Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (13793 totalt) |
Här kommer en liten presentation av min Golf GTi som inhandlades i våras. Tanken var att få den körbar ganska snabbt för att få köra lite banträffar under sommaren och sedan skulle den genomgå större uppgraderingar under kommande vinter. Bilen har strulat mer än vad jag trodde var möjligt så än så länge har inte en enda meter bansträcka averkats!
![]() Men snart så skall den vara körbar, så att jag kan ta license den 21:e Augusti ![]() Så här ser den iaf ut: ![]() Uppgraderingen till fullfjädrad banracer har precis börjat och kommer antagligen ta ganska lång tid då både tid och pengar delas med ett par andra intressen. ![]() Bromsarna har jag renoverat så en bur skall monteras härnäst. Efter det följer lättning samt uppgradering av chassie komponenter. Motor får bli original GTi 112 hp så länge. Jaha, det var nog allt för tillfället, men mer lär det bli ![]() _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||||||
Bild på de nya fjäderbenen och skivorna...
![]() Fräschare ok ligger på lagret. Nya bärarmar blir det väl också snart? Mer nya delar ska hämtas på VAG idag... (rimmar ju ![]() Mekarsuget är högt i vårat garage (tack till Habbe och Mr Ahlin för nytändningen ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||
Den obligatoriska rensningen är precis påbörjad samt en donatorbil är inhandlad. Donatorbilen är en gammal rallybil, villken jag skall ta buren och eventuellt taket ifrån (Min bil har en taklucka som jag gärna vill bli av med
![]() Här är en bild på undertecknad tilsammans med donatorn ![]() ![]() Här är en bild på nuvarande status hos min blivande racemaskin ![]() ![]() och en till......notera den "grova balken" som stöttar hjulhusen bak... OBS! Det var då inte jag som gjorde denn race modd! ![]() ![]() _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||||||
Dum fråga kanske, men varför inte satsa på Rally-karossen direkt?!?
Eller är det strul med pappren på den? Plocka bur och tak ![]() Kul bygge annars!! ![]() Från vilken modell kommer skivor o fjäderben?? _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||||
oj va kul och se. Hade en röd Golf GTI Special -83 som första bil och det är den av mina bilar som jag saknar oftast, min fästmö hade också en röd GTI som första bil men en lite äldre.
Nu finns det lite funderingar på att skaffa en 83a eller 84a och göra om till banracer. Ska bli mycket spännande att följa erat projekt. |
||||||||
Rätta mig gärna om jag har fel men kom inte Gti special bara som årsmodell -84?? ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||||
|
||||||||
Svara lite för Martins räkning...
Special eller ej men även 83:or fanns med 1800-motorn på 112hk. Fjäderbenen är från Sachs och hittades på Blocket tillsammans med motorn som nu sitter i min Scirocco. ![]() Skivor och belägg är från Mintex tror jag. "Rallykarossen" är just reggad som rally-bil med ~170hk och då blir det väl svårt att göra den till gatbil igen? _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||
oj, kul med allt intresse kring bygget, verkligen inspirerande
![]() ![]() ![]() Mitt mål är att bygga en "clubsport edition" av den gamla hederliga ur Golf GTI:n dvs Mk1:an. Detta innebär för mig ett ordentligt uppgraderat chassie, lägre vikt och en något vässad motor. Chassie jobb dvs bur, lättning och väghålningsförbättring har absolut prioritet 1. Motorn kommer antagligen vara ganska original en tid framöver.
Håller till hundra procent med ![]()
Rallykarossen har gått en del i skogen och ser därför ut därefter ![]() Skivor och fjäderben är typ "original fast bättre" dvs originalbroms förutom högre kvalitet på skivor och belägg samt fjäderben från Sachs.
Skall försöka göra det så ![]() ![]()
Kul med intresse för ens projekt! Hoppas du skaffar en etta, hur kul som hällst ![]() (Lite inspiration kan man kanske bidra med iaf) ![]() Har inte riktigt full koll på det här med årsmodellerna. Jag trodde bara att specialen fanns -84 eftersom då kom ju även MK2 GTI:n. Men en trolig förklaring är ju att de sena -83:orna även innefattas av "Special paketet" _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||||||
Det ser riktigt trevligt ut Martin
![]() ![]() ![]() Bruxar ju själv runt i en Golf som enligt reg. beviset är en GTi Special av årsmodell 1983, så det finns ![]() ![]() Marciej -> om du skakar fram en vettig E30 med M10 till mig så kan du ta över min "Big Block" ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Tackar tackar ![]() Jag kom precis på att jag borde fira ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||||||
Special finns av både 83 och 84 års modell, med och utan taklucka. Det står utryckligt i reggbeviset om det är en Special, står det inte det så är det ingen Special.
|
||||||||
Kan bara instämma att mk1 GTi är det enda rätta
![]() ![]() En gång VW alltid VW, varför vet jag inte men det kan ha något med familj eller så. _________________ Be that machine that works in your hand ![]() |
||||||||
Ja, jag har verkligen fastnat för vw även om jag hade lite funderingar på att köpa BMW efter att Rickard här på forumet flyttat in i vårat garage med en 1602:a. Men jag fick ett återfall till vw igen ![]() Denna helgen var tänkt till att rensa och slipa bort allt klet som finns i en bil. Tyvärr har min rygg satt stopp för de planerna, men jag han iaf få gjort en del igår. Det blir faktiskt en hel del dämpningsklet även i en såpass gammal bil som det trots allt är. (Se Statoil påsen) ![]() _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||||||
Har inte vägt påsen ännu, men skulle tippa på ca 5 kg. Kanske inte så mycket, men aldeles för mycket för att det skall få stanna kvar på bilen ![]() _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||||||
Det skuvas lite var stans på bilen förtillfället. Det är väl lite motgångar blandat med framgångar. Det tråkiga är att länkarmsinfästningen på ena sidan fram är rostig och den ena pinnbulten som skall hålla infästningen är av
![]() ![]() ![]() ![]() På g: Nya länkarmar. Sten hårda bussningar runt om. Nya ljusterbara topplagringar. Bur. Bilstatus inuti: ![]() Mitt nya 3A 2.0 liters block: ![]() _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||||||
Då buren i min donatorgolf inte var utformad enligt nya bestämmelser och var väldigt svår att försöka få ur bilen, på ett vättigt sätt, har en ny bur införskaffats från www.svetsosmide.se
Hoppas på att det inte skall ta för lång tid att få in den i bilen... ![]() ![]() [/img] _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - ![]() |
||||||||
Blir ju kanon de där martin! Detta bygget följs garanterat utav mig iaf.. hehe!
Alltid lika kul med likasinnade golf dårar ![]() Ska väl sätta fart med mitt bygge här i dagarna igen oxå.. hehe Ska bara få "fingrarna ur" först ![]() _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (13793 totalt) |