Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 TS - 95...
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
267 besök senaste veckan (22082 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6254



Vete tusan om jag skulle vilja ha dylika stålrör som pekar mot ryggmärgskanalen.

https://rejsa.nu/im/user/22207/2023-05-03-14-19-18_img20230503125657.j . . . .

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
Kolja skrev:
Vete tusan om jag skulle vilja ha dylika stålrör som pekar mot ryggmärgskanalen.

https://rejsa.nu/im/user/22207/2023-05-03-14-19-18_img20230503125657.j . . . .


Tja, vad ska hända? Rören sitter i V. Ser inta att dom kan skada mej vid en krock från nåt håll.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



elCrillo skrev:
Kolja skrev:
Vete tusan om jag skulle vilja ha dylika stålrör som pekar mot ryggmärgskanalen.

https://rejsa.nu/im/user/22207/2023-05-03-14-19-18_img20230503125657.j . . . .


Tja, vad ska hända? Rören sitter i V. Ser inta att dom kan skada mej vid en krock från nåt håll.


Jag hade aldrig vågat chansa, rörändar som pekar mot kroppen känns helt fel.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



De brukar tjata om detta på debutantlicenskurserna, ajjabaja för 4/6-punktsbälten utan bur..
Pga riskerna vid ev rundpall.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
Jag hör vad ni säjjer.

4/6 punktsbälte utan bur har ju stötts å blötts men man hinner inte vika undan och rädda sej med ett 3 punktsbälte vid ev rundslagning.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



elCrillo skrev:
Jag hör vad ni säjjer.

4/6 punktsbälte utan bur har ju stötts å blötts men man hinner inte vika undan och rädda sej med ett 3 punktsbälte vid ev rundslagning.


Det handlar om att inte hållas fast i ett visst läge, att "hinna vika undan" finns det inte en chans att man gör då man är som en kokt spaghetti i krockvåldets händer, man har inget att säga till om. Bälten däremot är ju gjorda för att hålla fast en i en viss position vid krock så då sitter man där, vare sig man vill eller inte.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
MaZ skrev:
elCrillo skrev:
Jag hör vad ni säjjer.

4/6 punktsbälte utan bur har ju stötts å blötts men man hinner inte vika undan och rädda sej med ett 3 punktsbälte vid ev rundslagning.


Det handlar om att inte hållas fast i ett visst läge, att "hinna vika undan" finns det inte en chans att man gör då man är som en kokt spaghetti i krockvåldets händer, man har inget att säga till om. Bälten däremot är ju gjorda för att hålla fast en i en viss position vid krock så då sitter man där, vare sig man vill eller inte.


Okej! Så 3 punktsbälte och rejäl skalstol är bättre? Sitter man inte där man sitter med den kombon också?
Jag har läst i 4/6 bältestråden att det är lite "sak samma", att 6 punkts är okej även utan bur då man iallafall sitter fast i stolen och inte kommer nån stans, men jag kan naturligtvis ha fel.

Bilen är väl 50/50 glassätare och konbanebil. Den kommer inte att rulla så många mil och kommer antagligen inte tävla ihop med andra samtidigt. Om det blir så så åker det i en bur direkt såklart.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Janne J skrev:
elCrillo skrev:
Kolja skrev:
Vete tusan om jag skulle vilja ha dylika stålrör som pekar mot ryggmärgskanalen.

https://rejsa.nu/im/user/22207/2023-05-03-14-19-18_img20230503125657.j . . . .


Tja, vad ska hända? Rören sitter i V. Ser inta att dom kan skada mej vid en krock från nåt håll.


Jag hade aldrig vågat chansa, rörändar som pekar mot kroppen känns helt fel.


Äsch, de syns ju på röntgen.
Man kan sätta dem mot de kroppsdelar som man inte är så rädd om. thumbs up

Skämt o sido, finns det inget annat fäste du kan nyttja, där rören är lite mer vertikalt monterade tex?
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
Jo det gör det säkert.
Jag undrar bara lite vad ni menar. Rören är samma kvalité och dimension som folkraceburar, bockat av en burbyggare, jag har jobbat som svetsare i 20 år. Förklara gärna men jag ser inte att detta ska vara farligare än en bur där rören också går bakom ryggen. Hur ska de gå av och göra mej illa? Tillskillnad mot en bur då?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



elCrillo skrev:
MaZ skrev:
elCrillo skrev:
Jag hör vad ni säjjer.

4/6 punktsbälte utan bur har ju stötts å blötts men man hinner inte vika undan och rädda sej med ett 3 punktsbälte vid ev rundslagning.


