll. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
riktigt bra "skit" använder på jobbet till diverse ståldetaljer.. _________________ Michael Thulesius |
||||
|
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Det blir grymt bra! Bryt någon mörk RAL och fram med sprutan.
Då blir det enkelt att vaxa eller lägga lackskydd efteråt.
|
||||
|
Re:
Som sagt, orkar man inte blanda 2k som grund så är det denna som gäller. Den biter bra, är lätt att lägga på utan rinningar och verkar innehålla lite (med betoning på lite) slipgrund så den fyller små sliprepor osv. Jag har lagt den på smådetaljer och sen sprutat Temadur ovanpå, så det funkar fint.
|
||||
|
Jag kör alltid med hagman's CA primer 2k epoxi. Den gula, sen kan du måla med vad du vill på den.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Klämmer in en fråga till. Jag ska måla min invändigt i vinter efter asfaltmattorna plockades bort så är den grundmålad under bara och silver i övrigt. Min tanke är att måla med någon färg direkt på detta ingen grund då det känns onödigt?
Jag tänkte mig nog silver för att behålla samma färg men man kanske ska byta? Men vad ska man köpa för lack? Där blir ju inget slitage direkt invändigt.
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
|
Silver är väl en jättebra färg, den lär täcka fantastiskt och har ju fördelen att det inte blir för mörkt, men ändå inte så ljust att det blir skitigt med en gång.
Svart är ett mörker att hitta saker i (den där lilla pluppen eller skruven som gömmer sig under stolen). |
||||
|
Jag ska snart lackera min invändigt valet föll på en 2k lack. Men hur gör jag bäst när jag ska lackera. Jag tänkte ha alla dörrar stängda förutom en som jag ska gå in/ut ur. Utsug tänkte jag ha baktill i en av ventilationsöppningarna men räcker det tro? Kommer det tryckas ut mycket färgdamm från dörren som är öppen? Något annat man bör tänka på?
_________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1803 totalt) |