Det handlar om att inte hållas fast i ett visst läge, att "hinna vika undan" finns det inte en chans att man gör då man är som en kokt spaghetti i krockvåldets händer, man har inget att säga till om. Bälten däremot är ju gjorda för att hålla fast en i en viss position vid krock så då sitter man där, vare sig man vill eller inte.


Okej! Så 3 punktsbälte och rejäl skalstol är bättre? Sitter man inte där man sitter med den kombon också?
Jag har läst i 4/6 bältestråden att det är lite "sak samma", att 6 punkts är okej även utan bur då man iallafall sitter fast i stolen och inte kommer nån stans, men jag kan naturligtvis ha fel.

Bilen är väl 50/50 glassätare och konbanebil. Den kommer inte att rulla så många mil och kommer antagligen inte tävla ihop med andra samtidigt. Om det blir så så åker det i en bur direkt såklart.


Jag är nog inne på samma spår som Mats. Utan huvudbåge skulle jag inte vilja sitta med 4- eller 6-punktsbälte. Visst sitter man mer still med skalstol än standard-stol, men det finns åtminstone en chans att kroppen kan flytta på sig vid rundslagning/inslagning av tak. Fastspänd i race-bälten kommer kroppen garanterat ingenstans. 3-punktsbälte och skalstol går att få att funka fint, så det hade jag gjort.

Gällande rören - du har strävat rören mot den raka delen av ett annat rör. Grundregeln är att alltid sträva mot hörne. Som det är nu så kan det raka röret tryckas/böjas framåt vid en smäll bakifrån t.ex.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
"Gällande rören - du har strävat rören mot den raka delen av ett annat rör. Grundregeln är att alltid sträva mot hörne. Som det är nu så kan det raka röret tryckas/böjas framåt vid en smäll bakifrån t.ex"

A! Den köper jag!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



elCrillo skrev:
Jo det gör det säkert.
Jag undrar bara lite vad ni menar. Rören är samma kvalité och dimension som folkraceburar, bockat av en burbyggare, jag har jobbat som svetsare i 20 år. Förklara gärna men jag ser inte att detta ska vara farligare än en bur där rören också går bakom ryggen. Hur ska de gå av och göra mej illa? Tillskillnad mot en bur då?


Nä, jag vet väl inte heller hur det ska gå till, men olyckor kan ju skapa mycket oförutsedda händelser... Avståndet mellan bakre och främre bältesinfästningar borde dock vara hyfsat konstant vid en smäll, dvs den där lösningen borde inte rubba på sig särskilt mycket.
Tror man behöver se det i verkligheten för att
Det enda jag hade anmärkt på är att inte fästa in strävorna mitt på rören, utan dra dem ut till böjen istället. Då borde det också minska risken för att ha ändarna på strävorna mitt in i ryggstödet.

Annars tycker jag det ser ok ut. Det finns betydligt värre harnessbars på marknaden skulle jag säga.

Men som sagt, jag tror man behöver se det mer i verkligheten innan man kan säga något.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



En tanke... om... om man lägger det "liggande " röret horisontellt och sätter ett mindre stag från tex bältesrullens infästning upp vars uppgift är att hålla det liggande röret just så. Det mindre staget sitter då snett.. upp bakåt.. så vad händer vid en krock där bilen går in med fronten.. förmodligen bulas det grova röret inåt och bromsar upp passagerarna.. och små stagen följer med framåt...sido krock. . Tja grejer går sönder och man får ont... I bästa fall...
Skruvbur/ helbur?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Typ så här.



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Jag hade förmodligen svetsat fast en platta med ett hål i på huvud röret sen tagit 2 rör med plattjärn fast svetsade i bägge ändar den nedre änden med e 7/16 mm hål.. 11-12 mm? Passande infästning bulten för bältesrullens. . Den övre 8mm kanske, och en skruv igenom.. lätt att montera/demontera...

_________________
Michael Thulesius
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
Bra förslag! Jag gör om och återkommer!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
Bytt tillbaka till den "halvskalstol" jag hade innan. Den nya är lite trång så jag vill inte skava höften när jag ska till Svistad nästa fredag. Skippade 6 punktsbältet också, sålänge iallafall.

Bilar och kaffe 6/5, Putte har fottgraferat.


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Glassätarbil

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
P.P. skrev:
Glassätarbil


Det skakar och rister så mycke så man blir alldeles för kladdig i ansiktet för att äta glass i denna.
Men den har bara kommit till och från Lottsutkiken på 2 år så...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Var glad att jag inte skrev något om cafe räser i så fall.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275


Trådstartare
P.P. skrev:
Var glad att jag inte skrev något om cafe räser i så fall.


😆

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 155 TS - 95...
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
267 besök senaste veckan (22082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande